xxx
Uw zoekacties: Beeldbank

Beeldbank

Hier kunt u zoeken in de online beeldbank (collectie foto's, prenten, kaarten en dergelijke) van het Waterlands Archief. Zoekresultaten kunt u verder verfijnen met de filters op uiterlijke vorm, plaats/straat en vervaardiger. 
Veel afbeeldingen kunt u kosteloos downloaden voor eigen gebruik. Voor hergebruik van afbeeldingen en auteursrechten, lees hier meer.

beacon
814 zoekresultaten
sorteren op:
 
 
weergave:
Pagina: 1
  • vorige | 
  • 1 | 
  • 2 | 
  • 3 | 
  • 4 | 
  • 5 | 
  • 6 | 
  • 7 | 
  • 8 | 
  • ... | 
  • volgende
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000032_0049 De Kanaaldijk is ontstaan na het graven van het Noordhollands Kanaal tussen 1819 tot 1824. Eerst de Kanaaldijk van Purmerend richting Spijkerboor. De Beemsterringvaart is aan de oudelandzijde verbreed. De zogenoemde oudelandsdijk is toen weggegraven en een nieuwe dijk opgeworpen. Tussen de Sluis en de Zwarteweg had deze dijk geen functie als waterkering, want zowel bij het Neckerhop ligt een brug als voorheen bij de Sluis over de Ganzensloot. Vanaf 1410 tot 1990 lag de gemeentegrens van Purmerend met Jisp tot op het punt waar de rijweg van op de kruin van de dijk naar de onderdijk gaat. Dan de Kanaaldijk van Purmerend naar Amsterdam. Vanaf het spoorviaduct heet deze dijk Kanaalweg, omdat ook hier de dijk geen functie heeft als waterkering. Het waterpeil in het kanaal is gelijk aan de poldersloten. In de muur van de spoorviaduct bevindt zich een ingemetselde steen, waarop een streep is ingehakt. Deze streep geeft de hoogte aan van de waterstand bij vloed tijdens de overstroming van 1916. (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”) .Pontje van de Boer vanaf het Tramplein naar de Kanaaldijk/Melkweg.
Datum vervaardiging:
omstreeks 1940
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Kanaaldijk
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000072_040 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Sluisbrug
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000002_017 De Beemsterbrug lag over de Beemsterringvaart en was vanaf de Wagenbeurs de toegang naar de Beemster. In 1612 gebouwd als houten ophaalbrug met in het midden een houten poort als stadspoort. Nadien verschillende malen vernieuwd, waaronder in 1834. In 1860 werd een ijzeren ophaalbrug gebouwd, die naar de stadzijde kon worden op gehaald. Na het stadhuis op de Kaasmarkt is deze Beemsterbrug het meest gefotografeerde object in Purmerend geweest. Deze brug is in 1961 gesloopt, waarna een nieuwe, veel bredere brug gebouwd werd in verband met de demping van de Where.
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Uitgever:
Mager, N
Titel:
Beemsterbrug, Purmerend

Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Beemsterbrug
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000072_039 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Sluisbrug
 
 
 
Pagina: 1
  • vorige | 
  • 1 | 
  • 2 | 
  • 3 | 
  • 4 | 
  • 5 | 
  • 6 | 
  • 7 | 
  • 8 | 
  • ... | 
  • volgende
Chat
Chat
Chat

Onze chat is offline

U kunt met ons chatten iedere werkdag van 09:00 tot 12:30 uur; dinsdag en donderdag tot 16:00 uur. Zie ook onze  Veel gestelde vragen, of stuur een e-mail: info@waterlandsarchief.nl

Sluiten

In gesprek

Onze medewerkers zijn op dit moment in gesprek. Een ogenblik geduld alstublieft.
Zie ook onze Veel gestelde vragen, of stuur een e-mail: info@waterlandsarchief.nl

Sluiten

Wij zijn online!

Heeft u een vraag? Wij helpen u via de chat graag op weg!
Voor de veelgestelde vragen klikt u hier.
Heeft u een verdiepende vraag? Die kunt u stellen via : info@waterlandsarchief.nl

Chat openen Sluiten