xxx
Uw zoekacties: Beeldbank

Beeldbank

Hier kunt u zoeken in de online beeldbank (collectie foto's, prenten, kaarten en dergelijke) van het Waterlands Archief. Zoekresultaten kunt u verder verfijnen met de filters op uiterlijke vorm, plaats/straat en vervaardiger. 
Veel afbeeldingen kunt u kosteloos downloaden voor eigen gebruik. Voor hergebruik van afbeeldingen en auteursrechten, lees hier meer.

beacon
601 zoekresultaten
sorteren op:
 
 
weergave:
Pagina: 1
  • vorige | 
  • 1 | 
  • 2 | 
  • 3 | 
  • 4 | 
  • 5 | 
  • 6 | 
  • 7 | 
  • 8 | 
  • ... | 
  • volgende
 
 
Erfgoedstuk
Foto
NNC-BM-0258 Bomen rooien voor fietspad langs Middenweg
Uiterlijke vorm:
Foto's
Fotograaf:
-
Deelcollectie:
NNC
Adres:
Beemster - Middenweg (Middenbeemster)
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT002000206 Het stoomgemaal "Ceres" met Poelsluis aan den Dijk naar Oost-Knollendam.
Midden: de sluiswachterswoning (rechts van de bomen).
Rechts: het stoomgemaal.
Datering:
1920
Datum vervaardiging:
circa 1920
Uiterlijke vorm:
Foto's
Uitgever:
Forte
Deelcollectie:
Jan Vink
Adres:
Wormer - Veerdijk 108 , 109
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000083_022 Aan de Where dankt de stad zijn bestaan. De Where was de levensader voor Purmerend en het verbindingswater tussen het Beemstermeer en het Purmermeer. Eerst als visplek en later als aanlegplaats voor de scheepvaart. Het was de aanlegplaats voor het trekvaartverkeer naar Hoorn en Edam en Monnickendam. Tevens was dit de afmeerplaats voor de aanvoer voor de vee-, zuivel-, vis- en groentemarkt, want wat niet te voet of met paard en wagen kwam, kwam per schip. De oudste kaden zijn de Oude Vismarkt en de Weerwal. De Kerkstraat, die in de 16de eeuw “Op ’t Oevert” heette, doet vermoeden dat tussen deze straat en de Where in de 12de eeuw de eerste bewoning moet zijn ontstaan. Ook al in de 16de eeuw werd de achterzijde van “Op de Dijck”, de huidige Koemarkt, een aanlegplaats en kreeg de naam “Achter den Dijck”. Langs deze wal en aan de overzijde op het zogenoemde Hoornse eiland, de Tuinstraat ontstonden scheepswerfjes. Na 1612 werd aan de overkant de Where-oever aangeplempt en ging bebouwd worden. Hier ontstond het Venediën en in de richting van de Beemster de Bierkade. En aan de stadskant werd het verlengde van de Vischmarkt aangeplempt en ontstond het Vlooijenburgh. Later werd dit Wagenbeurs genoemd en vormde daarmee de toegangsweg naar de Beemster, die kort daarvoor was drooggemaakt. In de 14de eeuw lag er nog geen enkele brug over de Where. In de 15de of 16de eeuw werd het veer bij de Kuipersteeg vervangen door een wipbrug. Toen na 1614 het Venediën en de Bierkade zijn bebouwd is ook hier tegenover de Slotterburgwal een wipbrug gemaakt en een vanaf de Achterdijk naar het eind van het Hoornse eiland, die later door het Hoge Bruggetje werd vervangen. Voor de volgende brugverbinding over de Where gaan we honderden jaren later in 1952 de Kooimanbrug bouwen en dan in 1965 de Wheermolenbrug. (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Links Venediën en rechts Weerwal.
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - De Where
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000083_021 Aan de Where dankt de stad zijn bestaan. De Where was de levensader voor Purmerend en het verbindingswater tussen het Beemstermeer en het Purmermeer. Eerst als visplek en later als aanlegplaats voor de scheepvaart. Het was de aanlegplaats voor het trekvaartverkeer naar Hoorn en Edam en Monnickendam. Tevens was dit de afmeerplaats voor de aanvoer voor de vee-, zuivel-, vis- en groentemarkt, want wat niet te voet of met paard en wagen kwam, kwam per schip. De oudste kaden zijn de Oude Vismarkt en de Weerwal. De Kerkstraat, die in de 16de eeuw “Op ’t Oevert” heette, doet vermoeden dat tussen deze straat en de Where in de 12de eeuw de eerste bewoning moet zijn ontstaan. Ook al in de 16de eeuw werd de achterzijde van “Op de Dijck”, de huidige Koemarkt, een aanlegplaats en kreeg de naam “Achter den Dijck”. Langs deze wal en aan de overzijde op het zogenoemde Hoornse eiland, de Tuinstraat ontstonden scheepswerfjes. Na 1612 werd aan de overkant de Where-oever aangeplempt en ging bebouwd worden. Hier ontstond het Venediën en in de richting van de Beemster de Bierkade. En aan de stadskant werd het verlengde van de Vischmarkt aangeplempt en ontstond het Vlooijenburgh. Later werd dit Wagenbeurs genoemd en vormde daarmee de toegangsweg naar de Beemster, die kort daarvoor was drooggemaakt. In de 14de eeuw lag er nog geen enkele brug over de Where. In de 15de of 16de eeuw werd het veer bij de Kuipersteeg vervangen door een wipbrug. Toen na 1614 het Venediën en de Bierkade zijn bebouwd is ook hier tegenover de Slotterburgwal een wipbrug gemaakt en een vanaf de Achterdijk naar het eind van het Hoornse eiland, die later door het Hoge Bruggetje werd vervangen. Voor de volgende brugverbinding over de Where gaan we honderden jaren later in 1952 de Kooimanbrug bouwen en dan in 1965 de Wheermolenbrug. (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Links Venediën en rechts Weerwal.
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - De Where
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000032_0090 Noordhollands Kanaal van het parkeerdek op Claxonate.
zicht op BCP
de BCP is in 2002 gestopt
Datum vervaardiging:
1996
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Kanaaldijk
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000016_0079 De Singelgracht met op de achtergrond de Kleine Beemsterbrug die de verbinding vormde tussen Wagenbeurs en Oude Vischmarkt. Bij de demping in 1929 van het toen nog bestaande deel van de Singelgracht werd ook deze brug gesloopt,
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Singel
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
OVI-00001776 1996
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Oudheidkundige Vereniging Ilpendam
Adres:
Ilpendam - Hofbrug
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
OVI-00001775 1996
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Oudheidkundige Vereniging Ilpendam
Adres:
Ilpendam - Hofbrug
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001000689 De sluis van Schardam
Datering:
ca 1910
Datum vervaardiging:
ca. 1910
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Schardam
Beets
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001000362 Bemaling bij landbouwer Johannes Josephus Jonk, ( geboren in 1894 te Ilpendam) aan de Volgerweg om het gedeelte van de Nekkerweg en aangelegen dijkje droog te houden.
Datering:
ca 1935
Datum vervaardiging:
ca 1935
Uiterlijke vorm:
Foto's
Persoon op afbeelding:
Johannes Josephus Jonk
Adres:
Beemster - Volgerweg (Zuidoostbeemster) 42
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001002299 Aanzicht op de Middendamsluis in Monnickendam. Deze schutsluis in de Middendam stamt uit 1425. In 1620 werd de houten sluis vervangen voor de sluis zoals wij deze tegenwoordig kennen. In 1969 is de sluis voor het laatst gerenoveerd, de sluisdeuren geven echter het jaartal 1968 aan. Dat is het jaar waarin de deuren vervaardigd zijn en het is tevens het jaar waarin de Middendamsluis tot Rijksmonument is benoemd.
Datering:
1973
Datum vervaardiging:
1973
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Monnickendam - 't Zand
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001002298 Aanzicht op de Damsluis.
Datering:
ca. 1973
Datum vervaardiging:
ca. 1973
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Monnickendam - 't Zand
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001002297 Foto; Renovatie van de sluis. Met het leeg pompen van het water, kwam dit te voorschijn.
Datering:
ca 1972
Datum vervaardiging:
ca. 1972
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Monnickendam - 't Zand
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001002249 Aanzicht op de Lange Brug ten tijde van het herstel van de kade van de Gooische Kaay.
Datering:
ca 1980
Datum vervaardiging:
ca 1980
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Monnickendam - Noordeinde
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001002248 Aanzicht op de Lange Brug ten tijde van het herstel van de kade van de Gooische Kaay.
Datering:
ca 1980
Datum vervaardiging:
ca 1980
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Monnickendam - Noordeinde
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001002295 Aanzicht op het sluisje aan Het Zand.
Datering:
1973
Datum vervaardiging:
ca. 1973
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Monnickendam - 't Zand
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001002167 Foto: Links: Cafe de Zwaan. 56 jaar (1960-2016) lang was Middendam 10 in Monnickendam de locatie van Café De Zwaan. Eigenaar John Volten nam het bedrijf samen met zijn broer over van zijn ouders en 37 jaar lang was het bedrijf in zijn handen.

Rechts: Aanzicht op de Waag.De Waegh (Middendam) 1669 : Het waaggebouw had een weeg- en handelsfunctie, gebouwd in de 17e eeuw door architect Philips Vingboom. Langwerpig in de trant van Vingboons, XVIIc. Aan de kant van de haven een overdekte colonnade. Inwendig een tegelschouw en een wandbetimmering, XVIIc. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

De sluis: Deze schutsluis in de Middendam stamt uit 1425. In 1620 werd de houten sluis vervangen voor de sluis zoals wij deze tegenwoordig kennen. In 1969 is de sluis voor het laatst gerenoveerd, de sluisdeuren geven echter het jaartal 1968 aan. Dat is het jaar waarin de deuren vervaardigd zijn en het is tevens het jaar waarin de Middendamsluis tot Rijksmonument is benoemd.
Datering:
ca 1975
Datum vervaardiging:
ca 1975
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Monnickendam - De Haven
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001002301 Aanzicht op de Damsluis. Vermoedelijk de opening van de sluis na de renovatie in 1969.
Datering:
ca 1969
Datum vervaardiging:
ca 1969
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Monnickendam - 't Zand
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001002300 Aanzicht op de Middendamsluis in Monnickendam. Deze schutsluis in de Middendam stamt uit 1425. In 1620 werd de houten sluis vervangen voor de sluis zoals wij deze tegenwoordig kennen. In 1969 is de sluis voor het laatst gerenoveerd, de sluisdeuren geven echter het jaartal 1968 aan. Dat is het jaar waarin de deuren vervaardigd zijn en het is tevens het jaar waarin de Middendamsluis tot Rijksmonument is benoemd.
Datering:
1973
Datum vervaardiging:
1973
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Monnickendam - 't Zand
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001001686 Foto: van Beekstraat - Vervanging Keeringbrug door duiker - plm 1955 - We kijken naar het zuiden. Op deze plaats werden later Hegron en het politiebureau gebouwd. Thans (2014) is hier een warenhuis van Blokker gevestigd.
Datering:
ca. 1955
Datum vervaardiging:
ca. 1955
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Landsmeer - van Beekstraat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000084_0017 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Sluisbrug
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000084_0016 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Sluisbrug
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000084_0015 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Sluisbrug
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000087_0025 Bij de aanleg van het Noordhollands Kanaal in 1822 verviel het bruggetje naar de Purmerender Gouw. Hiervoor in de plaats kwam op deze plaats een vlotbrug die de verbinding vormde tussen het Tramplein en de Melkweg aan de overzijde. In 1837 werd deze vervangen door een overzetveer dat in 1956 werd opgeheven. Vele Purmerenders herinneren zich dit overzetveer als het “Pontje van De Boer”.

Op de achtergrond de veerdienst naar Amsterdam.
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Tramplein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000087_0013 Plezierjacht aan de kade van het Noordhollands Kanaal
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Tramplein
 
 
 
Pagina: 1
  • vorige | 
  • 1 | 
  • 2 | 
  • 3 | 
  • 4 | 
  • 5 | 
  • 6 | 
  • 7 | 
  • 8 | 
  • ... | 
  • volgende
Chat
Chat
Chat

Onze chat is offline

U kunt met ons chatten iedere werkdag van 09:00 tot 12:30 uur; dinsdag en donderdag tot 16:00 uur. Zie ook onze  Veel gestelde vragen, of stuur een e-mail: info@waterlandsarchief.nl

Sluiten

In gesprek

Onze medewerkers zijn op dit moment in gesprek. Een ogenblik geduld alstublieft.
Zie ook onze Veel gestelde vragen, of stuur een e-mail: info@waterlandsarchief.nl

Sluiten

Wij zijn online!

Heeft u een vraag? Wij helpen u via de chat graag op weg!
Voor de veelgestelde vragen klikt u hier.
Heeft u een verdiepende vraag? Die kunt u stellen via : info@waterlandsarchief.nl

Chat openen Sluiten