Waterlands Archief - centrum voor regionaal historisch onderzoek

Toezicht en advies

Toezicht
Naast het beheer en toegankelijk maken van gemeentearchieven, is ook het houden van toezicht op de niet-overgebrachte archieven een wettelijke taak die het Waterlands Archief uitvoert. Dit betekent dat er inspecties worden gehouden op het informatie- en archiefbeheer van de zes gemeenten (Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer, Purmerend, Waterland en Wormerland). Namens de archivaris voert de archiefinspecteur het toezicht uit op het informatie- en archiefbeheer van de zes gemeenten.

In de praktijk houdt dit in dat de archiefinspecteur eenmaal per twee jaar bij elke gemeente een KPI (kritische prestatie indicatoren) inspectie uitvoert. Hiermee wordt gemeten in hoeverre een gemeente voldoet aan de wettelijke vereisten uit de Archiefwet. Het verslag over het archief- en informatiebeheer dat uit de KPI inspectie voortvloeit, wordt aan het college van Burgemeester en Wethouders aangeboden. Naast de KPI inspecties kunnen ook thema-inspecties plaatsvinden. 

Advies
Behalve toezicht, is de inspecteur ook het eerste aanspreekpunt voor gemeenten als zij inhoudelijke vragen hebben. Deze vragen kunnen over diverse onderwerpen gaan, van het kwaliteitssysteem tot metadataschema’s en van het e-depot tot het calamiteitenplan. 

Meer weten over toezicht en advies? Neem contact op met de archiefinspecteur van het Waterlands Archief, Lianne de Beurs via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.