xxx
Uw zoekacties: Beeldbank

Beeldbank

Zoektips
beacon
813 zoekresultaten
sorteren op:
 
 
weergave:
Pagina: 1
  • vorige | 
  • 1 | 
  • 2 | 
  • 3 | 
  • 4 | 
  • 5 | 
  • 6 | 
  • 7 | 
  • 8 | 
  • ... | 
  • volgende
VHP003000095_0019 De oorspronkelijke naam van deze straat, die van de Oude Vismarkt naar de Beemsterbrug leidt was ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000095_0019 De oorspronkelijke naam van deze straat, die van de Oude Vismarkt naar de Beemsterbrug leidt was Vlooijenburgh. Dat vindt zijn oorsprong in aangespoeld of aangevloeid land, aanslibsel vanuit de Beemster, toen dit nog water was. Nadat in 1612 de Beemster is drooggemaakt werd deze straat de belangrijkste toegangsweg naar de Beemster via een brug over de Beemsterringvaart. En op deze brug werd de vijfde stadspoort gebouwd de “Beemsterpoort”. In de Beemster waren alleen afwateringsloten, waarin niet gevaren kon worden. Men was dus aangewezen om te voet te gaan, of te paard of met paard en rijtuig. Er kon ook geen gebruik worden gemaakt van een trekschuit. Wel werd van hondenwagens gebruik gemaakt. Veel boeren, die met hun zuivelproducten, vee en oogsten van land- en tuinbouw naar de Purmerender markt kwamen, of ter kerke gingen of anderszins, stalden hun paard in een uitspanning en hun rijtuig of wagen langs de waterkant van de Where en mogelijk werden er ook nog wel eens wagens verhandeld. Zo is de naam van de straat veranderd in Wagenbeurs (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”). Op de voorgrond de Bierstekersbrug.
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Wagenbeurs
 
 
 
VHP003000095_0015 De oorspronkelijke naam van deze straat, die van de Oude Vismarkt naar de Beemsterbrug leidt was ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000095_0015 De oorspronkelijke naam van deze straat, die van de Oude Vismarkt naar de Beemsterbrug leidt was Vlooijenburgh. Dat vindt zijn oorsprong in aangespoeld of aangevloeid land, aanslibsel vanuit de Beemster, toen dit nog water was. Nadat in 1612 de Beemster is drooggemaakt werd deze straat de belangrijkste toegangsweg naar de Beemster via een brug over de Beemsterringvaart. En op deze brug werd de vijfde stadspoort gebouwd de “Beemsterpoort”. In de Beemster waren alleen afwateringsloten, waarin niet gevaren kon worden. Men was dus aangewezen om te voet te gaan, of te paard of met paard en rijtuig. Er kon ook geen gebruik worden gemaakt van een trekschuit. Wel werd van hondenwagens gebruik gemaakt. Veel boeren, die met hun zuivelproducten, vee en oogsten van land- en tuinbouw naar de Purmerender markt kwamen, of ter kerke gingen of anderszins, stalden hun paard in een uitspanning en hun rijtuig of wagen langs de waterkant van de Where en mogelijk werden er ook nog wel eens wagens verhandeld. Zo is de naam van de straat veranderd in Wagenbeurs (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Wagenbeurs
 
 
 
VHP003000087_0025 Bij de aanleg van het Noordhollands Kanaal in 1822 verviel het bruggetje naar de Purmerender Gouw. ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000087_0025 Bij de aanleg van het Noordhollands Kanaal in 1822 verviel het bruggetje naar de Purmerender Gouw. Hiervoor in de plaats kwam op deze plaats een vlotbrug die de verbinding vormde tussen het Tramplein en de Melkweg aan de overzijde. In 1837 werd deze vervangen door een overzetveer dat in 1956 werd opgeheven. Vele Purmerenders herinneren zich dit overzetveer als het “Pontje van De Boer”.

Op de achtergrond de veerdienst naar Amsterdam.
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Tramplein
 
 
 
VHP003000084_0017 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000084_0017 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Sluisbrug
 
 
 
VHP003000084_0016 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000084_0016 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Sluisbrug
 
 
 
VHP003000084_0015 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000084_0015 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Sluisbrug
 
 
 
VHP003000087_0013 Plezierjacht aan de kade van het Noordhollands Kanaal
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000087_0013 Plezierjacht aan de kade van het Noordhollands Kanaal
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Tramplein
 
 
 
VHP003000087_0012 Schepen in het Noordhollands Kanaal, aan de kade van het Tramplein
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000087_0012 Schepen in het Noordhollands Kanaal, aan de kade van het Tramplein
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Tramplein
 
 
 
VHP003000084_0014 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000084_0014 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Sluisbrug
 
 
 
VHP003000084_0013 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000084_0013 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Sluisbrug
 
 
 
VHP003000084_0012 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000084_0012 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Sluisbrug
 
 
 
VHP003000084_0011 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000084_0011 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Sluisbrug
 
 
 
VHP003000084_0010 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000084_0010 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Sluisbrug
 
 
 
VHP003000084_0009 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000084_0009 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Sluisbrug
 
 
 
VHP003000084_0008 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000084_0008 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Sluisbrug
 
 
 
VHP003000084_0007 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000084_0007 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Sluisbrug
 
 
 
VHP003000084_0006 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000084_0006 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Sluisbrug
 
 
 
VHP003000084_0005 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000084_0005 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Sluisbrug
 
 
 
VHP003000084_0004 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000084_0004 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Sluisbrug
 
 
 
VHP003000084_0003 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000084_0003 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Sluisbrug
 
 
 
VHP003000084_0002 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000084_0002 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Sluisbrug
 
 
 
VHP003000084_0001 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000084_0001 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Sluisbrug
 
 
 
VHP003000075_0004 De Purmerbrug over de Purmer Ringvaart, Een geliefde zwemplek in de tijd dat Purmerend nog niet over ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000075_0004 De Purmerbrug over de Purmer Ringvaart, Een geliefde zwemplek in de tijd dat Purmerend nog niet over een zwembad beschikte.
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Purmerdijk
 
 
 
VHP003000075_0002 De Purmerbrug over de Purmer Ringvaart, Een geliefde zwemplek in de tijd dat Purmerend nog niet over ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000075_0002 De Purmerbrug over de Purmer Ringvaart, Een geliefde zwemplek in de tijd dat Purmerend nog niet over een zwembad beschikte.
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Purmerdijk
 
 
 
VHP003000060_0015 Het Noordhollands Kanaal is gegraven tussen 1819 en 1824 als aanzet van koning Willem I, die de ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000060_0015 Het Noordhollands Kanaal is gegraven tussen 1819 en 1824 als aanzet van koning Willem I, die de Amsterdamse haven beter bereikbaar wilde maken. Waterstaatkundig ingenieur Jan Blanken kreeg opdracht om van Den Helder naar Amsterdam een vaarweg te creëren, waardoor deze koopvaarders Amsterdam konden bereiken. 10.000 man hebben 5 Jaar lang met schop, baggerbeugel en kruiwagen deze waterweg gegraven. Veelal werd gebruik gemaakt van bestaande waterwegen, die verbreed, rechtgetrokken en verdiept werden. Zo is nabij Purmerend de Beemsterringvaart gebruikt door de Kanaaldijk landinwaarts te verleggen. Zo kon de houthandel Brantjes zich hier vestigen, die veel hout vanuit Noorwegen en Rusland liet komen om hier te verwerken. Maar ook was de Purmerender markt goed bereikbaar voor de aanvoer van vee vanuit heel Noord-Holland (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Noordhollandsch Kanaal
 
 
 
Pagina: 1
  • vorige | 
  • 1 | 
  • 2 | 
  • 3 | 
  • 4 | 
  • 5 | 
  • 6 | 
  • 7 | 
  • 8 | 
  • ... | 
  • volgende
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS
Chat
In gesprek
Offline

Onze chat is offline

U kunt met ons chatten iedere werkdag van 09:00 tot 12:30 uur; dinsdag en donderdag tot 16:00 uur. Zie ook onze  Veel gestelde vragen, of stuur een e-mail: info@waterlandsarchief.nl

Sluiten

In gesprek

Onze medewerkers zijn op dit moment in gesprek. Een ogenblik geduld alstublieft.
Zie ook onze Veel gestelde vragen, of stuur een e-mail: info@waterlandsarchief.nl

Sluiten