xxx
Uw zoekacties: Beeldbank

Beeldbank

Hier kunt u zoeken in de online beeldbank (collectie foto's, prenten, kaarten en dergelijke) van het Waterlands Archief. Zoekresultaten kunt u verder verfijnen met de filters op uiterlijke vorm, plaats/straat en vervaardiger. 
Veel afbeeldingen kunt u kosteloos downloaden voor eigen gebruik. Voor hergebruik van afbeeldingen en auteursrechten, lees hier meer.

beacon
37 zoekresultaten
sorteren op:
 
 
weergave:
Pagina: 1
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000060_0015 Het Noordhollands Kanaal is gegraven tussen 1819 en 1824 als aanzet van koning Willem I, die de Amsterdamse haven beter bereikbaar wilde maken. Waterstaatkundig ingenieur Jan Blanken kreeg opdracht om van Den Helder naar Amsterdam een vaarweg te creëren, waardoor deze koopvaarders Amsterdam konden bereiken. 10.000 man hebben 5 Jaar lang met schop, baggerbeugel en kruiwagen deze waterweg gegraven. Veelal werd gebruik gemaakt van bestaande waterwegen, die verbreed, rechtgetrokken en verdiept werden. Zo is nabij Purmerend de Beemsterringvaart gebruikt door de Kanaaldijk landinwaarts te verleggen. Zo kon de houthandel Brantjes zich hier vestigen, die veel hout vanuit Noorwegen en Rusland liet komen om hier te verwerken. Maar ook was de Purmerender markt goed bereikbaar voor de aanvoer van vee vanuit heel Noord-Holland (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Noordhollandsch Kanaal
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000060_0014 Het Noordhollands Kanaal is gegraven tussen 1819 en 1824 als aanzet van koning Willem I, die de Amsterdamse haven beter bereikbaar wilde maken. Waterstaatkundig ingenieur Jan Blanken kreeg opdracht om van Den Helder naar Amsterdam een vaarweg te creëren, waardoor deze koopvaarders Amsterdam konden bereiken. 10.000 man hebben 5 Jaar lang met schop, baggerbeugel en kruiwagen deze waterweg gegraven. Veelal werd gebruik gemaakt van bestaande waterwegen, die verbreed, rechtgetrokken en verdiept werden. Zo is nabij Purmerend de Beemsterringvaart gebruikt door de Kanaaldijk landinwaarts te verleggen. Zo kon de houthandel Brantjes zich hier vestigen, die veel hout vanuit Noorwegen en Rusland liet komen om hier te verwerken. Maar ook was de Purmerender markt goed bereikbaar voor de aanvoer van vee vanuit heel Noord-Holland (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Noordhollandsch Kanaal
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000060_0012 Het Noordhollands Kanaal is gegraven tussen 1819 en 1824 als aanzet van koning Willem I, die de Amsterdamse haven beter bereikbaar wilde maken. Waterstaatkundig ingenieur Jan Blanken kreeg opdracht om van Den Helder naar Amsterdam een vaarweg te creëren, waardoor deze koopvaarders Amsterdam konden bereiken. 10.000 man hebben 5 Jaar lang met schop, baggerbeugel en kruiwagen deze waterweg gegraven. Veelal werd gebruik gemaakt van bestaande waterwegen, die verbreed, rechtgetrokken en verdiept werden. Zo is nabij Purmerend de Beemsterringvaart gebruikt door de Kanaaldijk landinwaarts te verleggen. Zo kon de houthandel Brantjes zich hier vestigen, die veel hout vanuit Noorwegen en Rusland liet komen om hier te verwerken. Maar ook was de Purmerender markt goed bereikbaar voor de aanvoer van vee vanuit heel Noord-Holland (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Noordhollandsch Kanaal
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000060_0011 Het Noordhollands Kanaal is gegraven tussen 1819 en 1824 als aanzet van koning Willem I, die de Amsterdamse haven beter bereikbaar wilde maken. Waterstaatkundig ingenieur Jan Blanken kreeg opdracht om van Den Helder naar Amsterdam een vaarweg te creëren, waardoor deze koopvaarders Amsterdam konden bereiken. 10.000 man hebben 5 Jaar lang met schop, baggerbeugel en kruiwagen deze waterweg gegraven. Veelal werd gebruik gemaakt van bestaande waterwegen, die verbreed, rechtgetrokken en verdiept werden. Zo is nabij Purmerend de Beemsterringvaart gebruikt door de Kanaaldijk landinwaarts te verleggen. Zo kon de houthandel Brantjes zich hier vestigen, die veel hout vanuit Noorwegen en Rusland liet komen om hier te verwerken. Maar ook was de Purmerender markt goed bereikbaar voor de aanvoer van vee vanuit heel Noord-Holland (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Noordhollandsch Kanaal
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000057_0096 De Kom met op de achtergrond de openstaande sluisbrug
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Noordhollandsch Kanaal
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000060_0010 Het Noordhollands Kanaal is gegraven tussen 1819 en 1824 als aanzet van koning Willem I, die de Amsterdamse haven beter bereikbaar wilde maken. Waterstaatkundig ingenieur Jan Blanken kreeg opdracht om van Den Helder naar Amsterdam een vaarweg te creëren, waardoor deze koopvaarders Amsterdam konden bereiken. 10.000 man hebben 5 Jaar lang met schop, baggerbeugel en kruiwagen deze waterweg gegraven. Veelal werd gebruik gemaakt van bestaande waterwegen, die verbreed, rechtgetrokken en verdiept werden. Zo is nabij Purmerend de Beemsterringvaart gebruikt door de Kanaaldijk landinwaarts te verleggen. Zo kon de houthandel Brantjes zich hier vestigen, die veel hout vanuit Noorwegen en Rusland liet komen om hier te verwerken. Maar ook was de Purmerender markt goed bereikbaar voor de aanvoer van vee vanuit heel Noord-Holland (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Noordhollandsch Kanaal
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000060_0009 Het Noordhollands Kanaal is gegraven tussen 1819 en 1824 als aanzet van koning Willem I, die de Amsterdamse haven beter bereikbaar wilde maken. Waterstaatkundig ingenieur Jan Blanken kreeg opdracht om van Den Helder naar Amsterdam een vaarweg te creëren, waardoor deze koopvaarders Amsterdam konden bereiken. 10.000 man hebben 5 Jaar lang met schop, baggerbeugel en kruiwagen deze waterweg gegraven. Veelal werd gebruik gemaakt van bestaande waterwegen, die verbreed, rechtgetrokken en verdiept werden. Zo is nabij Purmerend de Beemsterringvaart gebruikt door de Kanaaldijk landinwaarts te verleggen. Zo kon de houthandel Brantjes zich hier vestigen, die veel hout vanuit Noorwegen en Rusland liet komen om hier te verwerken. Maar ook was de Purmerender markt goed bereikbaar voor de aanvoer van vee vanuit heel Noord-Holland (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Noordhollandsch Kanaal
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000060_0007 De spoortrein richting Zaandam nader de spoorbrug over het Noordhollands Kanaal
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Noordhollandsch Kanaal
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000060_0006 De spoortrein richting Zaandam nader de spoorbrug over het Noordhollands Kanaal
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Noordhollandsch Kanaal
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000060_0003 Het Noordhollands Kanaal is gegraven tussen 1819 en 1824 als aanzet van koning Willem I, die de Amsterdamse haven beter bereikbaar wilde maken. Waterstaatkundig ingenieur Jan Blanken kreeg opdracht om van Den Helder naar Amsterdam een vaarweg te creëren, waardoor deze koopvaarders Amsterdam konden bereiken. 10.000 man hebben 5 Jaar lang met schop, baggerbeugel en kruiwagen deze waterweg gegraven. Veelal werd gebruik gemaakt van bestaande waterwegen, die verbreed, rechtgetrokken en verdiept werden. Zo is nabij Purmerend de Beemsterringvaart gebruikt door de Kanaaldijk landinwaarts te verleggen. Zo kon de houthandel Brantjes zich hier vestigen, die veel hout vanuit Noorwegen en Rusland liet komen om hier te verwerken. Maar ook was de Purmerender markt goed bereikbaar voor de aanvoer van vee vanuit heel Noord-Holland (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Noordhollandsch Kanaal
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000060_0002 Het Noordhollands Kanaal is gegraven tussen 1819 en 1824 als aanzet van koning Willem I, die de Amsterdamse haven beter bereikbaar wilde maken. Waterstaatkundig ingenieur Jan Blanken kreeg opdracht om van Den Helder naar Amsterdam een vaarweg te creëren, waardoor deze koopvaarders Amsterdam konden bereiken. 10.000 man hebben 5 Jaar lang met schop, baggerbeugel en kruiwagen deze waterweg gegraven. Veelal werd gebruik gemaakt van bestaande waterwegen, die verbreed, rechtgetrokken en verdiept werden. Zo is nabij Purmerend de Beemsterringvaart gebruikt door de Kanaaldijk landinwaarts te verleggen. Zo kon de houthandel Brantjes zich hier vestigen, die veel hout vanuit Noorwegen en Rusland liet komen om hier te verwerken. Maar ook was de Purmerender markt goed bereikbaar voor de aanvoer van vee vanuit heel Noord-Holland (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Noordhollandsch Kanaal
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000057_003 Het Noordhollands Kanaal is gegraven tussen 1819 en 1824 als aanzet van koning Willem I, die de Amsterdamse haven beter bereikbaar wilde maken. Waterstaatkundig ingenieur Jan Blanken kreeg opdracht om van Den Helder naar Amsterdam een vaarweg te creëren, waardoor deze koopvaarders Amsterdam konden bereiken. 10.000 man hebben 5 Jaar lang met schop, baggerbeugel en kruiwagen deze waterweg gegraven. Veelal werd gebruik gemaakt van bestaande waterwegen, die verbreed, rechtgetrokken en verdiept werden. Zo is nabij Purmerend de Beemsterringvaart gebruikt door de Kanaaldijk landinwaarts te verleggen. Zo kon de houthandel Brantjes zich hier vestigen, die veel hout vanuit Noorwegen en Rusland liet komen om hier te verwerken. Maar ook was de Purmerender markt goed bereikbaar voor de aanvoer van vee vanuit heel Noord-Holland (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Noordhollandsch Kanaal
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000057_002 Het Noordhollands Kanaal is gegraven tussen 1819 en 1824 als aanzet van koning Willem I, die de Amsterdamse haven beter bereikbaar wilde maken. Waterstaatkundig ingenieur Jan Blanken kreeg opdracht om van Den Helder naar Amsterdam een vaarweg te creëren, waardoor deze koopvaarders Amsterdam konden bereiken. 10.000 man hebben 5 Jaar lang met schop, baggerbeugel en kruiwagen deze waterweg gegraven. Veelal werd gebruik gemaakt van bestaande waterwegen, die verbreed, rechtgetrokken en verdiept werden. Zo is nabij Purmerend de Beemsterringvaart gebruikt door de Kanaaldijk landinwaarts te verleggen. Zo kon de houthandel Brantjes zich hier vestigen, die veel hout vanuit Noorwegen en Rusland liet komen om hier te verwerken. Maar ook was de Purmerender markt goed bereikbaar voor de aanvoer van vee vanuit heel Noord-Holland (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Noordhollandsch Kanaal
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000057_001 Het Noordhollands Kanaal is gegraven tussen 1819 en 1824 als aanzet van koning Willem I, die de Amsterdamse haven beter bereikbaar wilde maken. Waterstaatkundig ingenieur Jan Blanken kreeg opdracht om van Den Helder naar Amsterdam een vaarweg te creëren, waardoor deze koopvaarders Amsterdam konden bereiken. 10.000 man hebben 5 Jaar lang met schop, baggerbeugel en kruiwagen deze waterweg gegraven. Veelal werd gebruik gemaakt van bestaande waterwegen, die verbreed, rechtgetrokken en verdiept werden. Zo is nabij Purmerend de Beemsterringvaart gebruikt door de Kanaaldijk landinwaarts te verleggen. Zo kon de houthandel Brantjes zich hier vestigen, die veel hout vanuit Noorwegen en Rusland liet komen om hier te verwerken. Maar ook was de Purmerender markt goed bereikbaar voor de aanvoer van vee vanuit heel Noord-Holland (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Noordhollandsch Kanaal
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001009504 Nieuwbouw brug met viaduct over het Noord-Hollands kanaal ter hoogte van de Neckerstraat, i.v.b. met de aanleg van de A7.
Datering:
1976
Datum vervaardiging:
april 1976
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Oortwijn, Maarten
Adres:
Purmerend - Noordhollandsch Kanaal
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
CMO00400-116 Noordhollandsch kanaal met uiterst links het Schoolplein en rechts daarvan het Tramplein met in de verte het tramstation. Op de achtergrond de rokende pijp van melkfabriek Hollandia en rechts daarvan de spits met de windwijzer van de fraaie voorgevel. Over het kanaal de veerpont en uiterst rechts de woning van de voormalige melkfabriek VAMI.
Datering:
ca. 1940
Uiterlijke vorm:
Prenten, tekeningen
Tekenaar:
Oortwijn, Maarten
Techniek:
Pen in zwart en ingekleurd (aquarel)
Deelcollectie:
Maarten Oortwijn
Adres:
Purmerend - Noordhollandsch Kanaal
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
CMO11703-004 Werkzaamheden aan de sluis te Purmerend, met name het leggen van een betonnen drempel.
Datering:
09-1955
Datum vervaardiging:
09-1955
Uiterlijke vorm:
Prenten, tekeningen
Tekenaar:
Oortwijn, Maarten
Titel:
Het leggen van een betonnen drempel in de sluis te Purmerend
Techniek:
Pen en penseel in zwart
Deelcollectie:
Maarten Oortwijn
Adres:
Purmerend - Noordhollandsch Kanaal
Notabene:
Onderschrift l.o. in inkt: "Het leggen van een betonnen drempel in de sluis te Purmerend"
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
RJ000000724 Tijdens de marktspits komt een schip klem te zitten waardoor de Beemsterbrug 20 minuten geopend blijft. (NNC 11-08-1976)
Datering:
1976
Datum vervaardiging:
10-08-1976
Uiterlijke vorm:
Foto's
Fotograaf:
Josselet, Rob
Deelcollectie:
Rob Josselet
Adres:
Purmerend - Noordhollandsch Kanaal
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
RJ000000709 Het Noordhollands Kanaal wordt tussen Purmerend en Ilpendam uitgebaggerd. (NNC 03-09-1976)
Datering:
08-1976
Datum vervaardiging:
02-09-1976
Uiterlijke vorm:
Foto's
Fotograaf:
Josselet, Rob
Deelcollectie:
Rob Josselet
Adres:
Purmerend - Noordhollandsch Kanaal
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001017152 Zandoverslag Jaagweg voor Randweg.
Datering:
1986
Datum vervaardiging:
09-10-1986
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Weel, Hans van
Adres:
Purmerend - Jaagweg
Purmerend - Noordhollandsch Kanaal
Trefwoorden:
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001009507 Nieuwbouw brug met viaduct over het Noord-Hollands kanaal ter hoogte van de Neckerstraat, i.v.b. met de aanleg van de A7.
Datering:
1976
Datum vervaardiging:
9 april 1976
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Oortwijn, Maarten
Adres:
Purmerend - Noordhollandsch Kanaal
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001009505 Nieuwbouw brug met viaduct over het Noord-Hollands kanaal ter hoogte van de Neckerstraat, i.v.b. met de aanleg van de A7.
Datering:
1976
Datum vervaardiging:
april 1976
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Oortwijn, Maarten
Adres:
Purmerend - Noordhollandsch Kanaal
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001009503 Nieuwbouw brug met viaduct over het Noord-Hollands kanaal ter hoogte van de Neckerstraat, i.v.b. met de aanleg van de A7.
Datering:
1975
Datum vervaardiging:
augustus 1975
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Oortwijn, Maarten
Adres:
Purmerend - Noordhollandsch Kanaal
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001009502 Nieuwbouw brug met viaduct over het Noord-Hollands kanaal ter hoogte van de Neckerstraat, i.v.b. met de aanleg van de A7.
Datering:
1975
Datum vervaardiging:
augustus 1975
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Oortwijn, Maarten
Adres:
Purmerend - Noordhollandsch Kanaal
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001009501 Nieuwbouw brug met viaduct over het Noord-Hollands kanaal ter hoogte van de Neckerstraat, i.v.b. met de aanleg van de A7.
Datering:
1975
Datum vervaardiging:
april 1975
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Oortwijn, Maarten
Adres:
Purmerend - Noordhollandsch Kanaal
 
 
 
Pagina: 1
Chat
Chat
Chat

Onze chat is offline

U kunt met ons chatten iedere werkdag van 09:00 tot 12:30 uur; dinsdag en donderdag tot 16:00 uur. Zie ook onze  Veel gestelde vragen, of stuur een e-mail: info@waterlandsarchief.nl

Sluiten

In gesprek

Onze medewerkers zijn op dit moment in gesprek. Een ogenblik geduld alstublieft.
Zie ook onze Veel gestelde vragen, of stuur een e-mail: info@waterlandsarchief.nl

Sluiten

Wij zijn online!

Heeft u een vraag? Wij helpen u via de chat graag op weg!
Voor de veelgestelde vragen klikt u hier.
Heeft u een verdiepende vraag? Die kunt u stellen via : info@waterlandsarchief.nl

Chat openen Sluiten