xxx
Uw zoekacties: Beeldbank

Beeldbank

Hier kunt u zoeken in de online beeldbank (collectie foto's, prenten, kaarten en dergelijke) van het Waterlands Archief. Zoekresultaten kunt u verder verfijnen met de filters op uiterlijke vorm, plaats/straat en vervaardiger. 
Veel afbeeldingen kunt u kosteloos downloaden voor eigen gebruik. Voor hergebruik van afbeeldingen en auteursrechten, lees hier meer.

beacon
38 zoekresultaten
sorteren op:
 
 
weergave:
Pagina: 2
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000033_007 Het Noordhollands Kanaal is gegraven tussen 1819 en 1824 als aanzet van koning Willem I, die de Amsterdamse haven beter bereikbaar wilde maken. Veel koopvaarders liepen regelmatig vast door de verlanding op de Zuiderzee en de wisselende zandbanken die voor het Buiten IJ ontstonden. De meest bekende is Pampus. Veel schepen bleven daarom voor de rede van Texel liggen, waarna de vracht in kleinere schepen werd overgeladen, die dan naar Amsterdam werden gedirigeerd. Waterstaatkundig ingenieur Jan Blanken kreeg opdracht om van Den Helder naar Amsterdam een vaarweg te creëren, waardoor deze koopvaarders Amsterdam konden bereiken. 10.000 man hebben 5 Jaar lang met schop, baggerbeugel en kruiwagen deze waterweg gegraven. Veelal werd gebruik gemaakt van bestaande waterwegen, die verbreed, rechtgetrokken en verdiept werden. Zo is nabij Purmerend de Beemsterringvaart gebruikt door de Kanaaldijk landinwaarts te verleggen. Verder de westelijke stadsgracht, waarvoor de wallen en bolwerken zijn weggegraven tot de Kanaalschans. . (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”)
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Kanaalkade
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000033_006 De Kanaalkade loopt vanaf de Sluis noordwaarts naar de Beemsterburgwal langs de zogenaamde Kom, dit is een breed gedeelte van het Noordhollands Kanaal, waar grote schepen konden draaien. De kade en de naam zijn ontstaan na het graven van het Noordhollands Kanaal tussen 1819 en 1824. Het is gedurende 150 jaar een druk bezochte kade geweest. Door oudere Purmerenders ook wel de Buitenkant genoemd. Op de hoek met de Kanaalstraat stond het bekende café “Du Nord”. Dit café was ook een tramhalte van de stoomtram, die over de Kanaalkade reed. Op het gedeelte tussen de parkeerplaats en de Kanaalstraat zal onder de bestaande bebouwing funderingresten te vinden zijn van het voormalige slot Purmersteyn. Op het eind van de kade lag van 1895 tot 1932 een trambrug over de Beemsterringvaart, waarover de tram reed die via de Beemster naar Alkmaar ging. Tussen 1960 en 1966 heeft op diezelfde plaats een noodbrug gelegen voor het autoverkeer richting Hoorn en Alkmaar, toen de oude Beemsterbrug onklaar geworden was. De Kanaalkade werd tot 1953 in de oogsttijd nog al eens gebruikt door de groenteveiling om de overvolle Beemsterburgwal te ontlasten. (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”) .
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Kanaalkade
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000033_005 Het Noordhollands Kanaal is gegraven tussen 1819 en 1824 als aanzet van koning Willem I, die de Amsterdamse haven beter bereikbaar wilde maken. Veel koopvaarders liepen regelmatig vast door de verlanding op de Zuiderzee en de wisselende zandbanken die voor het Buiten IJ ontstonden. De meest bekende is Pampus. Veel schepen bleven daarom voor de rede van Texel liggen, waarna de vracht in kleinere schepen werd overgeladen, die dan naar Amsterdam werden gedirigeerd. Waterstaatkundig ingenieur Jan Blanken kreeg opdracht om van Den Helder naar Amsterdam een vaarweg te creëren, waardoor deze koopvaarders Amsterdam konden bereiken. 10.000 man hebben 5 Jaar lang met schop, baggerbeugel en kruiwagen deze waterweg gegraven. Veelal werd gebruik gemaakt van bestaande waterwegen, die verbreed, rechtgetrokken en verdiept werden. Zo is nabij Purmerend de Beemsterringvaart gebruikt door de Kanaaldijk landinwaarts te verleggen. Verder de westelijke stadsgracht, waarvoor de wallen en bolwerken zijn weggegraven tot de Kanaalschans. . (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”)
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Kanaalkade
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000033_004 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om bij de aanleg van het kanaal een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Het verschil tussen de Schermerboezem (het noorden) en de Waterlandse Boezem (het zuiden) bedraagt ongeveer 90 cm. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters. De smalle brug had één rijbaan, waarbij het verkeer komend uit de stad altijd voorrang had. Zo kon hier een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt. (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”)
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Kanaalkade
 
 
 
Pagina: 2
Chat
Chat
Chat

Onze chat is offline

U kunt met ons chatten iedere werkdag van 09:00 tot 12:30 uur; dinsdag en donderdag tot 16:00 uur. Zie ook onze  Veel gestelde vragen, of stuur een e-mail: info@waterlandsarchief.nl

Sluiten

In gesprek

Onze medewerkers zijn op dit moment in gesprek. Een ogenblik geduld alstublieft.
Zie ook onze Veel gestelde vragen, of stuur een e-mail: info@waterlandsarchief.nl

Sluiten

Wij zijn online!

Heeft u een vraag? Wij helpen u via de chat graag op weg!
Voor de veelgestelde vragen klikt u hier.
Heeft u een verdiepende vraag? Die kunt u stellen via : info@waterlandsarchief.nl

Chat openen Sluiten