
De bestuurder van de vrachtwagen, een 39-jarige man uit Purmerend, lette volgens de politie niet op omdat hij al rijdend in zijn agenda zat te bladeren.



1988 in de vaart.
Het casco en een gedeelte van de motor stammen nog uit 1882. Voor de
rest heeft "de 106 jaar oude stevenaak 'Egberdina' een metamorfose
ondergaan.
De Friese vrachtboot is in Edam en Monnickendam omgedoopt tot een van
de meest luxueuze charterschepen van de traditionele zeilvloot.
Voor schipper/bouwer Joop Baayens gaat daarmee een oude wens in
vervulling.
„Dit schip moet een nieuwe markt in de chartervaart veroveren."
Baayens is al vele jaren actief in de charter-zeilerij. Zijn botter ruilde hij
november vorig jaar in voor de 27 meter lange stevenaak. „Het schip komt
uit Delfzijl en heeft tot ik 'm kocht "als vrachtboot dienst gedaan. De vorige
eigenaar heeft er 43 jaar op gevaren", aldus Baayens. De 'Egberdina' ging
meteen naar Edam, waar scheepswerf Groot
het ijzerwerk
opknapte en aanpaste aan de wensen van Baayens. De inrichting van het
vrachtruim
deed Baayens zelf, geholpen door Jan van Wengerden.
In de chartervaart zijn twee ontwikkelingen gaande. Er is steeds meer
behoefte aan zo primitief mogelijk zeilen en er is een hang naar luxe. Die
laatste stroming willen wij bedienen", aldus Baayens, die gaat varen voor
het Monnickendamse charterbureau 'De Zeilerij '. In het schip zijn bewust
geen slaapplaatsen gemaakt.
Die ruimte is benut voor een bar en, naar scheepsbegrip, een forse
keuken, alsmede vier toiletten. De salon van 60 m2 is ingericht in
Victoriaanse stijl en voorzien van videoapparatuur, dia- en
overheadprojector.


Foto: Boeren, burgers en buitenlui , al dan niet uit Ilpendam moeten allemaal voor de pont gaan betalen. Recht op tractor, veehouder J.Roeleveld uit Ilpendam.
Links voor: Ruud Westerhof.
(achtergrondinformatie uit de NNC van vrijdag 5 oktober 1990, rubriek Regio)



door Jelma Bosker gemaakt roerkop.
Dat beeld zal worden geplaatst op het roer van het schip.
Het casco en een gedeelte van de motor stammen nog uit 1882. Voor de
rest heeft "de 106 jaar oude stevenaak 'Egberdina' een metamorfose
ondergaan.
De Friese vrachtboot is in Edam en Monnickendam omgedoopt tot een van
de meest luxueuze charterschepen van de traditionele zeilvloot.
Voor schipper/bouwer Joop Baayens gaat daarmee een oude wens in
vervulling.
„Dit schip moet een nieuwe markt in de chartervaart veroveren."
Baayens is al vele jaren actief in de charter-zeilerij. Zijn botter ruilde hij
november vorig jaar in voor de 27 meter lange stevenaak. „Het schip komt
uit Delfzijl en heeft tot ik 'm kocht "als vrachtboot dienst gedaan. De vorige
eigenaar heeft er 43 jaar op gevaren", aldus Baayens. De 'Egberdina' ging
meteen naar Edam, waar scheepswerf Groot
het ijzerwerk
opknapte en aanpaste aan de wensen van Baayens. De inrichting van het
vrachtruim
deed Baayens zelf, geholpen door Jan van Wengerden.
In de chartervaart zijn twee ontwikkelingen gaande. Er is steeds meer
behoefte aan zo primitief mogelijk zeilen en er is een hang naar luxe. Die
laatste stroming willen wij bedienen", aldus Baayens, die gaat varen voor
het Monnickendamse charterbureau 'De Zeilerij '. In het schip zijn bewust
geen slaapplaatsen gemaakt.
Die ruimte is benut voor een bar en, naar scheepsbegrip, een forse
keuken, alsmede vier toiletten. De salon van 60 m2 is ingericht in
Victoriaanse stijl en voorzien van videoapparatuur, dia- en
overheadprojector.




Veilige fietsroutes voor de kinderen.

Jehee,'Toon Bredow en Ed Nieuwkerk. Zij deden er elf uur over om via Leiden
en Haarlem de marktstad te bereiken.
Met op de achtergrond Café D'Hooghe Ghast







Als het aan hen ligt is er binnenkort ook in Purmerend een Jawa-fanclub.

welvaart die volgend jaar meevaart met Sail New York.
In de Purmerendse Where, vlak naast de spoorbrug, ligt de 'Hoop op welvaart'.
Het is de bijna negentig jaar oude boeiertjalk van het echtpaar Wijkstra.
Als alles goed gaat varen beide echtelieden volgend jaar op 4 juli, de
Amerikaanse Onafhankelijkheidsdag, op de rivier de Hudson. Ze doen dan mee
aan Sail New York 1992.

1988 in de vaart.
Het casco en een gedeelte van de motor stammen nog uit 1882. Voor de
rest heeft "de 106 jaar oude stevenaak 'Egberdina' een metamorfose
ondergaan.
De Friese vrachtboot is in Edam en Monnickendam omgedoopt tot een van
de meest luxueuze charterschepen van de traditionele zeilvloot.
Voor schipper/bouwer Joop Baayens gaat daarmee een oude wens in
vervulling.
„Dit schip moet een nieuwe markt in de chartervaart veroveren."
Baayens is al vele jaren actief in de charter-zeilerij. Zijn botter ruilde hij
november vorig jaar in voor de 27 meter lange stevenaak. „Het schip komt
uit Delfzijl en heeft tot ik 'm kocht "als vrachtboot dienst gedaan. De vorige
eigenaar heeft er 43 jaar op gevaren", aldus Baayens. De 'Egberdina' ging
meteen naar Edam, waar scheepswerf Groot
het ijzerwerk
opknapte en aanpaste aan de wensen van Baayens. De inrichting van het
vrachtruim
deed Baayens zelf, geholpen door Jan van Wengerden.
In de chartervaart zijn twee ontwikkelingen gaande. Er is steeds meer
behoefte aan zo primitief mogelijk zeilen en er is een hang naar luxe. Die
laatste stroming willen wij bedienen", aldus Baayens, die gaat varen voor
het Monnickendamse charterbureau 'De Zeilerij '. In het schip zijn bewust
geen slaapplaatsen gemaakt.
Die ruimte is benut voor een bar en, naar scheepsbegrip, een forse
keuken, alsmede vier toiletten. De salon van 60 m2 is ingericht in
Victoriaanse stijl en voorzien van videoapparatuur, dia- en
overheadprojector.


Foto: De kantine van watersportvereniging De Noord was op donderdagavond 11 februari 1993 haast te klein om alle botenbezitters, die protesteerden tegen de voorgenomen sluiting van de Witte Brug in Den Ilp en het beperken van de faciliteiten van de Van Zonbrug, te herbergen.
( achtergrondinformatie uit de NNC van vrijdag 12 februari 1993, rubriek Stad en Streek 3)