xxx
Uw zoekacties: Beeldbank

Beeldbank

Hier kunt u zoeken in de online beeldbank (collectie foto's, prenten, kaarten en dergelijke) van het Waterlands Archief. Zoekresultaten kunt u verder verfijnen met de filters op uiterlijke vorm, plaats/straat en vervaardiger. 
Veel afbeeldingen kunt u kosteloos downloaden voor eigen gebruik. Voor hergebruik van afbeeldingen en auteursrechten, lees hier meer.

beacon
80 zoekresultaten
sorteren op:
 
 
weergave:
Pagina: 1
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000001_0002 De Achterdijk loopt vanaf de Weerwal naar het Looiersplein en lag vroeger geheel langs het water de Where. In 1971 is een groot deel van de Where langs de Achterdijk gedempt om te worden ingericht als autoweg. De oude benaming is “Achter den Dijck” in tegenstelling tot de noordzijde van de Koemarkt die destijds “Op den Dijck” heette. Nabij de grote scheepshelling aan de noordoostzijde lag het in de volksmond bekende “Hoge Bruggetje”, dat officieel de “Jaap Kroonsbrugh” heette. (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”.)

Op de achtergrond het "Hoge bruggetje"
Datum vervaardiging:
1955
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Achterdijk
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000001_0001 De Achterdijk loopt vanaf de Weerwal naar het Looiersplein en lag vroeger geheel langs het water de Where. In 1971 is een groot deel van de Where langs de Achterdijk gedempt om te worden ingericht als autoweg. De oude benaming is “Achter den Dijck” in tegenstelling tot de noordzijde van de Koemarkt die destijds “Op den Dijck” heette. Nabij de grote scheepshelling aan de noordoostzijde lag het in de volksmond bekende “Hoge Bruggetje”, dat officieel de “Jaap Kroonsbrugh” heette. (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”.)

Op de achtergrond het "Hoge bruggetje"
Datering:
1955
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Achterdijk
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000049_0014 Aan het einde van de Hoornsebuurt lag de Overweerse Polderdijkbrug, die de verbinding vormde tussen het Hoornse Eiland en de Overweerse Polderdijk. Aan stadszijde is naast de brug in 1589 een stenen en aan overzijde een houten poort gebouwd. In 1838 is de toegangspoort gesloopt. Bij het in 1964 vergraven van de Wheere is de brug gesloopt en ging weer een pittoresk stukje Purmerend verloren.
Datering:
Vóór 1964
Datum vervaardiging:
Vóór 1964
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Molenplantsoen
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000083_026 Aan de Where dankt de stad zijn bestaan. De Where was de levensader voor Purmerend en het verbindingswater tussen het Beemstermeer en het Purmermeer. Eerst als visplek en later als aanlegplaats voor de scheepvaart. Het was de aanlegplaats voor het trekvaartverkeer naar Hoorn en Edam en Monnickendam. Tevens was dit de afmeerplaats voor de aanvoer voor de vee-, zuivel-, vis- en groentemarkt, want wat niet te voet of met paard en wagen kwam, kwam per schip. De oudste kaden zijn de Oude Vismarkt en de Weerwal. De Kerkstraat, die in de 16de eeuw “Op ’t Oevert” heette, doet vermoeden dat tussen deze straat en de Where in de 12de eeuw de eerste bewoning moet zijn ontstaan. Ook al in de 16de eeuw werd de achterzijde van “Op de Dijck”, de huidige Koemarkt, een aanlegplaats en kreeg de naam “Achter den Dijck”. Langs deze wal en aan de overzijde op het zogenoemde Hoornse eiland, de Tuinstraat ontstonden scheepswerfjes. Na 1612 werd aan de overkant de Where-oever aangeplempt en ging bebouwd worden. Hier ontstond het Venediën en in de richting van de Beemster de Bierkade. En aan de stadskant werd het verlengde van de Vischmarkt aangeplempt en ontstond het Vlooijenburgh. Later werd dit Wagenbeurs genoemd en vormde daarmee de toegangsweg naar de Beemster, die kort daarvoor was drooggemaakt. In de 14de eeuw lag er nog geen enkele brug over de Where. In de 15de of 16de eeuw werd het veer bij de Kuipersteeg vervangen door een wipbrug. Toen na 1614 het Venediën en de Bierkade zijn bebouwd is ook hier tegenover de Slotterburgwal een wipbrug gemaakt en een vanaf de Achterdijk naar het eind van het Hoornse eiland, die later door het Hoge Bruggetje werd vervangen. Voor de volgende brugverbinding over de Where gaan we honderden jaren later in 1952 de Kooimanbrug bouwen en dan in 1965 de Wheermolenbrug . (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Links Bierkade en Venediën en rechts Weerwal. Op de voorgrond de Bierstekersbrug.
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - De Where
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000083_028 Aan de Where dankt de stad zijn bestaan. De Where was de levensader voor Purmerend en het verbindingswater tussen het Beemstermeer en het Purmermeer. Eerst als visplek en later als aanlegplaats voor de scheepvaart. Het was de aanlegplaats voor het trekvaartverkeer naar Hoorn en Edam en Monnickendam. Tevens was dit de afmeerplaats voor de aanvoer voor de vee-, zuivel-, vis- en groentemarkt, want wat niet te voet of met paard en wagen kwam, kwam per schip. De oudste kaden zijn de Oude Vismarkt en de Weerwal. De Kerkstraat, die in de 16de eeuw “Op ’t Oevert” heette, doet vermoeden dat tussen deze straat en de Where in de 12de eeuw de eerste bewoning moet zijn ontstaan. Ook al in de 16de eeuw werd de achterzijde van “Op de Dijck”, de huidige Koemarkt, een aanlegplaats en kreeg de naam “Achter den Dijck”. Langs deze wal en aan de overzijde op het zogenoemde Hoornse eiland, de Tuinstraat ontstonden scheepswerfjes. Na 1612 werd aan de overkant de Where-oever aangeplempt en ging bebouwd worden. Hier ontstond het Venediën en in de richting van de Beemster de Bierkade. En aan de stadskant werd het verlengde van de Vischmarkt aangeplempt en ontstond het Vlooijenburgh. Later werd dit Wagenbeurs genoemd en vormde daarmee de toegangsweg naar de Beemster, die kort daarvoor was drooggemaakt. In de 14de eeuw lag er nog geen enkele brug over de Where. In de 15de of 16de eeuw werd het veer bij de Kuipersteeg vervangen door een wipbrug. Toen na 1614 het Venediën en de Bierkade zijn bebouwd is ook hier tegenover de Slotterburgwal een wipbrug gemaakt en een vanaf de Achterdijk naar het eind van het Hoornse eiland, die later door het Hoge Bruggetje werd vervangen. Voor de volgende brugverbinding over de Where gaan we honderden jaren later in 1952 de Kooimanbrug bouwen en dan in 1965 de Wheermolenbrug . (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Links Weerwal en rechts Venediën met de vishal.
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - De Where
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000083_024 Aan de Where dankt de stad zijn bestaan. De Where was de levensader voor Purmerend en het verbindingswater tussen het Beemstermeer en het Purmermeer. Eerst als visplek en later als aanlegplaats voor de scheepvaart. Het was de aanlegplaats voor het trekvaartverkeer naar Hoorn en Edam en Monnickendam. Tevens was dit de afmeerplaats voor de aanvoer voor de vee-, zuivel-, vis- en groentemarkt, want wat niet te voet of met paard en wagen kwam, kwam per schip. De oudste kaden zijn de Oude Vismarkt en de Weerwal. De Kerkstraat, die in de 16de eeuw “Op ’t Oevert” heette, doet vermoeden dat tussen deze straat en de Where in de 12de eeuw de eerste bewoning moet zijn ontstaan. Ook al in de 16de eeuw werd de achterzijde van “Op de Dijck”, de huidige Koemarkt, een aanlegplaats en kreeg de naam “Achter den Dijck”. Langs deze wal en aan de overzijde op het zogenoemde Hoornse eiland, de Tuinstraat ontstonden scheepswerfjes. Na 1612 werd aan de overkant de Where-oever aangeplempt en ging bebouwd worden. Hier ontstond het Venediën en in de richting van de Beemster de Bierkade. En aan de stadskant werd het verlengde van de Vischmarkt aangeplempt en ontstond het Vlooijenburgh. Later werd dit Wagenbeurs genoemd en vormde daarmee de toegangsweg naar de Beemster, die kort daarvoor was drooggemaakt. In de 14de eeuw lag er nog geen enkele brug over de Where. In de 15de of 16de eeuw werd het veer bij de Kuipersteeg vervangen door een wipbrug. Toen na 1614 het Venediën en de Bierkade zijn bebouwd is ook hier tegenover de Slotterburgwal een wipbrug gemaakt en een vanaf de Achterdijk naar het eind van het Hoornse eiland, die later door het Hoge Bruggetje werd vervangen. Voor de volgende brugverbinding over de Where gaan we honderden jaren later in 1952 de Kooimanbrug bouwen en dan in 1965 de Wheermolenbrug . (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Links Venediën en rechts Weerwal.
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - De Where
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000083_050 Aan de Where dankt de stad zijn bestaan. De Where was de levensader voor Purmerend en het verbindingswater tussen het Beemstermeer en het Purmermeer. Eerst als visplek en later als aanlegplaats voor de scheepvaart. Het was de aanlegplaats voor het trekvaartverkeer naar Hoorn en Edam en Monnickendam. Tevens was dit de afmeerplaats voor de aanvoer voor de vee-, zuivel-, vis- en groentemarkt, want wat niet te voet of met paard en wagen kwam, kwam per schip. De oudste kaden zijn de Oude Vismarkt en de Weerwal. De Kerkstraat, die in de 16de eeuw “Op ’t Oevert” heette, doet vermoeden dat tussen deze straat en de Where in de 12de eeuw de eerste bewoning moet zijn ontstaan. Ook al in de 16de eeuw werd de achterzijde van “Op de Dijck”, de huidige Koemarkt, een aanlegplaats en kreeg de naam “Achter den Dijck”. Langs deze wal en aan de overzijde op het zogenoemde Hoornse eiland, de Tuinstraat ontstonden scheepswerfjes. Na 1612 werd aan de overkant de Where-oever aangeplempt en ging bebouwd worden. Hier ontstond het Venediën en in de richting van de Beemster de Bierkade. En aan de stadskant werd het verlengde van de Vischmarkt aangeplempt en ontstond het Vlooijenburgh. Later werd dit Wagenbeurs genoemd en vormde daarmee de toegangsweg naar de Beemster, die kort daarvoor was drooggemaakt. In de 14de eeuw lag er nog geen enkele brug over de Where. In de 15de of 16de eeuw werd het veer bij de Kuipersteeg vervangen door een wipbrug. Toen na 1614 het Venediën en de Bierkade zijn bebouwd is ook hier tegenover de Slotterburgwal een wipbrug gemaakt en een vanaf de Achterdijk naar het eind van het Hoornse eiland, die later door het Hoge Bruggetje werd vervangen. Voor de volgende brugverbinding over de Where gaan we honderden jaren later in 1952 de Kooimanbrug bouwen en dan in 1965 de Wheermolenbrug . (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Links Weerwal en rechts Venediën .
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - De Where
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000083_035 Aan de Where dankt de stad zijn bestaan. De Where was de levensader voor Purmerend en het verbindingswater tussen het Beemstermeer en het Purmermeer. Eerst als visplek en later als aanlegplaats voor de scheepvaart. Het was de aanlegplaats voor het trekvaartverkeer naar Hoorn en Edam en Monnickendam. Tevens was dit de afmeerplaats voor de aanvoer voor de vee-, zuivel-, vis- en groentemarkt, want wat niet te voet of met paard en wagen kwam, kwam per schip. De oudste kaden zijn de Oude Vismarkt en de Weerwal. De Kerkstraat, die in de 16de eeuw “Op ’t Oevert” heette, doet vermoeden dat tussen deze straat en de Where in de 12de eeuw de eerste bewoning moet zijn ontstaan. Ook al in de 16de eeuw werd de achterzijde van “Op de Dijck”, de huidige Koemarkt, een aanlegplaats en kreeg de naam “Achter den Dijck”. Langs deze wal en aan de overzijde op het zogenoemde Hoornse eiland, de Tuinstraat ontstonden scheepswerfjes. Na 1612 werd aan de overkant de Where-oever aangeplempt en ging bebouwd worden. Hier ontstond het Venediën en in de richting van de Beemster de Bierkade. En aan de stadskant werd het verlengde van de Vischmarkt aangeplempt en ontstond het Vlooijenburgh. Later werd dit Wagenbeurs genoemd en vormde daarmee de toegangsweg naar de Beemster, die kort daarvoor was drooggemaakt. In de 14de eeuw lag er nog geen enkele brug over de Where. In de 15de of 16de eeuw werd het veer bij de Kuipersteeg vervangen door een wipbrug. Toen na 1614 het Venediën en de Bierkade zijn bebouwd is ook hier tegenover de Slotterburgwal een wipbrug gemaakt en een vanaf de Achterdijk naar het eind van het Hoornse eiland, die later door het Hoge Bruggetje werd vervangen. Voor de volgende brugverbinding over de Where gaan we honderden jaren later in 1952 de Kooimanbrug bouwen en dan in 1965 de Wheermolenbrug . (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Links Weerwal en rechts Venediën met de vishal.
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - De Where
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000083_051 Aan de Where dankt de stad zijn bestaan. De Where was de levensader voor Purmerend en het verbindingswater tussen het Beemstermeer en het Purmermeer. Eerst als visplek en later als aanlegplaats voor de scheepvaart. Het was de aanlegplaats voor het trekvaartverkeer naar Hoorn en Edam en Monnickendam. Tevens was dit de afmeerplaats voor de aanvoer voor de vee-, zuivel-, vis- en groentemarkt, want wat niet te voet of met paard en wagen kwam, kwam per schip. De oudste kaden zijn de Oude Vismarkt en de Weerwal. De Kerkstraat, die in de 16de eeuw “Op ’t Oevert” heette, doet vermoeden dat tussen deze straat en de Where in de 12de eeuw de eerste bewoning moet zijn ontstaan. Ook al in de 16de eeuw werd de achterzijde van “Op de Dijck”, de huidige Koemarkt, een aanlegplaats en kreeg de naam “Achter den Dijck”. Langs deze wal en aan de overzijde op het zogenoemde Hoornse eiland, de Tuinstraat ontstonden scheepswerfjes. Na 1612 werd aan de overkant de Where-oever aangeplempt en ging bebouwd worden. Hier ontstond het Venediën en in de richting van de Beemster de Bierkade. En aan de stadskant werd het verlengde van de Vischmarkt aangeplempt en ontstond het Vlooijenburgh. Later werd dit Wagenbeurs genoemd en vormde daarmee de toegangsweg naar de Beemster, die kort daarvoor was drooggemaakt. In de 14de eeuw lag er nog geen enkele brug over de Where. In de 15de of 16de eeuw werd het veer bij de Kuipersteeg vervangen door een wipbrug. Toen na 1614 het Venediën en de Bierkade zijn bebouwd is ook hier tegenover de Slotterburgwal een wipbrug gemaakt en een vanaf de Achterdijk naar het eind van het Hoornse eiland, die later door het Hoge Bruggetje werd vervangen. Voor de volgende brugverbinding over de Where gaan we honderden jaren later in 1952 de Kooimanbrug bouwen en dan in 1965 de Wheermolenbrug . (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Links Weerwal en rechts Venediën
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - De Where
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000083_021 Aan de Where dankt de stad zijn bestaan. De Where was de levensader voor Purmerend en het verbindingswater tussen het Beemstermeer en het Purmermeer. Eerst als visplek en later als aanlegplaats voor de scheepvaart. Het was de aanlegplaats voor het trekvaartverkeer naar Hoorn en Edam en Monnickendam. Tevens was dit de afmeerplaats voor de aanvoer voor de vee-, zuivel-, vis- en groentemarkt, want wat niet te voet of met paard en wagen kwam, kwam per schip. De oudste kaden zijn de Oude Vismarkt en de Weerwal. De Kerkstraat, die in de 16de eeuw “Op ’t Oevert” heette, doet vermoeden dat tussen deze straat en de Where in de 12de eeuw de eerste bewoning moet zijn ontstaan. Ook al in de 16de eeuw werd de achterzijde van “Op de Dijck”, de huidige Koemarkt, een aanlegplaats en kreeg de naam “Achter den Dijck”. Langs deze wal en aan de overzijde op het zogenoemde Hoornse eiland, de Tuinstraat ontstonden scheepswerfjes. Na 1612 werd aan de overkant de Where-oever aangeplempt en ging bebouwd worden. Hier ontstond het Venediën en in de richting van de Beemster de Bierkade. En aan de stadskant werd het verlengde van de Vischmarkt aangeplempt en ontstond het Vlooijenburgh. Later werd dit Wagenbeurs genoemd en vormde daarmee de toegangsweg naar de Beemster, die kort daarvoor was drooggemaakt. In de 14de eeuw lag er nog geen enkele brug over de Where. In de 15de of 16de eeuw werd het veer bij de Kuipersteeg vervangen door een wipbrug. Toen na 1614 het Venediën en de Bierkade zijn bebouwd is ook hier tegenover de Slotterburgwal een wipbrug gemaakt en een vanaf de Achterdijk naar het eind van het Hoornse eiland, die later door het Hoge Bruggetje werd vervangen. Voor de volgende brugverbinding over de Where gaan we honderden jaren later in 1952 de Kooimanbrug bouwen en dan in 1965 de Wheermolenbrug. (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Links Venediën en rechts Weerwal.
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - De Where
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000083_049 Aan de Where dankt de stad zijn bestaan. De Where was de levensader voor Purmerend en het verbindingswater tussen het Beemstermeer en het Purmermeer. Eerst als visplek en later als aanlegplaats voor de scheepvaart. Het was de aanlegplaats voor het trekvaartverkeer naar Hoorn en Edam en Monnickendam. Tevens was dit de afmeerplaats voor de aanvoer voor de vee-, zuivel-, vis- en groentemarkt, want wat niet te voet of met paard en wagen kwam, kwam per schip. De oudste kaden zijn de Oude Vismarkt en de Weerwal. De Kerkstraat, die in de 16de eeuw “Op ’t Oevert” heette, doet vermoeden dat tussen deze straat en de Where in de 12de eeuw de eerste bewoning moet zijn ontstaan. Ook al in de 16de eeuw werd de achterzijde van “Op de Dijck”, de huidige Koemarkt, een aanlegplaats en kreeg de naam “Achter den Dijck”. Langs deze wal en aan de overzijde op het zogenoemde Hoornse eiland, de Tuinstraat ontstonden scheepswerfjes. Na 1612 werd aan de overkant de Where-oever aangeplempt en ging bebouwd worden. Hier ontstond het Venediën en in de richting van de Beemster de Bierkade. En aan de stadskant werd het verlengde van de Vischmarkt aangeplempt en ontstond het Vlooijenburgh. Later werd dit Wagenbeurs genoemd en vormde daarmee de toegangsweg naar de Beemster, die kort daarvoor was drooggemaakt. In de 14de eeuw lag er nog geen enkele brug over de Where. In de 15de of 16de eeuw werd het veer bij de Kuipersteeg vervangen door een wipbrug. Toen na 1614 het Venediën en de Bierkade zijn bebouwd is ook hier tegenover de Slotterburgwal een wipbrug gemaakt en een vanaf de Achterdijk naar het eind van het Hoornse eiland, die later door het Hoge Bruggetje werd vervangen. Voor de volgende brugverbinding over de Where gaan we honderden jaren later in 1952 de Kooimanbrug bouwen en dan in 1965 de Wheermolenbrug . (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Links Venediën en rechts Weerwal.
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - De Where
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000083_048 Aan de Where dankt de stad zijn bestaan. De Where was de levensader voor Purmerend en het verbindingswater tussen het Beemstermeer en het Purmermeer. Eerst als visplek en later als aanlegplaats voor de scheepvaart. Het was de aanlegplaats voor het trekvaartverkeer naar Hoorn en Edam en Monnickendam. Tevens was dit de afmeerplaats voor de aanvoer voor de vee-, zuivel-, vis- en groentemarkt, want wat niet te voet of met paard en wagen kwam, kwam per schip. De oudste kaden zijn de Oude Vismarkt en de Weerwal. De Kerkstraat, die in de 16de eeuw “Op ’t Oevert” heette, doet vermoeden dat tussen deze straat en de Where in de 12de eeuw de eerste bewoning moet zijn ontstaan. Ook al in de 16de eeuw werd de achterzijde van “Op de Dijck”, de huidige Koemarkt, een aanlegplaats en kreeg de naam “Achter den Dijck”. Langs deze wal en aan de overzijde op het zogenoemde Hoornse eiland, de Tuinstraat ontstonden scheepswerfjes. Na 1612 werd aan de overkant de Where-oever aangeplempt en ging bebouwd worden. Hier ontstond het Venediën en in de richting van de Beemster de Bierkade. En aan de stadskant werd het verlengde van de Vischmarkt aangeplempt en ontstond het Vlooijenburgh. Later werd dit Wagenbeurs genoemd en vormde daarmee de toegangsweg naar de Beemster, die kort daarvoor was drooggemaakt. In de 14de eeuw lag er nog geen enkele brug over de Where. In de 15de of 16de eeuw werd het veer bij de Kuipersteeg vervangen door een wipbrug. Toen na 1614 het Venediën en de Bierkade zijn bebouwd is ook hier tegenover de Slotterburgwal een wipbrug gemaakt en een vanaf de Achterdijk naar het eind van het Hoornse eiland, die later door het Hoge Bruggetje werd vervangen. Voor de volgende brugverbinding over de Where gaan we honderden jaren later in 1952 de Kooimanbrug bouwen en dan in 1965 de Wheermolenbrug . (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Op de achtergrond de Bierstekersbrug.
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - De Where
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000083_042 Aan de Where dankt de stad zijn bestaan. De Where was de levensader voor Purmerend en het verbindingswater tussen het Beemstermeer en het Purmermeer. Eerst als visplek en later als aanlegplaats voor de scheepvaart. Het was de aanlegplaats voor het trekvaartverkeer naar Hoorn en Edam en Monnickendam. Tevens was dit de afmeerplaats voor de aanvoer voor de vee-, zuivel-, vis- en groentemarkt, want wat niet te voet of met paard en wagen kwam, kwam per schip. De oudste kaden zijn de Oude Vismarkt en de Weerwal. De Kerkstraat, die in de 16de eeuw “Op ’t Oevert” heette, doet vermoeden dat tussen deze straat en de Where in de 12de eeuw de eerste bewoning moet zijn ontstaan. Ook al in de 16de eeuw werd de achterzijde van “Op de Dijck”, de huidige Koemarkt, een aanlegplaats en kreeg de naam “Achter den Dijck”. Langs deze wal en aan de overzijde op het zogenoemde Hoornse eiland, de Tuinstraat ontstonden scheepswerfjes. Na 1612 werd aan de overkant de Where-oever aangeplempt en ging bebouwd worden. Hier ontstond het Venediën en in de richting van de Beemster de Bierkade. En aan de stadskant werd het verlengde van de Vischmarkt aangeplempt en ontstond het Vlooijenburgh. Later werd dit Wagenbeurs genoemd en vormde daarmee de toegangsweg naar de Beemster, die kort daarvoor was drooggemaakt. In de 14de eeuw lag er nog geen enkele brug over de Where. In de 15de of 16de eeuw werd het veer bij de Kuipersteeg vervangen door een wipbrug. Toen na 1614 het Venediën en de Bierkade zijn bebouwd is ook hier tegenover de Slotterburgwal een wipbrug gemaakt en een vanaf de Achterdijk naar het eind van het Hoornse eiland, die later door het Hoge Bruggetje werd vervangen. Voor de volgende brugverbinding over de Where gaan we honderden jaren later in 1952 de Kooimanbrug bouwen en dan in 1965 de Wheermolenbrug . (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Links Weerwal en rechts Venediën met de vishal.
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - De Where
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000083_040 Aan de Where dankt de stad zijn bestaan. De Where was de levensader voor Purmerend en het verbindingswater tussen het Beemstermeer en het Purmermeer. Eerst als visplek en later als aanlegplaats voor de scheepvaart. Het was de aanlegplaats voor het trekvaartverkeer naar Hoorn en Edam en Monnickendam. Tevens was dit de afmeerplaats voor de aanvoer voor de vee-, zuivel-, vis- en groentemarkt, want wat niet te voet of met paard en wagen kwam, kwam per schip. De oudste kaden zijn de Oude Vismarkt en de Weerwal. De Kerkstraat, die in de 16de eeuw “Op ’t Oevert” heette, doet vermoeden dat tussen deze straat en de Where in de 12de eeuw de eerste bewoning moet zijn ontstaan. Ook al in de 16de eeuw werd de achterzijde van “Op de Dijck”, de huidige Koemarkt, een aanlegplaats en kreeg de naam “Achter den Dijck”. Langs deze wal en aan de overzijde op het zogenoemde Hoornse eiland, de Tuinstraat ontstonden scheepswerfjes. Na 1612 werd aan de overkant de Where-oever aangeplempt en ging bebouwd worden. Hier ontstond het Venediën en in de richting van de Beemster de Bierkade. En aan de stadskant werd het verlengde van de Vischmarkt aangeplempt en ontstond het Vlooijenburgh. Later werd dit Wagenbeurs genoemd en vormde daarmee de toegangsweg naar de Beemster, die kort daarvoor was drooggemaakt. In de 14de eeuw lag er nog geen enkele brug over de Where. In de 15de of 16de eeuw werd het veer bij de Kuipersteeg vervangen door een wipbrug. Toen na 1614 het Venediën en de Bierkade zijn bebouwd is ook hier tegenover de Slotterburgwal een wipbrug gemaakt en een vanaf de Achterdijk naar het eind van het Hoornse eiland, die later door het Hoge Bruggetje werd vervangen. Voor de volgende brugverbinding over de Where gaan we honderden jaren later in 1952 de Kooimanbrug bouwen en dan in 1965 de Wheermolenbrug . (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Links Venediën en rechts Weerwal.
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - De Where
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000083_052 Aan de Where dankt de stad zijn bestaan. De Where was de levensader voor Purmerend en het verbindingswater tussen het Beemstermeer en het Purmermeer. Eerst als visplek en later als aanlegplaats voor de scheepvaart. Het was de aanlegplaats voor het trekvaartverkeer naar Hoorn en Edam en Monnickendam. Tevens was dit de afmeerplaats voor de aanvoer voor de vee-, zuivel-, vis- en groentemarkt, want wat niet te voet of met paard en wagen kwam, kwam per schip. De oudste kaden zijn de Oude Vismarkt en de Weerwal. De Kerkstraat, die in de 16de eeuw “Op ’t Oevert” heette, doet vermoeden dat tussen deze straat en de Where in de 12de eeuw de eerste bewoning moet zijn ontstaan. Ook al in de 16de eeuw werd de achterzijde van “Op de Dijck”, de huidige Koemarkt, een aanlegplaats en kreeg de naam “Achter den Dijck”. Langs deze wal en aan de overzijde op het zogenoemde Hoornse eiland, de Tuinstraat ontstonden scheepswerfjes. Na 1612 werd aan de overkant de Where-oever aangeplempt en ging bebouwd worden. Hier ontstond het Venediën en in de richting van de Beemster de Bierkade. En aan de stadskant werd het verlengde van de Vischmarkt aangeplempt en ontstond het Vlooijenburgh. Later werd dit Wagenbeurs genoemd en vormde daarmee de toegangsweg naar de Beemster, die kort daarvoor was drooggemaakt. In de 14de eeuw lag er nog geen enkele brug over de Where. In de 15de of 16de eeuw werd het veer bij de Kuipersteeg vervangen door een wipbrug. Toen na 1614 het Venediën en de Bierkade zijn bebouwd is ook hier tegenover de Slotterburgwal een wipbrug gemaakt en een vanaf de Achterdijk naar het eind van het Hoornse eiland, die later door het Hoge Bruggetje werd vervangen. Voor de volgende brugverbinding over de Where gaan we honderden jaren later in 1952 de Kooimanbrug bouwen en dan in 1965 de Wheermolenbrug . (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Links Weerwal en rechts Venedien
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - De Where
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000083_023 Aan de Where dankt de stad zijn bestaan. De Where was de levensader voor Purmerend en het verbindingswater tussen het Beemstermeer en het Purmermeer. Eerst als visplek en later als aanlegplaats voor de scheepvaart. Het was de aanlegplaats voor het trekvaartverkeer naar Hoorn en Edam en Monnickendam. Tevens was dit de afmeerplaats voor de aanvoer voor de vee-, zuivel-, vis- en groentemarkt, want wat niet te voet of met paard en wagen kwam, kwam per schip. De oudste kaden zijn de Oude Vismarkt en de Weerwal. De Kerkstraat, die in de 16de eeuw “Op ’t Oevert” heette, doet vermoeden dat tussen deze straat en de Where in de 12de eeuw de eerste bewoning moet zijn ontstaan. Ook al in de 16de eeuw werd de achterzijde van “Op de Dijck”, de huidige Koemarkt, een aanlegplaats en kreeg de naam “Achter den Dijck”. Langs deze wal en aan de overzijde op het zogenoemde Hoornse eiland, de Tuinstraat ontstonden scheepswerfjes. Na 1612 werd aan de overkant de Where-oever aangeplempt en ging bebouwd worden. Hier ontstond het Venediën en in de richting van de Beemster de Bierkade. En aan de stadskant werd het verlengde van de Vischmarkt aangeplempt en ontstond het Vlooijenburgh. Later werd dit Wagenbeurs genoemd en vormde daarmee de toegangsweg naar de Beemster, die kort daarvoor was drooggemaakt. In de 14de eeuw lag er nog geen enkele brug over de Where. In de 15de of 16de eeuw werd het veer bij de Kuipersteeg vervangen door een wipbrug. Toen na 1614 het Venediën en de Bierkade zijn bebouwd is ook hier tegenover de Slotterburgwal een wipbrug gemaakt en een vanaf de Achterdijk naar het eind van het Hoornse eiland, die later door het Hoge Bruggetje werd vervangen. Voor de volgende brugverbinding over de Where gaan we honderden jaren later in 1952 de Kooimanbrug bouwen en dan in 1965 de Wheermolenbrug . (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Links Venediën en rechts Weerwal.
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - De Where
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000083_046 Aan de Where dankt de stad zijn bestaan. De Where was de levensader voor Purmerend en het verbindingswater tussen het Beemstermeer en het Purmermeer. Eerst als visplek en later als aanlegplaats voor de scheepvaart. Het was de aanlegplaats voor het trekvaartverkeer naar Hoorn en Edam en Monnickendam. Tevens was dit de afmeerplaats voor de aanvoer voor de vee-, zuivel-, vis- en groentemarkt, want wat niet te voet of met paard en wagen kwam, kwam per schip. De oudste kaden zijn de Oude Vismarkt en de Weerwal. De Kerkstraat, die in de 16de eeuw “Op ’t Oevert” heette, doet vermoeden dat tussen deze straat en de Where in de 12de eeuw de eerste bewoning moet zijn ontstaan. Ook al in de 16de eeuw werd de achterzijde van “Op de Dijck”, de huidige Koemarkt, een aanlegplaats en kreeg de naam “Achter den Dijck”. Langs deze wal en aan de overzijde op het zogenoemde Hoornse eiland, de Tuinstraat ontstonden scheepswerfjes. Na 1612 werd aan de overkant de Where-oever aangeplempt en ging bebouwd worden. Hier ontstond het Venediën en in de richting van de Beemster de Bierkade. En aan de stadskant werd het verlengde van de Vischmarkt aangeplempt en ontstond het Vlooijenburgh. Later werd dit Wagenbeurs genoemd en vormde daarmee de toegangsweg naar de Beemster, die kort daarvoor was drooggemaakt. In de 14de eeuw lag er nog geen enkele brug over de Where. In de 15de of 16de eeuw werd het veer bij de Kuipersteeg vervangen door een wipbrug. Toen na 1614 het Venediën en de Bierkade zijn bebouwd is ook hier tegenover de Slotterburgwal een wipbrug gemaakt en een vanaf de Achterdijk naar het eind van het Hoornse eiland, die later door het Hoge Bruggetje werd vervangen. Voor de volgende brugverbinding over de Where gaan we honderden jaren later in 1952 de Kooimanbrug bouwen en dan in 1965 de Wheermolenbrug . (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Links Venediën met de vishal en rechts Weerwal.
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - De Where
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000083_045 Aan de Where dankt de stad zijn bestaan. De Where was de levensader voor Purmerend en het verbindingswater tussen het Beemstermeer en het Purmermeer. Eerst als visplek en later als aanlegplaats voor de scheepvaart. Het was de aanlegplaats voor het trekvaartverkeer naar Hoorn en Edam en Monnickendam. Tevens was dit de afmeerplaats voor de aanvoer voor de vee-, zuivel-, vis- en groentemarkt, want wat niet te voet of met paard en wagen kwam, kwam per schip. De oudste kaden zijn de Oude Vismarkt en de Weerwal. De Kerkstraat, die in de 16de eeuw “Op ’t Oevert” heette, doet vermoeden dat tussen deze straat en de Where in de 12de eeuw de eerste bewoning moet zijn ontstaan. Ook al in de 16de eeuw werd de achterzijde van “Op de Dijck”, de huidige Koemarkt, een aanlegplaats en kreeg de naam “Achter den Dijck”. Langs deze wal en aan de overzijde op het zogenoemde Hoornse eiland, de Tuinstraat ontstonden scheepswerfjes. Na 1612 werd aan de overkant de Where-oever aangeplempt en ging bebouwd worden. Hier ontstond het Venediën en in de richting van de Beemster de Bierkade. En aan de stadskant werd het verlengde van de Vischmarkt aangeplempt en ontstond het Vlooijenburgh. Later werd dit Wagenbeurs genoemd en vormde daarmee de toegangsweg naar de Beemster, die kort daarvoor was drooggemaakt. In de 14de eeuw lag er nog geen enkele brug over de Where. In de 15de of 16de eeuw werd het veer bij de Kuipersteeg vervangen door een wipbrug. Toen na 1614 het Venediën en de Bierkade zijn bebouwd is ook hier tegenover de Slotterburgwal een wipbrug gemaakt en een vanaf de Achterdijk naar het eind van het Hoornse eiland, die later door het Hoge Bruggetje werd vervangen. Voor de volgende brugverbinding over de Where gaan we honderden jaren later in 1952 de Kooimanbrug bouwen en dan in 1965 de Wheermolenbrug . (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Links Venediën met de vishal en rechts Weerwal.
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - De Where
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000083_032 Aan de Where dankt de stad zijn bestaan. De Where was de levensader voor Purmerend en het verbindingswater tussen het Beemstermeer en het Purmermeer. Eerst als visplek en later als aanlegplaats voor de scheepvaart. Het was de aanlegplaats voor het trekvaartverkeer naar Hoorn en Edam en Monnickendam. Tevens was dit de afmeerplaats voor de aanvoer voor de vee-, zuivel-, vis- en groentemarkt, want wat niet te voet of met paard en wagen kwam, kwam per schip. De oudste kaden zijn de Oude Vismarkt en de Weerwal. De Kerkstraat, die in de 16de eeuw “Op ’t Oevert” heette, doet vermoeden dat tussen deze straat en de Where in de 12de eeuw de eerste bewoning moet zijn ontstaan. Ook al in de 16de eeuw werd de achterzijde van “Op de Dijck”, de huidige Koemarkt, een aanlegplaats en kreeg de naam “Achter den Dijck”. Langs deze wal en aan de overzijde op het zogenoemde Hoornse eiland, de Tuinstraat ontstonden scheepswerfjes. Na 1612 werd aan de overkant de Where-oever aangeplempt en ging bebouwd worden. Hier ontstond het Venediën en in de richting van de Beemster de Bierkade. En aan de stadskant werd het verlengde van de Vischmarkt aangeplempt en ontstond het Vlooijenburgh. Later werd dit Wagenbeurs genoemd en vormde daarmee de toegangsweg naar de Beemster, die kort daarvoor was drooggemaakt. In de 14de eeuw lag er nog geen enkele brug over de Where. In de 15de of 16de eeuw werd het veer bij de Kuipersteeg vervangen door een wipbrug. Toen na 1614 het Venediën en de Bierkade zijn bebouwd is ook hier tegenover de Slotterburgwal een wipbrug gemaakt en een vanaf de Achterdijk naar het eind van het Hoornse eiland, die later door het Hoge Bruggetje werd vervangen. Voor de volgende brugverbinding over de Where gaan we honderden jaren later in 1952 de Kooimanbrug bouwen en dan in 1965 de Wheermolenbrug . (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Links Weerwal en rechts Venediën met de vishal.
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - De Where
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000083_027 Aan de Where dankt de stad zijn bestaan. De Where was de levensader voor Purmerend en het verbindingswater tussen het Beemstermeer en het Purmermeer. Eerst als visplek en later als aanlegplaats voor de scheepvaart. Het was de aanlegplaats voor het trekvaartverkeer naar Hoorn en Edam en Monnickendam. Tevens was dit de afmeerplaats voor de aanvoer voor de vee-, zuivel-, vis- en groentemarkt, want wat niet te voet of met paard en wagen kwam, kwam per schip. De oudste kaden zijn de Oude Vismarkt en de Weerwal. De Kerkstraat, die in de 16de eeuw “Op ’t Oevert” heette, doet vermoeden dat tussen deze straat en de Where in de 12de eeuw de eerste bewoning moet zijn ontstaan. Ook al in de 16de eeuw werd de achterzijde van “Op de Dijck”, de huidige Koemarkt, een aanlegplaats en kreeg de naam “Achter den Dijck”. Langs deze wal en aan de overzijde op het zogenoemde Hoornse eiland, de Tuinstraat ontstonden scheepswerfjes. Na 1612 werd aan de overkant de Where-oever aangeplempt en ging bebouwd worden. Hier ontstond het Venediën en in de richting van de Beemster de Bierkade. En aan de stadskant werd het verlengde van de Vischmarkt aangeplempt en ontstond het Vlooijenburgh. Later werd dit Wagenbeurs genoemd en vormde daarmee de toegangsweg naar de Beemster, die kort daarvoor was drooggemaakt. In de 14de eeuw lag er nog geen enkele brug over de Where. In de 15de of 16de eeuw werd het veer bij de Kuipersteeg vervangen door een wipbrug. Toen na 1614 het Venediën en de Bierkade zijn bebouwd is ook hier tegenover de Slotterburgwal een wipbrug gemaakt en een vanaf de Achterdijk naar het eind van het Hoornse eiland, die later door het Hoge Bruggetje werd vervangen. Voor de volgende brugverbinding over de Where gaan we honderden jaren later in 1952 de Kooimanbrug bouwen en dan in 1965 de Wheermolenbrug . (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Links Venediën en rechts Weerwal.
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - De Where
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000083_025 Aan de Where dankt de stad zijn bestaan. De Where was de levensader voor Purmerend en het verbindingswater tussen het Beemstermeer en het Purmermeer. Eerst als visplek en later als aanlegplaats voor de scheepvaart. Het was de aanlegplaats voor het trekvaartverkeer naar Hoorn en Edam en Monnickendam. Tevens was dit de afmeerplaats voor de aanvoer voor de vee-, zuivel-, vis- en groentemarkt, want wat niet te voet of met paard en wagen kwam, kwam per schip. De oudste kaden zijn de Oude Vismarkt en de Weerwal. De Kerkstraat, die in de 16de eeuw “Op ’t Oevert” heette, doet vermoeden dat tussen deze straat en de Where in de 12de eeuw de eerste bewoning moet zijn ontstaan. Ook al in de 16de eeuw werd de achterzijde van “Op de Dijck”, de huidige Koemarkt, een aanlegplaats en kreeg de naam “Achter den Dijck”. Langs deze wal en aan de overzijde op het zogenoemde Hoornse eiland, de Tuinstraat ontstonden scheepswerfjes. Na 1612 werd aan de overkant de Where-oever aangeplempt en ging bebouwd worden. Hier ontstond het Venediën en in de richting van de Beemster de Bierkade. En aan de stadskant werd het verlengde van de Vischmarkt aangeplempt en ontstond het Vlooijenburgh. Later werd dit Wagenbeurs genoemd en vormde daarmee de toegangsweg naar de Beemster, die kort daarvoor was drooggemaakt. In de 14de eeuw lag er nog geen enkele brug over de Where. In de 15de of 16de eeuw werd het veer bij de Kuipersteeg vervangen door een wipbrug. Toen na 1614 het Venediën en de Bierkade zijn bebouwd is ook hier tegenover de Slotterburgwal een wipbrug gemaakt en een vanaf de Achterdijk naar het eind van het Hoornse eiland, die later door het Hoge Bruggetje werd vervangen. Voor de volgende brugverbinding over de Where gaan we honderden jaren later in 1952 de Kooimanbrug bouwen en dan in 1965 de Wheermolenbrug . (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Links Bierkade en Venediën en rechts Weerwal. Op de voorgrond de Bierstekersbrug.
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - De Where
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000083_022 Aan de Where dankt de stad zijn bestaan. De Where was de levensader voor Purmerend en het verbindingswater tussen het Beemstermeer en het Purmermeer. Eerst als visplek en later als aanlegplaats voor de scheepvaart. Het was de aanlegplaats voor het trekvaartverkeer naar Hoorn en Edam en Monnickendam. Tevens was dit de afmeerplaats voor de aanvoer voor de vee-, zuivel-, vis- en groentemarkt, want wat niet te voet of met paard en wagen kwam, kwam per schip. De oudste kaden zijn de Oude Vismarkt en de Weerwal. De Kerkstraat, die in de 16de eeuw “Op ’t Oevert” heette, doet vermoeden dat tussen deze straat en de Where in de 12de eeuw de eerste bewoning moet zijn ontstaan. Ook al in de 16de eeuw werd de achterzijde van “Op de Dijck”, de huidige Koemarkt, een aanlegplaats en kreeg de naam “Achter den Dijck”. Langs deze wal en aan de overzijde op het zogenoemde Hoornse eiland, de Tuinstraat ontstonden scheepswerfjes. Na 1612 werd aan de overkant de Where-oever aangeplempt en ging bebouwd worden. Hier ontstond het Venediën en in de richting van de Beemster de Bierkade. En aan de stadskant werd het verlengde van de Vischmarkt aangeplempt en ontstond het Vlooijenburgh. Later werd dit Wagenbeurs genoemd en vormde daarmee de toegangsweg naar de Beemster, die kort daarvoor was drooggemaakt. In de 14de eeuw lag er nog geen enkele brug over de Where. In de 15de of 16de eeuw werd het veer bij de Kuipersteeg vervangen door een wipbrug. Toen na 1614 het Venediën en de Bierkade zijn bebouwd is ook hier tegenover de Slotterburgwal een wipbrug gemaakt en een vanaf de Achterdijk naar het eind van het Hoornse eiland, die later door het Hoge Bruggetje werd vervangen. Voor de volgende brugverbinding over de Where gaan we honderden jaren later in 1952 de Kooimanbrug bouwen en dan in 1965 de Wheermolenbrug. (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Links Venediën en rechts Weerwal.
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - De Where
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000083_038 Aan de Where dankt de stad zijn bestaan. De Where was de levensader voor Purmerend en het verbindingswater tussen het Beemstermeer en het Purmermeer. Eerst als visplek en later als aanlegplaats voor de scheepvaart. Het was de aanlegplaats voor het trekvaartverkeer naar Hoorn en Edam en Monnickendam. Tevens was dit de afmeerplaats voor de aanvoer voor de vee-, zuivel-, vis- en groentemarkt, want wat niet te voet of met paard en wagen kwam, kwam per schip. De oudste kaden zijn de Oude Vismarkt en de Weerwal. De Kerkstraat, die in de 16de eeuw “Op ’t Oevert” heette, doet vermoeden dat tussen deze straat en de Where in de 12de eeuw de eerste bewoning moet zijn ontstaan. Ook al in de 16de eeuw werd de achterzijde van “Op de Dijck”, de huidige Koemarkt, een aanlegplaats en kreeg de naam “Achter den Dijck”. Langs deze wal en aan de overzijde op het zogenoemde Hoornse eiland, de Tuinstraat ontstonden scheepswerfjes. Na 1612 werd aan de overkant de Where-oever aangeplempt en ging bebouwd worden. Hier ontstond het Venediën en in de richting van de Beemster de Bierkade. En aan de stadskant werd het verlengde van de Vischmarkt aangeplempt en ontstond het Vlooijenburgh. Later werd dit Wagenbeurs genoemd en vormde daarmee de toegangsweg naar de Beemster, die kort daarvoor was drooggemaakt. In de 14de eeuw lag er nog geen enkele brug over de Where. In de 15de of 16de eeuw werd het veer bij de Kuipersteeg vervangen door een wipbrug. Toen na 1614 het Venediën en de Bierkade zijn bebouwd is ook hier tegenover de Slotterburgwal een wipbrug gemaakt en een vanaf de Achterdijk naar het eind van het Hoornse eiland, die later door het Hoge Bruggetje werd vervangen. Voor de volgende brugverbinding over de Where gaan we honderden jaren later in 1952 de Kooimanbrug bouwen en dan in 1965 de Wheermolenbrug . (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Links Weerwal en rechts Venediën met de vishal.
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - De Where
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000083_030 Aan de Where dankt de stad zijn bestaan. De Where was de levensader voor Purmerend en het verbindingswater tussen het Beemstermeer en het Purmermeer. Eerst als visplek en later als aanlegplaats voor de scheepvaart. Het was de aanlegplaats voor het trekvaartverkeer naar Hoorn en Edam en Monnickendam. Tevens was dit de afmeerplaats voor de aanvoer voor de vee-, zuivel-, vis- en groentemarkt, want wat niet te voet of met paard en wagen kwam, kwam per schip. De oudste kaden zijn de Oude Vismarkt en de Weerwal. De Kerkstraat, die in de 16de eeuw “Op ’t Oevert” heette, doet vermoeden dat tussen deze straat en de Where in de 12de eeuw de eerste bewoning moet zijn ontstaan. Ook al in de 16de eeuw werd de achterzijde van “Op de Dijck”, de huidige Koemarkt, een aanlegplaats en kreeg de naam “Achter den Dijck”. Langs deze wal en aan de overzijde op het zogenoemde Hoornse eiland, de Tuinstraat ontstonden scheepswerfjes. Na 1612 werd aan de overkant de Where-oever aangeplempt en ging bebouwd worden. Hier ontstond het Venediën en in de richting van de Beemster de Bierkade. En aan de stadskant werd het verlengde van de Vischmarkt aangeplempt en ontstond het Vlooijenburgh. Later werd dit Wagenbeurs genoemd en vormde daarmee de toegangsweg naar de Beemster, die kort daarvoor was drooggemaakt. In de 14de eeuw lag er nog geen enkele brug over de Where. In de 15de of 16de eeuw werd het veer bij de Kuipersteeg vervangen door een wipbrug. Toen na 1614 het Venediën en de Bierkade zijn bebouwd is ook hier tegenover de Slotterburgwal een wipbrug gemaakt en een vanaf de Achterdijk naar het eind van het Hoornse eiland, die later door het Hoge Bruggetje werd vervangen. Voor de volgende brugverbinding over de Where gaan we honderden jaren later in 1952 de Kooimanbrug bouwen en dan in 1965 de Wheermolenbrug . (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Links Weerwal en rechts Venediën met de vishal.
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - De Where
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000083_044 Aan de Where dankt de stad zijn bestaan. De Where was de levensader voor Purmerend en het verbindingswater tussen het Beemstermeer en het Purmermeer. Eerst als visplek en later als aanlegplaats voor de scheepvaart. Het was de aanlegplaats voor het trekvaartverkeer naar Hoorn en Edam en Monnickendam. Tevens was dit de afmeerplaats voor de aanvoer voor de vee-, zuivel-, vis- en groentemarkt, want wat niet te voet of met paard en wagen kwam, kwam per schip. De oudste kaden zijn de Oude Vismarkt en de Weerwal. De Kerkstraat, die in de 16de eeuw “Op ’t Oevert” heette, doet vermoeden dat tussen deze straat en de Where in de 12de eeuw de eerste bewoning moet zijn ontstaan. Ook al in de 16de eeuw werd de achterzijde van “Op de Dijck”, de huidige Koemarkt, een aanlegplaats en kreeg de naam “Achter den Dijck”. Langs deze wal en aan de overzijde op het zogenoemde Hoornse eiland, de Tuinstraat ontstonden scheepswerfjes. Na 1612 werd aan de overkant de Where-oever aangeplempt en ging bebouwd worden. Hier ontstond het Venediën en in de richting van de Beemster de Bierkade. En aan de stadskant werd het verlengde van de Vischmarkt aangeplempt en ontstond het Vlooijenburgh. Later werd dit Wagenbeurs genoemd en vormde daarmee de toegangsweg naar de Beemster, die kort daarvoor was drooggemaakt. In de 14de eeuw lag er nog geen enkele brug over de Where. In de 15de of 16de eeuw werd het veer bij de Kuipersteeg vervangen door een wipbrug. Toen na 1614 het Venediën en de Bierkade zijn bebouwd is ook hier tegenover de Slotterburgwal een wipbrug gemaakt en een vanaf de Achterdijk naar het eind van het Hoornse eiland, die later door het Hoge Bruggetje werd vervangen. Voor de volgende brugverbinding over de Where gaan we honderden jaren later in 1952 de Kooimanbrug bouwen en dan in 1965 de Wheermolenbrug . (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Rechts Venediën met de vishal.
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - De Where
 
 
 
Pagina: 1
Chat
Chat
Chat

Onze chat is offline

U kunt met ons chatten iedere werkdag van 09:00 tot 12:30 uur; dinsdag en donderdag tot 16:00 uur. Zie ook onze  Veel gestelde vragen, of stuur een e-mail: info@waterlandsarchief.nl

Sluiten

In gesprek

Onze medewerkers zijn op dit moment in gesprek. Een ogenblik geduld alstublieft.
Zie ook onze Veel gestelde vragen, of stuur een e-mail: info@waterlandsarchief.nl

Sluiten

Wij zijn online!

Heeft u een vraag? Wij helpen u via de chat graag op weg!
Voor de veelgestelde vragen klikt u hier.
Heeft u een verdiepende vraag? Die kunt u stellen via : info@waterlandsarchief.nl

Chat openen Sluiten