
Op de voorgrond zien we een aanlegplaats, die deed ook dienst als boenplaats.



Het is een drukte van belang op het wateren wat te denken van al die "palen"voor de pastorie.
In het midden zien we een aantal jongens staan op een plank en ze bewegen zich voort met een andere plank langs de palen voort, dit noemt men "Pagaaien". Op de voorgrond de juryboot met o.a. meester Arend Schoemaker.

Voor de kerk ligt de kermisschuit van Dobber.

Foto: Havenrak met schip en op de achtergrond de Broekermeerdijk.

Locatie: achter de Dorpsstraat.
Datum: voor 1906

Foto: v.l.n.r. Bakker Jan Olij, Buitenhuis, Dobber, Schieveen, Stapel, Westering, C. Tromp, D. de Waart en J. Bakker en mevrouw G. Schuurman. Melkschuit BW 169.

(achtergrondinformatie: Piet Hetjes)

(achtergrondinformatie: Piet Hetjes)

(achtergrondinformatie: Piet Hetjes)

Achtergrond informatie;
Alkmaar Packet was een beurtvaartrederij die van 1864 tot 1950, hoofdzakelijk in Noord-Holland, passagiers- en vrachtdiensten onderhield. Op het hoogtepunt had het bedrijf ruim 20 schepen in de vaart.

Achtergrond informatie;
Alkmaar Packet was een beurtvaartrederij die van 1864 tot 1950, hoofdzakelijk in Noord-Holland, passagiers- en vrachtdiensten onderhield. Op het hoogtepunt had het bedrijf ruim 20 schepen in de vaart.

Middenvoor zien we een boot van de Alkmaar Packet.
Achtergrondinformatie: Alkmaar Packet was een beurtvaartrederij die van 1864 tot 1950, hoofdzakelijk in Noord-Holland, passagiers- en vrachtdiensten onderhield. Op het hoogtepunt had het bedrijf ruim 20 schepen in de vaart.

7 maart 1957. Uitslaande brand bij de jachtbouw en werf van firma Dubdam op de Dorpsstraat 37. De geheel houten bebouwing van drie verdiepingen hoog, een zeer grote stallingsruimte, veranderde snel in een laaiende vuurzee. Met de inzet van de collega's van Wormer en Wormerveer en 12 stralen op het vuur, kon deze brand na enige uren geblust worden. Verloren gingen onder andere 142 polyester schepen, 90 jachten en motorboten van particulieren en de gebouwen. De schade werd geschat op 3/4 miljoen.

7 maart 1957. Uitslaande brand bij de jachtbouw en werf van firma Dubdam op de Dorpsstraat 37. De geheel houten bebouwing van drie verdiepingen hoog, een zeer grote stallingsruimte, veranderde snel in een laaiende vuurzee. Met de inzet van de collega's van Wormer en Wormerveer en 12 stralen op het vuur, kon deze brand na enige uren geblust worden. Verloren gingen onder andere 142 polyester schepen, 90 jachten en motorboten van particulieren en de gebouwen. De schade werd geschat op 3/4 miljoen.

Op de achtergrond de Kolencentrale en de Kolenberg. Links de kleine stoomboot, die de rijnaken met steenkool vanaf de Bartelsluis naar de Kolencentrale brachten. De aanvoer kwam via de Zaan.
Achtergrondinformatie van papierfabriek Van Gelder:
In 1685 werd windrecht verleend aan de oliemolen De Eendragt te Wormer. Eigenaar was Simon Pzn. Fent. In 1728 werd de molen omgebouwd tot papiermolen door de toenmalige eigenaar. In 1775 werd Maarten Schouten eigenaar wiens dochter trouwde in 1783 met Pieter Smidt van Gelder. Deze Pieter Smidt van Gelder werd het jaar daarop medefirmant. Het bedrijf groeide en diverse andere molens werden aangekocht en in 1838 werd in molen het Fortuin een papiermachine opgesteld welke zeer “onfortuinlijk” bleek te zijn. Tussen 1803 en 1863 werden diverse molens aangekocht en weer doorverkocht of gesloopt. De Eendragt echter werd in 1840 omgebouwd van wit- naar pakpapier en in 1845 werd het een machinale pakpapierfabriek onder de naam: fa. Van Gelder Zonen. In 1881 werd omgeschakeld op houtcellulose als grondstof, voordien werd papier uit lompen geproduceerd. Zo begon men in 1890 met de productie van wit courantenpapier, waartoe in 1895 een fabriek te Velsen werd gebouwd, het huidige Crown Van Gelder N.V.. In 1907 werd de Hartense korenmolen te Renkum aangekocht, voor de productie van krantenpapier. Deze werd na 1912, toen aldaar een tweede fabriek (Renkum II) werd gebouwd, aangeduid als Renkum I. Deze fabrieken werden tijdens de Tweede Wereldoorlog zwaar beschadigd. Vanaf 1946 waren de fabrieken weer in bedrijf. Vanaf 1960 volgde een aantal overnames. In 1967 startte men met de productie van glasvliespapier te Apeldoorn. Vanaf 1970 waren er fusiebesprekingen gaande met de Koninklijke Nederlandse Papierfabriek te Maastricht. Deze liepen echter op niets uit. In Wormer produceerde men veel asbestpapier, in 1978 ging dit om meer dan 28 kton/jaar. In 1980 kwam het besluit om de productie te Wormer te stoppen

Leonardus Christiaan ( Leen) Blom werd in 1907 in Wormer geboren. Simon Blom was van 1893 en geboren in Wormerveer, trouwde met Arendina Roos in Wormer en woonde daar op Dorpsstraat 172 (bron: Mensen in Wormer 2010 van Historisch Genootschap Wormer)


Achter ‘Silo’ staat Graansilo Lassie ( grijze/ witte Silo) gebouwd in 1912 als graansilo, later voor opslag van onbewerkte rijst (adres: Lassiestraat nummer 1)
Alle gebouwen behoren tot het stoompellerijcomplex ‘Mercurius’ van de gortpellerijfirma Gebroeders Laan.


Achterzaan.
Links pakhuizen van firma Dekker, nabij Bartelsluis te Wormer
Midden vooraan zien we de schroefstoomschip ‘’Alkmaar Packet.7’’ gebouwd in 1892.
Achtergrond informatie;
Alkmaar Packet was een beurtvaartrederij die van 1864 tot 1950, hoofdzakelijk in Noord-Holland, passagiers- en vrachtdiensten onderhield. Op het hoogtepunt had het bedrijf ruim 20 schepen in de vaart.

Achter ‘Silo’ staat Graansilo Lassie ( grijze/ witte Silo) gebouwd in 1912 als graansilo, later voor opslag van onbewerkte rijst (adres: Lassiestraat nummer 1)
Alle gebouwen behoren tot het stoompellerijcomplex ‘Mercurius’ van de gortpellerijfirma Gebroeders Laan.
Locatie: Veerdijk
Links vooraan zien we de schroefstoomschip ‘’Alkmaar Packet.7’’ gebouwd in 1892.
Achtergrond informatie;
Alkmaar Packet was een beurtvaartrederij die van 1864 tot 1950, hoofdzakelijk in Noord-Holland, passagiers- en vrachtdiensten onderhield. Op het hoogtepunt had het bedrijf ruim 20 schepen in de vaart.

Molen ‘’De Veerschuit’’
Achtergrondinformatie:
Stellingmolen ‘’De Veerschuit’’ of ‘’De Veermolen’’, eerder ook ‘’De Hoop’’ geheten, gebouwd in 1654 (of eerder) als oliemolen.
In 1918 is de molen onttakeld en in 1933 verbrand.
Ligging: Aan weg en Zaan, binnendijks aan het einde en iets te zuiden van de Zandweg.