





Achtergrondinformatie; Pelmolen ‘’ De Jonge Prinses’’, standplaats: aan de Kalverringdijk nabij de Enge Wormer.
De windbrief voor deze molen is afgegeven op 1 februari 1686. De molen is verbrand 28 oktober 1868 en herbouwd. In mei 1934 is de molen onttakeld. De romp is gesloopt in juli 1937.
De onderbouw en een gedeelte van de schuur is verbrand op 24 juni 1969.
D. Wakker was de laatste eigenaar van deze molen.

Achtergrondinformatie; Pelmolen ‘’ De Jonge Prinses’’, standplaats: aan de Kalverringdijk nabij de Enge Wormer.
De windbrief voor deze molen is afgegeven op 1 februari 1686. De molen is verbrand 28 oktober 1868 en herbouwd. In mei 1934 is de molen onttakeld. De romp is gesloopt in juli 1937.
De onderbouw en een gedeelte van de schuur is verbrand op 24 juni 1969.
D. Wakker was de laatste eigenaar van deze molen.

Achtergrondinformatie; Pelmolen ‘’ De Jonge Prinses’’, standplaats: aan de Kalverringdijk nabij de Enge Wormer.
De windbrief voor deze molen is afgegeven op 1 februari 1686. De molen is verbrand 28 oktober 1868 en herbouwd. In mei 1934 is de molen onttakeld. De romp is gesloopt in juli 1937.
De onderbouw en een gedeelte van de schuur is verbrand op 24 juni 1969.
D. Wakker was de laatste eigenaar van deze molen.


Het is bovendien het laatst overgebleven voorbeeld van een zogenaamde Gorterfabriek. Aannemer Gorter uit Wormerveer speelde in op de behoefte van de zich snel ontwikkelende industrie met de bouw van een standaardmodel stoomfabriek, die in meerdere maten geleverd kon worden en op eenvoudige wijze was uit te breiden of voor verschillende productieprocessen geschikt kon worden gemaakt.

Dit pakhuis is een van de pakhuizen dat behoort bij de rijstpellerij Hollandia.
Pakhuis Saigon werd in 1898 helemaal gebouwd op het trotseren van het gewicht van rijst. Zo diende het pakhuis een belasting te kunnen hebben van 800 kg per vierkante meter. Dat draagvermogen is nog altijd af te lezen aan de gietijzeren kolommen met consoles waarop ijzeren liggers rusten, met dwars daarop de houten vloerbalken en de vier centimeter dikke vloeren van Amerikaans grenen.

Dit pakhuis is een van de pakhuizen dat behoort bij de rijstpellerij Hollandia.
Pakhuis Saigon werd in 1898 helemaal gebouwd op het trotseren van het gewicht van rijst. Zo diende het pakhuis een belasting te kunnen hebben van 800 kg per vierkante meter. Dat draagvermogen is nog altijd af te lezen aan de gietijzeren kolommen met consoles waarop ijzeren liggers rusten, met dwars daarop de houten vloerbalken en de vier centimeter dikke vloeren van Amerikaans grenen.

Dit pakhuis is een van de pakhuizen dat behoort bij de rijstpellerij Hollandia.
Pakhuis Saigon werd in 1898 helemaal gebouwd op het trotseren van het gewicht van rijst. Zo diende het pakhuis een belasting te kunnen hebben van 800 kg per vierkante meter. Dat draagvermogen is nog altijd af te lezen aan de gietijzeren kolommen met consoles waarop ijzeren liggers rusten, met dwars daarop de houten vloerbalken en de vier centimeter dikke vloeren van Amerikaans grenen.




De directie van Lassie vervult een voorbeeldfunctie. Er zijn niet veel bedrijven die, uit eerbied voor het monument, besluiten het complex opnieuw geschikt te maken voor een modern fabricageproces dat zelfs kan voldoen aan de strengste eisen van de Amerikaanse FDA. Als onderdeel van de Amerikaanse Sara Lee Corporation gold dat strenge regiem ook voor Lassie. Natuurlijk zijn er hier en daar concessies gedaan aan het monument, de authentieke gebouwen zijn echter nog overal goed terug te lezen. En de constructies zijn praktisch ongeschonden door de grote renovaties heen gekomen.

Het is bovendien het laatst overgebleven voorbeeld van een zogenaamde Gorterfabriek.Aannemer Gorter uit Wormerveer speelde in op de behoefte van de zich snel ontwikkelende industrie met de bouw van een standaardmodel stoomfabriek, die in meerdere maten geleverd kon worden en op eenvoudige wijze was uit te breiden of voor verschillende productieprocessen geschikt kon worden gemaakt.

Dit pakhuis is een van de pakhuizen dat behoort bij de rijstpellerij Hollandia.
Pakhuis Saigon werd in 1898 helemaal gebouwd op het trotseren van het gewicht van rijst. Zo diende het pakhuis een belasting te kunnen hebben van 800 kg per vierkante meter. Dat draagvermogen is nog altijd af te lezen aan de gietijzeren kolommen met consoles waarop ijzeren liggers rusten, met dwars daarop de houten vloerbalken en de vier centimeter dikke vloeren van Amerikaans grenen.

Dit pakhuis is een van de pakhuizen dat behoort bij de rijstpellerij Hollandia.
Pakhuis Saigon werd in 1898 helemaal gebouwd op het trotseren van het gewicht van rijst. Zo diende het pakhuis een belasting te kunnen hebben van 800 kg per vierkante meter. Dat draagvermogen is nog altijd af te lezen aan de gietijzeren kolommen met consoles waarop ijzeren liggers rusten, met dwars daarop de houten vloerbalken en de vier centimeter dikke vloeren van Amerikaans grenen.



Dit pakhuis is een van de pakhuizen dat behoort bij de rijstpellerij Hollandia.
Pakhuis Saigon werd in 1898 helemaal gebouwd op het trotseren van het gewicht van rijst. Zo diende het pakhuis een belasting te kunnen hebben van 800 kg per vierkante meter. Dat draagvermogen is nog altijd af te lezen aan de gietijzeren kolommen met consoles waarop ijzeren liggers rusten, met dwars daarop de houten vloerbalken en de vier centimeter dikke vloeren van Amerikaans grenen.

Dit pakhuis is een van de pakhuizen dat behoort bij de rijstpellerij Hollandia.
Pakhuis Saigon werd in 1898 helemaal gebouwd op het trotseren van het gewicht van rijst. Zo diende het pakhuis een belasting te kunnen hebben van 800 kg per vierkante meter. Dat draagvermogen is nog altijd af te lezen aan de gietijzeren kolommen met consoles waarop ijzeren liggers rusten, met dwars daarop de houten vloerbalken en de vier centimeter dikke vloeren van Amerikaans grenen.
