xxx
Uw zoekacties: Beeldbank

Beeldbank

Hier kunt u zoeken in de online beeldbank (collectie foto's, prenten, kaarten en dergelijke) van het Waterlands Archief. Zoekresultaten kunt u verder verfijnen met de filters op uiterlijke vorm, plaats/straat en vervaardiger. 
Veel afbeeldingen kunt u kosteloos downloaden voor eigen gebruik. Voor hergebruik van afbeeldingen en auteursrechten, lees hier meer.

beacon
22 zoekresultaten
sorteren op:
 
 
weergave:
Pagina: 1
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000027_0068 Het Noordhollands Kanaal is gegraven tussen 1819 en 1824 als aanzet van koning Willem I, die de Amsterdamse haven beter bereikbaar wilde maken. Veelal werd gebruik gemaakt van bestaande waterwegen, die verbreed, rechtgetrokken en verdiept werden. Zo is nabij Purmerend de Beemsterringvaart gebruikt door de Kanaaldijk landinwaarts te verleggen. Verder de westelijke stadsgracht, waarvoor de wallen en bolwerken zijn weggegraven tot de Kanaalschans. De Neckerpoort en de Amsterdamse Poort moesten worden gesloopt. De oude verbinding met de Purmerlandergouw werd doorgraven, waarna op die plek gedurende de eerste 15 jaar een vlotbrug heeft gelegen als oeververbinding. Vanaf deze plek langs Ilpendam en verder Watergang lag de “Trekvaart naar Amsterdam”, die in 1660 gegraven is. Deze trekvaart werd eveneens verbreed en uitgediept. De aanleg van het Noordhollands Kanaal, betekende veel voor onze stad. Purmerend was goed bereikbaar voor de grote koopvaarders en andere schepen. Zo kon de houthandel Brantjes zich hier vestigen, die veel hout vanuit Noorwegen en Rusland liet komen om hier te verwerken. Maar ook was de Purmerender markt goed bereikbaar voor de aanvoer van vee vanuit heel Noord-Holland.(Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”)
bouwrijp maken voor nieuwbouw bloemenbuurt
op de achtergrond de BCP
Datum vervaardiging:
omstreeks 1984
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Jaagweg
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000027_0062 Het Noordhollands Kanaal is gegraven tussen 1819 en 1824 als aanzet van koning Willem I, die de Amsterdamse haven beter bereikbaar wilde maken. Veelal werd gebruik gemaakt van bestaande waterwegen, die verbreed, rechtgetrokken en verdiept werden. Zo is nabij Purmerend de Beemsterringvaart gebruikt door de Kanaaldijk landinwaarts te verleggen. Verder de westelijke stadsgracht, waarvoor de wallen en bolwerken zijn weggegraven tot de Kanaalschans. De Neckerpoort en de Amsterdamse Poort moesten worden gesloopt. De oude verbinding met de Purmerlandergouw werd doorgraven, waarna op die plek gedurende de eerste 15 jaar een vlotbrug heeft gelegen als oeververbinding. Vanaf deze plek langs Ilpendam en verder Watergang lag de “Trekvaart naar Amsterdam”, die in 1660 gegraven is. Deze trekvaart werd eveneens verbreed en uitgediept. De aanleg van het Noordhollands Kanaal, betekende veel voor onze stad. Purmerend was goed bereikbaar voor de grote koopvaarders en andere schepen. Zo kon de houthandel Brantjes zich hier vestigen, die veel hout vanuit Noorwegen en Rusland liet komen om hier te verwerken. Maar ook was de Purmerender markt goed bereikbaar voor de aanvoer van vee vanuit heel Noord-Holland.(Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”)
de foto is gemaakt door de heer
WIbols
links Hollandia rechts St Josef
Datum vervaardiging:
omstreeks 1955
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Jaagweg
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000027_0061 Het Noordhollands Kanaal is gegraven tussen 1819 en 1824 als aanzet van koning Willem I, die de Amsterdamse haven beter bereikbaar wilde maken. Veelal werd gebruik gemaakt van bestaande waterwegen, die verbreed, rechtgetrokken en verdiept werden. Zo is nabij Purmerend de Beemsterringvaart gebruikt door de Kanaaldijk landinwaarts te verleggen. Verder de westelijke stadsgracht, waarvoor de wallen en bolwerken zijn weggegraven tot de Kanaalschans. De Neckerpoort en de Amsterdamse Poort moesten worden gesloopt. De oude verbinding met de Purmerlandergouw werd doorgraven, waarna op die plek gedurende de eerste 15 jaar een vlotbrug heeft gelegen als oeververbinding. Vanaf deze plek langs Ilpendam en verder Watergang lag de “Trekvaart naar Amsterdam”, die in 1660 gegraven is. Deze trekvaart werd eveneens verbreed en uitgediept. De aanleg van het Noordhollands Kanaal, betekende veel voor onze stad. Purmerend was goed bereikbaar voor de grote koopvaarders en andere schepen. Zo kon de houthandel Brantjes zich hier vestigen, die veel hout vanuit Noorwegen en Rusland liet komen om hier te verwerken. Maar ook was de Purmerender markt goed bereikbaar voor de aanvoer van vee vanuit heel Noord-Holland.(Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”)
watersnood 1916
Datum vervaardiging:
1916
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Jaagweg
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000027_0060 Het Noordhollands Kanaal is gegraven tussen 1819 en 1824 als aanzet van koning Willem I, die de Amsterdamse haven beter bereikbaar wilde maken. Veelal werd gebruik gemaakt van bestaande waterwegen, die verbreed, rechtgetrokken en verdiept werden. Zo is nabij Purmerend de Beemsterringvaart gebruikt door de Kanaaldijk landinwaarts te verleggen. Verder de westelijke stadsgracht, waarvoor de wallen en bolwerken zijn weggegraven tot de Kanaalschans. De Neckerpoort en de Amsterdamse Poort moesten worden gesloopt. De oude verbinding met de Purmerlandergouw werd doorgraven, waarna op die plek gedurende de eerste 15 jaar een vlotbrug heeft gelegen als oeververbinding. Vanaf deze plek langs Ilpendam en verder Watergang lag de “Trekvaart naar Amsterdam”, die in 1660 gegraven is. Deze trekvaart werd eveneens verbreed en uitgediept. De aanleg van het Noordhollands Kanaal, betekende veel voor onze stad. Purmerend was goed bereikbaar voor de grote koopvaarders en andere schepen. Zo kon de houthandel Brantjes zich hier vestigen, die veel hout vanuit Noorwegen en Rusland liet komen om hier te verwerken. Maar ook was de Purmerender markt goed bereikbaar voor de aanvoer van vee vanuit heel Noord-Holland.(Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”)
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Jaagweg
 
 
 
Pagina: 1
Chat
Chat
Chat

Onze chat is offline

U kunt met ons chatten iedere werkdag van 09:00 tot 12:30 uur; dinsdag en donderdag tot 16:00 uur. Zie ook onze  Veel gestelde vragen, of stuur een e-mail: info@waterlandsarchief.nl

Sluiten

In gesprek

Onze medewerkers zijn op dit moment in gesprek. Een ogenblik geduld alstublieft.
Zie ook onze Veel gestelde vragen, of stuur een e-mail: info@waterlandsarchief.nl

Sluiten

Wij zijn online!

Heeft u een vraag? Wij helpen u via de chat graag op weg!
Voor de veelgestelde vragen klikt u hier.
Heeft u een verdiepende vraag? Die kunt u stellen via : info@waterlandsarchief.nl

Chat openen Sluiten