7 Mei 2025 is gemeente Purmerend lid geworden van de Vereniging Nederlandse Vestingsteden. Burgemeester Ellen van Selm en wethouder Mario Hegger namen een toepasselijk cadeau van bestuurslid Maurice Remery in ontvangst. Bij toetreding hoort de VNV-vlag die werd gehesen op het stadhuisplein. Het Waterlands Archief heeft content geleverd voor de website van de VNV, zie https://www.vestingsteden.nl/steden/purmerend/.