xxx
Uw zoekacties: Beeldbank

Beeldbank

Hier kunt u zoeken in de online beeldbank (collectie foto's, prenten, kaarten en dergelijke) van het Waterlands Archief. Zoekresultaten kunt u verder verfijnen met de filters op uiterlijke vorm, plaats/straat en vervaardiger. 
Veel afbeeldingen kunt u kosteloos downloaden voor eigen gebruik. Voor hergebruik van afbeeldingen en auteursrechten, lees hier meer.

beacon
12 zoekresultaten
sorteren op:
 
 
weergave:
Pagina: 1
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000057_003 Het Noordhollands Kanaal is gegraven tussen 1819 en 1824 als aanzet van koning Willem I, die de Amsterdamse haven beter bereikbaar wilde maken. Waterstaatkundig ingenieur Jan Blanken kreeg opdracht om van Den Helder naar Amsterdam een vaarweg te creëren, waardoor deze koopvaarders Amsterdam konden bereiken. 10.000 man hebben 5 Jaar lang met schop, baggerbeugel en kruiwagen deze waterweg gegraven. Veelal werd gebruik gemaakt van bestaande waterwegen, die verbreed, rechtgetrokken en verdiept werden. Zo is nabij Purmerend de Beemsterringvaart gebruikt door de Kanaaldijk landinwaarts te verleggen. Zo kon de houthandel Brantjes zich hier vestigen, die veel hout vanuit Noorwegen en Rusland liet komen om hier te verwerken. Maar ook was de Purmerender markt goed bereikbaar voor de aanvoer van vee vanuit heel Noord-Holland (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Noordhollandsch Kanaal
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000057_002 Het Noordhollands Kanaal is gegraven tussen 1819 en 1824 als aanzet van koning Willem I, die de Amsterdamse haven beter bereikbaar wilde maken. Waterstaatkundig ingenieur Jan Blanken kreeg opdracht om van Den Helder naar Amsterdam een vaarweg te creëren, waardoor deze koopvaarders Amsterdam konden bereiken. 10.000 man hebben 5 Jaar lang met schop, baggerbeugel en kruiwagen deze waterweg gegraven. Veelal werd gebruik gemaakt van bestaande waterwegen, die verbreed, rechtgetrokken en verdiept werden. Zo is nabij Purmerend de Beemsterringvaart gebruikt door de Kanaaldijk landinwaarts te verleggen. Zo kon de houthandel Brantjes zich hier vestigen, die veel hout vanuit Noorwegen en Rusland liet komen om hier te verwerken. Maar ook was de Purmerender markt goed bereikbaar voor de aanvoer van vee vanuit heel Noord-Holland (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Noordhollandsch Kanaal
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000057_001 Het Noordhollands Kanaal is gegraven tussen 1819 en 1824 als aanzet van koning Willem I, die de Amsterdamse haven beter bereikbaar wilde maken. Waterstaatkundig ingenieur Jan Blanken kreeg opdracht om van Den Helder naar Amsterdam een vaarweg te creëren, waardoor deze koopvaarders Amsterdam konden bereiken. 10.000 man hebben 5 Jaar lang met schop, baggerbeugel en kruiwagen deze waterweg gegraven. Veelal werd gebruik gemaakt van bestaande waterwegen, die verbreed, rechtgetrokken en verdiept werden. Zo is nabij Purmerend de Beemsterringvaart gebruikt door de Kanaaldijk landinwaarts te verleggen. Zo kon de houthandel Brantjes zich hier vestigen, die veel hout vanuit Noorwegen en Rusland liet komen om hier te verwerken. Maar ook was de Purmerender markt goed bereikbaar voor de aanvoer van vee vanuit heel Noord-Holland (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Noordhollandsch Kanaal
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000060_0015 Het Noordhollands Kanaal is gegraven tussen 1819 en 1824 als aanzet van koning Willem I, die de Amsterdamse haven beter bereikbaar wilde maken. Waterstaatkundig ingenieur Jan Blanken kreeg opdracht om van Den Helder naar Amsterdam een vaarweg te creëren, waardoor deze koopvaarders Amsterdam konden bereiken. 10.000 man hebben 5 Jaar lang met schop, baggerbeugel en kruiwagen deze waterweg gegraven. Veelal werd gebruik gemaakt van bestaande waterwegen, die verbreed, rechtgetrokken en verdiept werden. Zo is nabij Purmerend de Beemsterringvaart gebruikt door de Kanaaldijk landinwaarts te verleggen. Zo kon de houthandel Brantjes zich hier vestigen, die veel hout vanuit Noorwegen en Rusland liet komen om hier te verwerken. Maar ook was de Purmerender markt goed bereikbaar voor de aanvoer van vee vanuit heel Noord-Holland (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Noordhollandsch Kanaal
 
 
 
Pagina: 1
Chat
Chat
Chat

Onze chat is offline

U kunt met ons chatten iedere werkdag van 09:00 tot 12:30 uur; dinsdag en donderdag tot 16:00 uur. Zie ook onze  Veel gestelde vragen, of stuur een e-mail: info@waterlandsarchief.nl

Sluiten

In gesprek

Onze medewerkers zijn op dit moment in gesprek. Een ogenblik geduld alstublieft.
Zie ook onze Veel gestelde vragen, of stuur een e-mail: info@waterlandsarchief.nl

Sluiten

Wij zijn online!

Heeft u een vraag? Wij helpen u via de chat graag op weg!
Voor de veelgestelde vragen klikt u hier.
Heeft u een verdiepende vraag? Die kunt u stellen via : info@waterlandsarchief.nl

Chat openen Sluiten