


Dit pakhuis is een van de pakhuizen dat behoort bij de rijstpellerij Hollandia.
Pakhuis Saigon werd in 1898 helemaal gebouwd op het trotseren van het gewicht van rijst. Zo diende het pakhuis een belasting te kunnen hebben van 800 kg per vierkante meter. Dat draagvermogen is nog altijd af te lezen aan de gietijzeren kolommen met consoles waarop ijzeren liggers rusten, met dwars daarop de houten vloerbalken en de vier centimeter dikke vloeren van Amerikaans grenen.

Dit pakhuis is een van de pakhuizen dat behoort bij de rijstpellerij Hollandia.
Pakhuis Saigon werd in 1898 helemaal gebouwd op het trotseren van het gewicht van rijst. Zo diende het pakhuis een belasting te kunnen hebben van 800 kg per vierkante meter. Dat draagvermogen is nog altijd af te lezen aan de gietijzeren kolommen met consoles waarop ijzeren liggers rusten, met dwars daarop de houten vloerbalken en de vier centimeter dikke vloeren van Amerikaans grenen.








Het evenement stond onder leiding van Michel Barrette, voorzitter van ‘de Stichting Saens Drijvend Erfgoed’. Hier vaart het schip van Barrette, de Hasselter aak‘ Rien Sand Dieu’ uit 1907 met zijn bemanning richting Zaanse Schans. Op de achtergrond pakhuis ‘Mercurius’ in de Zaanwand in Wormer

Het evenement stond onder leiding van Michel Barrette, voorzitter van ‘de Stichting Saens Drijvend Erfgoed’.

De directie van Lassie vervult een voorbeeldfunctie. Er zijn niet veel bedrijven die, uit eerbied voor het monument, besluiten het complex opnieuw geschikt te maken voor een modern fabricageproces dat zelfs kan voldoen aan de strengste eisen van de Amerikaanse FDA. Als onderdeel van de Amerikaanse Sara Lee Corporation gold dat strenge regiem ook voor Lassie. Natuurlijk zijn er hier en daar concessies gedaan aan het monument, de authentieke gebouwen zijn echter nog overal goed terug te lezen. En de constructies zijn praktisch ongeschonden door de grote renovaties heen gekomen.

Dit pakhuis is een van de pakhuizen dat behoort bij de rijstpellerij Hollandia.
Pakhuis Saigon werd in 1898 helemaal gebouwd op het trotseren van het gewicht van rijst. Zo diende het pakhuis een belasting te kunnen hebben van 800 kg per vierkante meter. Dat draagvermogen is nog altijd af te lezen aan de gietijzeren kolommen met consoles waarop ijzeren liggers rusten, met dwars daarop de houten vloerbalken en de vier centimeter dikke vloeren van Amerikaans grenen.

Dit pakhuis is een van de pakhuizen dat behoort bij de rijstpellerij Hollandia.
Pakhuis Saigon werd in 1898 helemaal gebouwd op het trotseren van het gewicht van rijst. Zo diende het pakhuis een belasting te kunnen hebben van 800 kg per vierkante meter. Dat draagvermogen is nog altijd af te lezen aan de gietijzeren kolommen met consoles waarop ijzeren liggers rusten, met dwars daarop de houten vloerbalken en de vier centimeter dikke vloeren van Amerikaans grenen.



Dit pakhuis is een van de pakhuizen dat behoort bij de rijstpellerij Hollandia.
Pakhuis Saigon werd in 1898 helemaal gebouwd op het trotseren van het gewicht van rijst. Zo diende het pakhuis een belasting te kunnen hebben van 800 kg per vierkante meter. Dat draagvermogen is nog altijd af te lezen aan de gietijzeren kolommen met consoles waarop ijzeren liggers rusten, met dwars daarop de houten vloerbalken en de vier centimeter dikke vloeren van Amerikaans grenen.




Het evenement stond onder leiding van Michel Barrette, voorzitter van ‘de Stichting Saens Drijvend Erfgoed’. Hier vaart het schip van Barrette, de Hasselter aak‘ Rien Sand Dieu’ uit 1907 met zijn bemanning richting Zaanse Schans.