xxx
Uw zoekacties: Beeldbank

Beeldbank

Hier kunt u zoeken in de online beeldbank (collectie foto's, prenten, kaarten en dergelijke) van het Waterlands Archief. Zoekresultaten kunt u verder verfijnen met de filters op uiterlijke vorm, plaats/straat en vervaardiger. 
Veel afbeeldingen kunt u kosteloos downloaden voor eigen gebruik. Voor hergebruik van afbeeldingen en auteursrechten, lees hier meer.

beacon
24 zoekresultaten
sorteren op:
 
 
weergave:
Pagina: 1
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000033_0092 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om bij de aanleg van het kanaal een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Het verschil tussen de Schermerboezem (het noorden) en de Waterlandse Boezem (het zuiden) bedraagt ongeveer 90 cm. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters. De smalle brug had één rijbaan, waarbij het verkeer komend uit de stad altijd voorrang had. Zo kon hier een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt. (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”)
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Kanaalkade
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000033_0081 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om bij de aanleg van het kanaal een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Het verschil tussen de Schermerboezem (het noorden) en de Waterlandse Boezem (het zuiden) bedraagt ongeveer 90 cm. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters. De smalle brug had één rijbaan, waarbij het verkeer komend uit de stad altijd voorrang had. Zo kon hier een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt. (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”)
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Kanaalkade
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000033_0025 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om bij de aanleg van het kanaal een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Het verschil tussen de Schermerboezem (het noorden) en de Waterlandse Boezem (het zuiden) bedraagt ongeveer 90 cm. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters. De smalle brug had één rijbaan, waarbij het verkeer komend uit de stad altijd voorrang had. Zo kon hier een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt. (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”)
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Kanaalkade
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000033_0024 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om bij de aanleg van het kanaal een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Het verschil tussen de Schermerboezem (het noorden) en de Waterlandse Boezem (het zuiden) bedraagt ongeveer 90 cm. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters. De smalle brug had één rijbaan, waarbij het verkeer komend uit de stad altijd voorrang had. Zo kon hier een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt. (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”)
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Kanaalkade
 
 
 
Pagina: 1
Chat
Chat
Chat

Onze chat is offline

U kunt met ons chatten iedere werkdag van 09:00 tot 12:30 uur; dinsdag en donderdag tot 16:00 uur. Zie ook onze  Veel gestelde vragen, of stuur een e-mail: info@waterlandsarchief.nl

Sluiten

In gesprek

Onze medewerkers zijn op dit moment in gesprek. Een ogenblik geduld alstublieft.
Zie ook onze Veel gestelde vragen, of stuur een e-mail: info@waterlandsarchief.nl

Sluiten

Wij zijn online!

Heeft u een vraag? Wij helpen u via de chat graag op weg!
Voor de veelgestelde vragen klikt u hier.
Heeft u een verdiepende vraag? Die kunt u stellen via : info@waterlandsarchief.nl

Chat openen Sluiten