xxx
Uw zoekacties: Beeldbank

Beeldbank

Hier kunt u zoeken in de online beeldbank (collectie foto's, prenten, kaarten en dergelijke) van het Waterlands Archief. Zoekresultaten kunt u verder verfijnen met de filters op uiterlijke vorm, plaats/straat en vervaardiger. 
Veel afbeeldingen kunt u kosteloos downloaden voor eigen gebruik. Voor hergebruik van afbeeldingen en auteursrechten, lees hier meer.

beacon
114 zoekresultaten
sorteren op:
 
 
weergave:
Pagina: 4
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001016565 Foto: Leerlingen van het Da Vinci College tonen wethouder H. Brinkman de milieubus.

Onder het toeziend oog van wethouder H. Brinkman (milieu), schoolhoofd
R. Kuiken en vertegenwoordigers, van de vervoersmaatschappij NZH is gisteren voor het schoolgebouw aan de Flevostraat de zogeheten milieubus 'onthuld door leerlingen van het Dar Vinci College.
Het geld voor het project (2500 gulden) werd vorig jaar april bij elkaar gepraat tijdens een speciale raadsvergadering die werd gehouden om de leerlingen van het college beter bekend te maken met de lokale politiek.
Datering:
1994
Datum vervaardiging:
17 maart 1994
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Marco Bakker
Persoon op afbeelding:
R. Kuiken
H. Brinkman
Adres:
Purmerend - Flevostraat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001017110 Foto: De Express-bussen van de NZH vervoeren passagiers uit Waterland
rechtstreeks naar Amsterdam- Zuidoost.

NZH Express, lijn 186, Purmerend Overwhere.
Datering:
1990
Datum vervaardiging:
2 oktober 1990
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Purmerend
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT002001871 linker auto van garage Zwart en de andere van garage Fonteijn N.V. De Zeemeeuw op het Stationsplein te Wormerveer.

In november 1924 werd de Maatschappij tot het Exploiteren van Autobusdiensten (MEA) opgericht. Hierbij sloten zich aan: Cobus Fontijn, Gesink, Kaat, Terwey, Wezel en Zwart. De Zaanland en de MEA werden nu grote concurrenten. De Mea bussen waren rood en de bussen van de concurrent "Zaanland" waren blauw. Gebruikers van de diensten profiteerden van de concurrentie doordat de prijzen laag werden gehouden, anderzijds was een busrit niet altijd zonder risico, meermalen werden de bussen door de concurrent van de weg gereden.
Datering:
ca. 1935
Datum vervaardiging:
circa 1935
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Jan Vink
Adres:
Wormer
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001005099 NACO busstation. De NACO (Nederlandsche Auto Car Onderneming) breide erg uit tussen 1924 en 1946. Ze namen verschillende kleine busbedrijven over. En de halteplaatsen van de NACO-bussen kwam op de hoek van de Gouw en het Tramplein rond de Amsterdamse Poort. In 1950 is het oude busstation gesloopt en op 28 november 1950 werd het nieuwe station opgeleverd. En op 8 januari 1951 geopend.
Datering:
1955
Datum vervaardiging:
ca. 1955
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Purmerend - Tramplein
Notabene:
Aanvankelijk was de doelstelling van de NACO om deelnemers aan de in 1924 in Amsterdam te houden Olympische Spelen van en naar de verschillende locaties te vervoeren. Ook wilde Post uitstapjes door Nederland gaan verzorgen. Amsterdam kreeg de Spelen echter pas in 1928, en ondertussen werden de amibities van de NACO gericht op het streekvervoer in Noord-Holland. In de periode 1924 – 1946 kende de NACO een grote expansie. Een groot gedeelte van de autobuslijnen in Noord-Holland ten noorden van het Noordzeekanaal kwam in handen van het bedrijf, door overname van o.a. Geelen, Hoff, Kuip, Zeemeeuw, Stormvogels en WACO. In dit gebied heeft alleen de Zaanstreek, waar de ENHABO actief was, nooit tot het vervoergebied van de NACO behoord. In 1940 werd de NACO overgenomen door de ATO - een dochteronderneming van de NS - en werd daardoor een "tweedekringsbedrijf" binnen het NS-concern. Dit hield in dat de NACO een eigen bestuur had dat verantwoording aflegde aan het bestuur van ATO. In 1942 werd de NACO een "eerstekringsbedrijf", een rechtstreekse dochter van de NS.[1] In 1946 hervatte het bedrijf de lijn Alkmaar – Leeuwarden via de Afsluitdijk, die in het begin van de oorlog was gestaakt. Dit gebeurde in samenwerking met de in Friesland opererende NTM, in opdracht van de ATO, die de lijn tot 1940 zelf geëxploiteerd had. In 1948 gingen de rechten over naar NACO en NTM. Door lijnenruil met de NZHVM te Haarlem kwam de NACO in 1949 resp. 1956 in het bezit van de buslijnen van Amsterdam naar Purmerend en Volendam, opvolgers van de Waterlandse tram. Zij raakte hierbij de lijnen Haarlem – IJmuiden, respectievelijk Velsen – Beverwijk kwijt. In 1959 werd het eiland Marken in het lijnennet opgenomen door een verbinding over de in 1957 aangelegde dam naar het vasteland. In 1970 nam het bedrijf de stadsdienst Beverwijk over van de firma Gebr. Oosterom. Een jaar later volgde de allerlaatste overname door de NACO, van de NHADO te Bergen (NH). In 1972 fuseerde het bedrijf met de NZHVM,
 
 
 
Pagina: 4
Chat
Chat
Chat

Onze chat is offline

U kunt met ons chatten iedere werkdag van 09:00 tot 12:30 uur; dinsdag en donderdag tot 16:00 uur. Zie ook onze  Veel gestelde vragen, of stuur een e-mail: info@waterlandsarchief.nl

Sluiten

In gesprek

Onze medewerkers zijn op dit moment in gesprek. Een ogenblik geduld alstublieft.
Zie ook onze Veel gestelde vragen, of stuur een e-mail: info@waterlandsarchief.nl

Sluiten

Wij zijn online!

Heeft u een vraag? Wij helpen u via de chat graag op weg!
Voor de veelgestelde vragen klikt u hier.
Heeft u een verdiepende vraag? Die kunt u stellen via : info@waterlandsarchief.nl

Chat openen Sluiten