BEELDBANK BEELDBANK

WAT001010303 Overwhere I.
Links: sportterrein.
Links onder: treinstation Overwhere.
Links: sportterrein.
Links onder: treinstation Overwhere.
Datering:
1990
Datum vervaardiging:
15 mei 1990
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Marco Bakker
Trefwoorden:
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT001009940 Staking bij de NS.
Datering:
1990
Datum vervaardiging:
januari 1990
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Bruijn, Rob
Nieuwe Noordhollandse Courant
Trefwoorden:
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT001009919 NS Station.
Nadat het vorige station uit 1884 tegen de vlakte was gegaan in 1957, werd in 1958 een nieuw NS Station ontworpen door architect ir. K. F. G. Spruit uit Overveens en opgeleverd.
Nadat het vorige station uit 1884 tegen de vlakte was gegaan in 1957, werd in 1958 een nieuw NS Station ontworpen door architect ir. K. F. G. Spruit uit Overveens en opgeleverd.
Datering:
ca. 1990
Datum vervaardiging:
ca. 1990
Uiterlijke vorm:
Foto's
Notabene:
Nadat het vorige station uit 1884 tegen de vlakte was gegaan in 1957. Werd in 1958 een nieuw NS Station ontworpen door architect ir. K. F. G. Spruit uit Overveens. En opgeleverd.
Trefwoorden:
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT001017067 Het uitzicht van mevrouw Berkhout.
Rechts : Beatrixplein
Links:N.S. station
Rechts : Beatrixplein
Links:N.S. station
Datering:
1989
Datum vervaardiging:
november 1989
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Marco Bakker
Trefwoorden:
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT001017066 Spoorweg medewerkers leggen een nieuwe baanvak aan.
Datering:
1989
Datum vervaardiging:
april 1989
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Bruijn, Rob
Trefwoorden:
laatste wijziging 03-06-2019
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT001009939 Door muntje blijven de slagbomen halfdicht.
Datering:
1989
Datum vervaardiging:
november 1989
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Bruijn, Rob
Nieuwe Noordhollandse Courant
Trefwoorden:
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT001017063 Foto: Voormalig NS conducteur René Evertsen „Je moet wel steun kunnen
verwachten als je onder diensttijd letsel oploopt."
Treinconducteurs krijgen steeds meer last van agressieve treinreizigers.
Het geweld tegen conducteurs is hand over hand toegenomen sinds vorig
jaar passagiers niet meer verplicht zijn vooraf te melden dat ze geen
kaartje hebben. De spoorwegpolitie kreeg in 1987 111 meldingen van
geweld, twee keer zoveel als het jaar daarvoor. In 85% van de gevallen
hadden de geweldplegers geen kaartje.
Vooral de zogenaamde discotreinen zijn „een hel voor conducteurs".
E. Poptie van de Federatie Spoorwegpersoneel Vakvereniging (FSV) zat
zaterdag in de beruchte laatste trein van Amsterdam naar Alkmaar.
„Ik schrok er zelf van. Het leek wel oorlog", zegt de vakbondsman.
Ondanks de aanwezigheid van twee man spoorwegpolitie, twee groepschefs
en twee conducteurs
vochten de passagiers onderling al voor de trein vertrok.
Volgens R. Shepherd, afdelingshoofd rayon Amsterdam van de FSV, wordt er
elke dag wel geweld gebruikt tegen conducteurs.
De FSV vindt dan ook dat de Nederlandse Spoorwegen beter moeten waken
over de veiligheid van het personeel.
Conducteurs zouden moeten beschikken over portofoons waarmee ze
rechtstreeks de politie kunnen waarschuwen.
Nu moet een conducteur nog op een station de spoorwegpolitie bellen met
het risico dat de lastige passagiers gevlucht zijn. Ook het nieuwe systeem
telerail (een soort boordtelefoon waarmee vanuit de trein gebeld kan
worden) is niet ideaal.' De telerail hangt voorin de trein en onverlaten
kunnen de conducteur verhinderen, er naar toe te gaan.
Bovendien heeft de vakvereniging er bij de NS op aangedrongen twee
conducteurs op elke nachttrein te plaatsen.
„Met zijn tweeën werkt prettiger en je hebt minder last van agressieve
reizigers", aldus vakbondsman Shepherd. Op dit moment is het vaak zo dat
er maar een conducteur
verwachten als je onder diensttijd letsel oploopt."
Treinconducteurs krijgen steeds meer last van agressieve treinreizigers.
Het geweld tegen conducteurs is hand over hand toegenomen sinds vorig
jaar passagiers niet meer verplicht zijn vooraf te melden dat ze geen
kaartje hebben. De spoorwegpolitie kreeg in 1987 111 meldingen van
geweld, twee keer zoveel als het jaar daarvoor. In 85% van de gevallen
hadden de geweldplegers geen kaartje.
Vooral de zogenaamde discotreinen zijn „een hel voor conducteurs".
E. Poptie van de Federatie Spoorwegpersoneel Vakvereniging (FSV) zat
zaterdag in de beruchte laatste trein van Amsterdam naar Alkmaar.
„Ik schrok er zelf van. Het leek wel oorlog", zegt de vakbondsman.
Ondanks de aanwezigheid van twee man spoorwegpolitie, twee groepschefs
en twee conducteurs
vochten de passagiers onderling al voor de trein vertrok.
Volgens R. Shepherd, afdelingshoofd rayon Amsterdam van de FSV, wordt er
elke dag wel geweld gebruikt tegen conducteurs.
De FSV vindt dan ook dat de Nederlandse Spoorwegen beter moeten waken
over de veiligheid van het personeel.
Conducteurs zouden moeten beschikken over portofoons waarmee ze
rechtstreeks de politie kunnen waarschuwen.
Nu moet een conducteur nog op een station de spoorwegpolitie bellen met
het risico dat de lastige passagiers gevlucht zijn. Ook het nieuwe systeem
telerail (een soort boordtelefoon waarmee vanuit de trein gebeld kan
worden) is niet ideaal.' De telerail hangt voorin de trein en onverlaten
kunnen de conducteur verhinderen, er naar toe te gaan.
Bovendien heeft de vakvereniging er bij de NS op aangedrongen twee
conducteurs op elke nachttrein te plaatsen.
„Met zijn tweeën werkt prettiger en je hebt minder last van agressieve
reizigers", aldus vakbondsman Shepherd. Op dit moment is het vaak zo dat
er maar een conducteur
Datering:
1988
Datum vervaardiging:
4 februari 1988
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Weel, Hans van
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT001001605 Foto: spoorhuisje aan de Kogerdijk nummer 1 in Kwadijk, gesloopt in 1983.
Datering:
1983
Datum vervaardiging:
voor 1983
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Stuifzand, Tineke
Trefwoorden:
laatste wijziging 21-12-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT001001603 Foto: spoorhuisje aan de Kogerdijk nummer 1 in Kwadijk, gesloopt in 1983.
Datering:
voor 1983
Datum vervaardiging:
voor 1983
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Stuifzand, Tineke
Trefwoorden:
laatste wijziging 21-12-2021
1 gedigitaliseerd
0068 Jan Vink

WAT002002467 Foto links voor: dit is de gereedstaande afvoer van een glanscilinder na demontage van een papiermachine.
Rechts; een huizenblok waar arbeiders woonden van papierfabriek Van Gelder, Zaandammerstraat 80,78,76 en 74.
Rechts; een huizenblok waar arbeiders woonden van papierfabriek Van Gelder, Zaandammerstraat 80,78,76 en 74.
Datering:
1983
Uiterlijke vorm:
Foto's
Uitgever:
Forte
Deelcollectie:
Jan Vink
laatste wijziging 31-03-2023
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT001009711 Spoortunnel klaar, aanvoerwegen nog niet. Rechts boven komt er net een trein aan.
Datering:
1982
Datum vervaardiging:
mei 1982
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Oortwijn, Maarten
Trefwoorden:
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT001009710 Niveau Purmersteenweg voor de aansluiting spoortunnel is één meter verlaagd.
Datering:
1982
Datum vervaardiging:
mei 1982
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Oortwijn, Maarten
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT001009708 Spoortunnel in aanbouw.
Links burgemeester v.d.Burg.
Links burgemeester v.d.Burg.
Datering:
1982
Datum vervaardiging:
februari 1982
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Oortwijn, Maarten
Trefwoorden:
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT001009706 Spoortunnel in aanbouw.
Met rechts boven Loods van de Graaf papier en metalen.
Met rechts boven Loods van de Graaf papier en metalen.
Datering:
1981
Datum vervaardiging:
november 1981
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Oortwijn, Maarten
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT001009705 Betonnen vloer met rail ligt op zijn plaats.
Datering:
1981
Datum vervaardiging:
april 1981
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Oortwijn, Maarten
Trefwoorden:
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT001009702 Werkzaamheden nabij het spoor.
Rechts rijdt er een trein over de spoorbrug.
Rechts rijdt er een trein over de spoorbrug.
Datering:
1981
Datum vervaardiging:
2 februari 1981
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Oortwijn, Maarten
Trefwoorden:
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT001009898 Wandelpad langs de spoordijk.
Datering:
1977
Datum vervaardiging:
november 1977
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Oortwijn, Maarten
Trefwoorden:
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT001008754 Gors zichtbaar vanaf de Jaagweg.
Midden achter: brugwachters woning.
Met rechts de spoorbrug.
Midden achter: brugwachters woning.
Met rechts de spoorbrug.
Datering:
1977
Datum vervaardiging:
september 1977
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Oortwijn, Maarten
Trefwoorden:
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT001008243 Trap fietsenstalling bij NS. station Overwhere.
Datering:
1977
Datum vervaardiging:
augustus 1977
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Oortwijn, Maarten
Trefwoorden:
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT001017617 Gezicht op De Gors vanaf de Spoordijk
Datering:
1976
Datum vervaardiging:
december 1976
Uiterlijke vorm:
Foto's
Trefwoorden:
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT001008751 Kabelwerkzaamheden bij spoorbrug.
Links: de brugwachters woning.
Links: de brugwachters woning.
Datering:
1976
Datum vervaardiging:
oktober 1976
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Oortwijn, Maarten
Trefwoorden:
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT001008238 Spoorwegovergang Overwhere naar Wheermolen.
Datering:
1976
Datum vervaardiging:
mei 1976
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Oortwijn, Maarten
Trefwoorden:
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT001009897 Spoordijk in de verbinding Amsterdam - Enkhuizen, rechts van Wilhelminalaan in de nabijheid van het NS station Purmerend.
Datering:
1975
Datum vervaardiging:
ca. 1975
Uiterlijke vorm:
Foto's
Trefwoorden:
laatste wijziging 03-06-2019
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT001010469 De onbewaakte overweg die Purmerend rijk werd na annexatie deel Kwadijk. Achter de vuilnisstortplaats in Kwadijkerkoog.
Datering:
1972
Datum vervaardiging:
maart 1972
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Oortwijn, Maarten
Trefwoorden:
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT001010396 Voorheen spoorbaanovergang Wheredijk
Links tunneldoorgang.
Rechtsboven de Saturnusstraat met links achter de Meteorenweg.
Links tunneldoorgang.
Rechtsboven de Saturnusstraat met links achter de Meteorenweg.
Datering:
1972
Datum vervaardiging:
januari 1972
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Oortwijn, Maarten
Trefwoorden:
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd