
van een watertransportleiding. (door de firma Nic Jonk B.V.)
Regen, sneeuw en wind.
De werklui die middernacht een bijna dertig meter lange
watertransportleiding voor het Provinciaal Waterleiding bedrijf
Noord-Holland ( PWN) moesten aanleggen had het zeker niet makkelijk.
Terwijl de temperaturen dicht tegen het vriespunt lagen en er bij tijd en
wijle sneeuw uit de lucht viel waren zij tot het krieken van de dag bezig op
de Gorslaan.
Autoverkeer was daar tijdens de nacht niet mogelijk.
Veel van het voorbereidende werk was al eerder gedaan.
Een hydraulische kraan had die avond al een kaarsrechte gleuf in het
wegdek geslepen en tegen twaalf uur werd met een sloophamer
de eerste gaten in het wegdek geslagen. Voor wie binnen een straal van
twee meter van de werkzaamheden stond moet het 'hameren' verdacht
veel op aardbeving hebben geleken
En omwonenden hebben een paar uur-slaap gemist door het oorverdovende
geluid.
In twee uur tijd was een stuk asfalt van drie meter breed en een meter of
twintig lang uit het kruispunt Gors laan/ Jaagweg 'gehapt' door de mobiele
'dieplepel' zoals de hydraulische kraan werd genoemd.
Daarmee was het zwaarste werk achter de rug.
Tegen half drie kon eindelijk de bijna dertig nieter lange
watertransportleiding met behulp van een kraan in de Gorslaan worden
gelegd.
De straat werd vervolgens weer 'tijdelijk' dichtgemaakt met klinkers.
In een later stadium zal het gedeelte opnieuw worden geasfalteerd.
Hoewel er geen autoverkeer mogelijk was werd er voor een laatste bus uit
Amsterdam nog een uitzondering gemaakt. De passagiers keken vol
belangstelling naar de werkzaamheden,
mede door de aanwezigheid van de politie. Tegen één uur moest een
politieauto met zwaailicht
namelijk als markering dienen nadat twee auto's vlak na elkaar door de
