
1988 in de vaart.
Het casco en een gedeelte van de motor stammen nog uit 1882. Voor de
rest heeft "de 106 jaar oude stevenaak 'Egberdina' een metamorfose
ondergaan.
De Friese vrachtboot is in Edam en Monnickendam omgedoopt tot een van
de meest luxueuze charterschepen van de traditionele zeilvloot.
Voor schipper/bouwer Joop Baayens gaat daarmee een oude wens in
vervulling.
„Dit schip moet een nieuwe markt in de chartervaart veroveren."
Baayens is al vele jaren actief in de charter-zeilerij. Zijn botter ruilde hij
november vorig jaar in voor de 27 meter lange stevenaak. „Het schip komt
uit Delfzijl en heeft tot ik 'm kocht "als vrachtboot dienst gedaan. De vorige
eigenaar heeft er 43 jaar op gevaren", aldus Baayens. De 'Egberdina' ging
meteen naar Edam, waar scheepswerf Groot
het ijzerwerk
opknapte en aanpaste aan de wensen van Baayens. De inrichting van het
vrachtruim
deed Baayens zelf, geholpen door Jan van Wengerden.
In de chartervaart zijn twee ontwikkelingen gaande. Er is steeds meer
behoefte aan zo primitief mogelijk zeilen en er is een hang naar luxe. Die
laatste stroming willen wij bedienen", aldus Baayens, die gaat varen voor
het Monnickendamse charterbureau 'De Zeilerij '. In het schip zijn bewust
geen slaapplaatsen gemaakt.
Die ruimte is benut voor een bar en, naar scheepsbegrip, een forse
keuken, alsmede vier toiletten. De salon van 60 m2 is ingericht in
Victoriaanse stijl en voorzien van videoapparatuur, dia- en
overheadprojector.


door Jelma Bosker gemaakt roerkop.
Dat beeld zal worden geplaatst op het roer van het schip.
Het casco en een gedeelte van de motor stammen nog uit 1882. Voor de
rest heeft "de 106 jaar oude stevenaak 'Egberdina' een metamorfose
ondergaan.
De Friese vrachtboot is in Edam en Monnickendam omgedoopt tot een van
de meest luxueuze charterschepen van de traditionele zeilvloot.
Voor schipper/bouwer Joop Baayens gaat daarmee een oude wens in
vervulling.
„Dit schip moet een nieuwe markt in de chartervaart veroveren."
Baayens is al vele jaren actief in de charter-zeilerij. Zijn botter ruilde hij
november vorig jaar in voor de 27 meter lange stevenaak. „Het schip komt
uit Delfzijl en heeft tot ik 'm kocht "als vrachtboot dienst gedaan. De vorige
eigenaar heeft er 43 jaar op gevaren", aldus Baayens. De 'Egberdina' ging
meteen naar Edam, waar scheepswerf Groot
het ijzerwerk
opknapte en aanpaste aan de wensen van Baayens. De inrichting van het
vrachtruim
deed Baayens zelf, geholpen door Jan van Wengerden.
In de chartervaart zijn twee ontwikkelingen gaande. Er is steeds meer
behoefte aan zo primitief mogelijk zeilen en er is een hang naar luxe. Die
laatste stroming willen wij bedienen", aldus Baayens, die gaat varen voor
het Monnickendamse charterbureau 'De Zeilerij '. In het schip zijn bewust
geen slaapplaatsen gemaakt.
Die ruimte is benut voor een bar en, naar scheepsbegrip, een forse
keuken, alsmede vier toiletten. De salon van 60 m2 is ingericht in
Victoriaanse stijl en voorzien van videoapparatuur, dia- en
overheadprojector.
