xxx
Uw zoekacties: Naco busvervoer, ze reden met het merk Volvo - Kromhout - L...

Beeldbank

Zoektips
beacon
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001005085 Naco busvervoer, ze reden met het merk Volvo - Kromhout - Leyland.

Dit zijn de grote Crossley bussen. Ook de kleinere Scania Vabis bussen werden
gebruikt.(bron: Piet Kooiman)
Datering:
1955
Datum vervaardiging:
ca. 1955
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Purmerend - Kaasmarkt
Notabene:
Aanvankelijk was de doelstelling van de NACO om deelnemers aan de in 1924
in Amsterdam te houden Olympische Spelen van en naar de verschillende
locaties te vervoeren. Ook wilde Post uitstapjes door Nederland gaan
verzorgen. Amsterdam kreeg de Spelen echter pas in 1928, en ondertussen
werden de amibities van de NACO gericht op het streekvervoer in Noord-
Holland. In de periode 1924 – 1946 kende de NACO een grote expansie. Een
groot gedeelte van de autobuslijnen in Noord-Holland ten noorden van het
Noordzeekanaal kwam in handen van het bedrijf, door overname van o.a.
Geelen, Hoff, Kuip, Zeemeeuw, Stormvogels en WACO. In dit gebied heeft
alleen de Zaanstreek, waar de ENHABO actief was, nooit tot het
vervoergebied van de NACO behoord. In 1940 werd de NACO overgenomen
door de ATO - een dochteronderneming van de NS - en werd daardoor een
"tweedekringsbedrijf" binnen het NS-concern. Dit hield in dat de NACO een
eigen bestuur had dat verantwoording aflegde aan het bestuur van ATO. In
1942 werd de NACO een "eerstekringsbedrijf", een rechtstreekse dochter
van de NS.[1] In 1946 hervatte het bedrijf de lijn Alkmaar – Leeuwarden via
de Afsluitdijk, die in het begin van de oorlog was gestaakt. Dit gebeurde in
samenwerking met de in Friesland opererende NTM, in opdracht van de
ATO, die de lijn tot 1940 zelf geëxploiteerd had. In 1948 gingen de rechten
over naar NACO en NTM. Door lijnenruil met de NZHVM te Haarlem kwam de
NACO in 1949 resp. 1956 in het bezit van de buslijnen van Amsterdam naar
Purmerend en Volendam, opvolgers van de Waterlandse tram. Zij raakte
hierbij de lijnen Haarlem – IJmuiden, respectievelijk Velsen – Beverwijk
kwijt. In 1959 werd het eiland Marken in het lijnennet opgenomen door een
verbinding over de in 1957 aangelegde dam naar het vasteland. In 1970 nam
het bedrijf de stadsdienst Beverwijk over van de firma Gebr. Oosterom.
Een jaar later volgde de
 
 
 
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS
Chat
In gesprek
Offline

Onze chat is offline

U kunt met ons chatten iedere werkdag van 09:00 tot 12:30 uur; dinsdag en donderdag tot 16:00 uur. Zie ook onze  Veel gestelde vragen, of stuur een e-mail: info@waterlandsarchief.nl

Sluiten

In gesprek

Onze medewerkers zijn op dit moment in gesprek. Een ogenblik geduld alstublieft.
Zie ook onze Veel gestelde vragen, of stuur een e-mail: info@waterlandsarchief.nl

Sluiten