
Stoombootdienst tussen Purmerend en Amsterdam met de "Nieuwe Dieperboot"
Langs de Jaagweg is nog de kistdam te zien geplaatst in verband met de
watersnood van 1916
zoon naar Amsterdam naar de vismarkt. De hond trok de boot via het
Jaagpad tot het Tolhuis in Amsterdam- Noord. In de nacht van 14 op 15 mei
1898 sloeg het bootje om in het IJ te Amsterdam en vader en zoon zijn
gered door hun trekhond en een sleepboot bracht hun bootje terug naar de
waterkant


In 1889 werd een stoomvaart maatschappij met de naam Eensgezindheid door verontwaardigde Purmerenders opgericht. Ze waren boos dat de trammaatschappij de bootdienst van rederij Goedkoop hadden opgekocht en opgeheven.


Kanaalkade en aan de overkant de Kanaaldijk en op de achtergrond de sluis
met een stoomboot en de houten sluisbrug. Op de voorgrond de rails voor de
tramverbinding naar Alkmaar.
bestond uit een grote sluis van 64 meter lengte bij 15,50 meter breedte en
een kleine sluis van 24 meter bij 5,40 meter. De officiele opening werd
gedaan door koning Willem 1 in op 21 juli 1821 om 8 uur ´s morgens. Pas in
december 1824 was het kanaal en de daarin liggende sluizen gereed voor
gebruik en op 14 december passeerde het eerste zeeschip Purmerend. De
kleine sluis is in 1960 gedempt.

In 1889 werd een stoomvaart maatschappij met de naam Eensgezindheid door verontwaardigde Purmerenders opgericht. Ze waren boos dat de trammaatschappij de bootdienst van rederij Goedkoop hadden opgekocht en opgeheven. De bootdienst bleef tot 1924 varen.

In 1889 werd een stoomvaart maatschappij met de naam Eensgezindheid door verontwaardigde Purmerenders opgericht. Ze waren boos dat de trammaatschappij de bootdienst van rederij Goedkoop hadden opgekocht en opgeheven. De bootdienst bleef tot 1924 varen.

In 1889 werd een stoomvaart maatschappij met de naam Eensgezindheid door verontwaardigde Purmerenders opgericht. Ze waren boos dat de trammaatschappij de bootdienst van rederij Goedkoop hadden opgekocht en opgeheven. De bootdienst bleef tot 1924 varen.

