1701 Oudheidkundige Vereniging Ilpendam

OVI-00001776 1996
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Oudheidkundige Vereniging Ilpendam
laatste wijziging 31-03-2023
1 gedigitaliseerd
1701 Oudheidkundige Vereniging Ilpendam

OVI-00001775 1996
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Oudheidkundige Vereniging Ilpendam
laatste wijziging 31-03-2023
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT001001941 Foto: vuurtoren van Marken. Kruiend ijs.
Het Paard van Marken is de vuurtoren van Marken. De huidige vuurtoren is ontworpen door J. Valk en gebouwd in 1839 en staat op de oostelijke punt van het eiland. De toren heeft een lichthoogte van 16 meter en een lichtbereik van 16,7 km.
Geschiedenis:
De toren is in 1700 begonnen als een vierkante vuurtoren. Dit was er een van drie vuurtorens bij Marken, De Venen en Durgerdam waartoe in 1699 werd besloten om de route van de Waddenzee naar Amsterdam te markeren. De torens waren voorzien van olielampen volgens het ontwerp van Jan van der Heyden.
In 1839 werd de vierkante stenen toren vervangen door een rond ijzeren exemplaar op de oude fundering. Later werden er een bakstenen gebouw met een woning en opslagplaats aan de vuurtoren gebouwd, die de toren de karakteristieke vorm gaf.
In 1814 kreeg de toren een mistbel. In 1919 is de mistbel vervangen door een misthoorn.
Regelmatig heeft de vuurtoren last van kruiend ijs. In 1971 was dit zo erg dat de toren enkele centimeters van zijn plaats werd geduwd. Momenteel wordt de vuurtoren bewoond.
Sinds 1970 bezit de toren de status rijksmonument.
Het Paard van Marken is de vuurtoren van Marken. De huidige vuurtoren is ontworpen door J. Valk en gebouwd in 1839 en staat op de oostelijke punt van het eiland. De toren heeft een lichthoogte van 16 meter en een lichtbereik van 16,7 km.
Geschiedenis:
De toren is in 1700 begonnen als een vierkante vuurtoren. Dit was er een van drie vuurtorens bij Marken, De Venen en Durgerdam waartoe in 1699 werd besloten om de route van de Waddenzee naar Amsterdam te markeren. De torens waren voorzien van olielampen volgens het ontwerp van Jan van der Heyden.
In 1839 werd de vierkante stenen toren vervangen door een rond ijzeren exemplaar op de oude fundering. Later werden er een bakstenen gebouw met een woning en opslagplaats aan de vuurtoren gebouwd, die de toren de karakteristieke vorm gaf.
In 1814 kreeg de toren een mistbel. In 1919 is de mistbel vervangen door een misthoorn.
Regelmatig heeft de vuurtoren last van kruiend ijs. In 1971 was dit zo erg dat de toren enkele centimeters van zijn plaats werd geduwd. Momenteel wordt de vuurtoren bewoond.
Sinds 1970 bezit de toren de status rijksmonument.
Datering:
ca. 1995
Datum vervaardiging:
ca. 1995
Uiterlijke vorm:
Foto's
Trefwoorden:
laatste wijziging 21-12-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT001001940 Foto: vuurtoren van Marken.
Het Paard van Marken is de vuurtoren van Marken. De huidige vuurtoren is ontworpen door J. Valk en gebouwd in 1839 en staat op de oostelijke punt van het eiland. De toren heeft een lichthoogte van 16 meter en een lichtbereik van 16,7 km.
Geschiedenis:
De toren is in 1700 begonnen als een vierkante vuurtoren. Dit was er een van drie vuurtorens bij Marken, De Venen en Durgerdam waartoe in 1699 werd besloten om de route van de Waddenzee naar Amsterdam te markeren. De torens waren voorzien van olielampen volgens het ontwerp van Jan van der Heyden.
In 1839 werd de vierkante stenen toren vervangen door een rond ijzeren exemplaar op de oude fundering. Later werden er een bakstenen gebouw met een woning en opslagplaats aan de vuurtoren gebouwd, die de toren de karakteristieke vorm gaf.
In 1814 kreeg de toren een mistbel. In 1919 is de mistbel vervangen door een misthoorn.
Regelmatig heeft de vuurtoren last van kruiend ijs. In 1971 was dit zo erg dat de toren enkele centimeters van zijn plaats werd geduwd. Momenteel wordt de vuurtoren bewoond.
Sinds 1970 bezit de toren de status rijksmonument.
Het Paard van Marken is de vuurtoren van Marken. De huidige vuurtoren is ontworpen door J. Valk en gebouwd in 1839 en staat op de oostelijke punt van het eiland. De toren heeft een lichthoogte van 16 meter en een lichtbereik van 16,7 km.
Geschiedenis:
De toren is in 1700 begonnen als een vierkante vuurtoren. Dit was er een van drie vuurtorens bij Marken, De Venen en Durgerdam waartoe in 1699 werd besloten om de route van de Waddenzee naar Amsterdam te markeren. De torens waren voorzien van olielampen volgens het ontwerp van Jan van der Heyden.
In 1839 werd de vierkante stenen toren vervangen door een rond ijzeren exemplaar op de oude fundering. Later werden er een bakstenen gebouw met een woning en opslagplaats aan de vuurtoren gebouwd, die de toren de karakteristieke vorm gaf.
In 1814 kreeg de toren een mistbel. In 1919 is de mistbel vervangen door een misthoorn.
Regelmatig heeft de vuurtoren last van kruiend ijs. In 1971 was dit zo erg dat de toren enkele centimeters van zijn plaats werd geduwd. Momenteel wordt de vuurtoren bewoond.
Sinds 1970 bezit de toren de status rijksmonument.
Datering:
ca. 1995
Datum vervaardiging:
ca. 1995
Uiterlijke vorm:
Foto's
Trefwoorden:
laatste wijziging 21-12-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT001001935 Foto: vuurtoren van Marken.
Het Paard van Marken is de vuurtoren van Marken. De huidige vuurtoren is ontworpen door J. Valk en gebouwd in 1839 en staat op de oostelijke punt van het eiland. De toren heeft een lichthoogte van 16 meter en een lichtbereik van 16,7 km.
Geschiedenis:
De toren is in 1700 begonnen als een vierkante vuurtoren. Dit was er een van drie vuurtorens bij Marken, De Venen en Durgerdam waartoe in 1699 werd besloten om de route van de Waddenzee naar Amsterdam te markeren. De torens waren voorzien van olielampen volgens het ontwerp van Jan van der Heyden.
In 1839 werd de vierkante stenen toren vervangen door een rond ijzeren exemplaar op de oude fundering. Later werden er een bakstenen gebouw met een woning en opslagplaats aan de vuurtoren gebouwd, die de toren de karakteristieke vorm gaf.
In 1814 kreeg de toren een mistbel. In 1919 is de mistbel vervangen door een misthoorn.
Regelmatig heeft de vuurtoren last van kruiend ijs. In 1971 was dit zo erg dat de toren enkele centimeters van zijn plaats werd geduwd. Momenteel wordt de vuurtoren bewoond.
Sinds 1970 bezit de toren de status rijksmonument.
Het Paard van Marken is de vuurtoren van Marken. De huidige vuurtoren is ontworpen door J. Valk en gebouwd in 1839 en staat op de oostelijke punt van het eiland. De toren heeft een lichthoogte van 16 meter en een lichtbereik van 16,7 km.
Geschiedenis:
De toren is in 1700 begonnen als een vierkante vuurtoren. Dit was er een van drie vuurtorens bij Marken, De Venen en Durgerdam waartoe in 1699 werd besloten om de route van de Waddenzee naar Amsterdam te markeren. De torens waren voorzien van olielampen volgens het ontwerp van Jan van der Heyden.
In 1839 werd de vierkante stenen toren vervangen door een rond ijzeren exemplaar op de oude fundering. Later werden er een bakstenen gebouw met een woning en opslagplaats aan de vuurtoren gebouwd, die de toren de karakteristieke vorm gaf.
In 1814 kreeg de toren een mistbel. In 1919 is de mistbel vervangen door een misthoorn.
Regelmatig heeft de vuurtoren last van kruiend ijs. In 1971 was dit zo erg dat de toren enkele centimeters van zijn plaats werd geduwd. Momenteel wordt de vuurtoren bewoond.
Sinds 1970 bezit de toren de status rijksmonument.
Datering:
ca. 1995
Datum vervaardiging:
ca. 1995
Uiterlijke vorm:
Foto's
Trefwoorden:
laatste wijziging 21-12-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT001001934 Foto: vuurtoren van Marken.
Het Paard van Marken is de vuurtoren van Marken. De huidige vuurtoren is ontworpen door J. Valk en gebouwd in 1839 en staat op de oostelijke punt van het eiland. De toren heeft een lichthoogte van 16 meter en een lichtbereik van 16,7 km.
Geschiedenis:
De toren is in 1700 begonnen als een vierkante vuurtoren. Dit was er een van drie vuurtorens bij Marken, De Venen en Durgerdam waartoe in 1699 werd besloten om de route van de Waddenzee naar Amsterdam te markeren. De torens waren voorzien van olielampen volgens het ontwerp van Jan van der Heyden.
In 1839 werd de vierkante stenen toren vervangen door een rond ijzeren exemplaar op de oude fundering. Later werden er een bakstenen gebouw met een woning en opslagplaats aan de vuurtoren gebouwd, die de toren de karakteristieke vorm gaf.
In 1814 kreeg de toren een mistbel. In 1919 is de mistbel vervangen door een misthoorn.
Regelmatig heeft de vuurtoren last van kruiend ijs. In 1971 was dit zo erg dat de toren enkele centimeters van zijn plaats werd geduwd. Momenteel wordt de vuurtoren bewoond.
Sinds 1970 bezit de toren de status rijksmonument.
Het Paard van Marken is de vuurtoren van Marken. De huidige vuurtoren is ontworpen door J. Valk en gebouwd in 1839 en staat op de oostelijke punt van het eiland. De toren heeft een lichthoogte van 16 meter en een lichtbereik van 16,7 km.
Geschiedenis:
De toren is in 1700 begonnen als een vierkante vuurtoren. Dit was er een van drie vuurtorens bij Marken, De Venen en Durgerdam waartoe in 1699 werd besloten om de route van de Waddenzee naar Amsterdam te markeren. De torens waren voorzien van olielampen volgens het ontwerp van Jan van der Heyden.
In 1839 werd de vierkante stenen toren vervangen door een rond ijzeren exemplaar op de oude fundering. Later werden er een bakstenen gebouw met een woning en opslagplaats aan de vuurtoren gebouwd, die de toren de karakteristieke vorm gaf.
In 1814 kreeg de toren een mistbel. In 1919 is de mistbel vervangen door een misthoorn.
Regelmatig heeft de vuurtoren last van kruiend ijs. In 1971 was dit zo erg dat de toren enkele centimeters van zijn plaats werd geduwd. Momenteel wordt de vuurtoren bewoond.
Sinds 1970 bezit de toren de status rijksmonument.
Datering:
ca. 1995
Datum vervaardiging:
ca. 1995
Uiterlijke vorm:
Foto's
Trefwoorden:
laatste wijziging 21-12-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT001001932 Foto: vuurtoren van Marken.
Het Paard van Marken is de vuurtoren van Marken. De huidige vuurtoren is ontworpen door J. Valk en gebouwd in 1839 en staat op de oostelijke punt van het eiland. De toren heeft een lichthoogte van 16 meter en een lichtbereik van 16,7 km.
Geschiedenis:
De toren is in 1700 begonnen als een vierkante vuurtoren. Dit was er een van drie vuurtorens bij Marken, De Venen en Durgerdam waartoe in 1699 werd besloten om de route van de Waddenzee naar Amsterdam te markeren. De torens waren voorzien van olielampen volgens het ontwerp van Jan van der Heyden.
In 1839 werd de vierkante stenen toren vervangen door een rond ijzeren exemplaar op de oude fundering. Later werden er een bakstenen gebouw met een woning en opslagplaats aan de vuurtoren gebouwd, die de toren de karakteristieke vorm gaf.
In 1814 kreeg de toren een mistbel. In 1919 is de mistbel vervangen door een misthoorn.
Regelmatig heeft de vuurtoren last van kruiend ijs. In 1971 was dit zo erg dat de toren enkele centimeters van zijn plaats werd geduwd. Momenteel wordt de vuurtoren bewoond.
Sinds 1970 bezit de toren de status rijksmonument.
Het Paard van Marken is de vuurtoren van Marken. De huidige vuurtoren is ontworpen door J. Valk en gebouwd in 1839 en staat op de oostelijke punt van het eiland. De toren heeft een lichthoogte van 16 meter en een lichtbereik van 16,7 km.
Geschiedenis:
De toren is in 1700 begonnen als een vierkante vuurtoren. Dit was er een van drie vuurtorens bij Marken, De Venen en Durgerdam waartoe in 1699 werd besloten om de route van de Waddenzee naar Amsterdam te markeren. De torens waren voorzien van olielampen volgens het ontwerp van Jan van der Heyden.
In 1839 werd de vierkante stenen toren vervangen door een rond ijzeren exemplaar op de oude fundering. Later werden er een bakstenen gebouw met een woning en opslagplaats aan de vuurtoren gebouwd, die de toren de karakteristieke vorm gaf.
In 1814 kreeg de toren een mistbel. In 1919 is de mistbel vervangen door een misthoorn.
Regelmatig heeft de vuurtoren last van kruiend ijs. In 1971 was dit zo erg dat de toren enkele centimeters van zijn plaats werd geduwd. Momenteel wordt de vuurtoren bewoond.
Sinds 1970 bezit de toren de status rijksmonument.
Datering:
ca. 1995
Datum vervaardiging:
ca. 1995
Uiterlijke vorm:
Foto's
Trefwoorden:
laatste wijziging 21-12-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT001001931 Foto: haven van Marken.
Datering:
ca. 1995
Datum vervaardiging:
ca. 1995
Uiterlijke vorm:
Foto's
Trefwoorden:
laatste wijziging 21-12-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT001001930 Foto: vuurtoren van Marken.
Het Paard van Marken is de vuurtoren van Marken. De huidige vuurtoren is ontworpen door J. Valk en gebouwd in 1839 en staat op de oostelijke punt van het eiland. De toren heeft een lichthoogte van 16 meter en een lichtbereik van 16,7 km.
Geschiedenis:
De toren is in 1700 begonnen als een vierkante vuurtoren. Dit was er een van drie vuurtorens bij Marken, De Venen en Durgerdam waartoe in 1699 werd besloten om de route van de Waddenzee naar Amsterdam te markeren. De torens waren voorzien van olielampen volgens het ontwerp van Jan van der Heyden.
In 1839 werd de vierkante stenen toren vervangen door een rond ijzeren exemplaar op de oude fundering. Later werden er een bakstenen gebouw met een woning en opslagplaats aan de vuurtoren gebouwd, die de toren de karakteristieke vorm gaf.
In 1814 kreeg de toren een mistbel. In 1919 is de mistbel vervangen door een misthoorn.
Regelmatig heeft de vuurtoren last van kruiend ijs. In 1971 was dit zo erg dat de toren enkele centimeters van zijn plaats werd geduwd. Momenteel wordt de vuurtoren bewoond.
Sinds 1970 bezit de toren de status rijksmonument.
Het Paard van Marken is de vuurtoren van Marken. De huidige vuurtoren is ontworpen door J. Valk en gebouwd in 1839 en staat op de oostelijke punt van het eiland. De toren heeft een lichthoogte van 16 meter en een lichtbereik van 16,7 km.
Geschiedenis:
De toren is in 1700 begonnen als een vierkante vuurtoren. Dit was er een van drie vuurtorens bij Marken, De Venen en Durgerdam waartoe in 1699 werd besloten om de route van de Waddenzee naar Amsterdam te markeren. De torens waren voorzien van olielampen volgens het ontwerp van Jan van der Heyden.
In 1839 werd de vierkante stenen toren vervangen door een rond ijzeren exemplaar op de oude fundering. Later werden er een bakstenen gebouw met een woning en opslagplaats aan de vuurtoren gebouwd, die de toren de karakteristieke vorm gaf.
In 1814 kreeg de toren een mistbel. In 1919 is de mistbel vervangen door een misthoorn.
Regelmatig heeft de vuurtoren last van kruiend ijs. In 1971 was dit zo erg dat de toren enkele centimeters van zijn plaats werd geduwd. Momenteel wordt de vuurtoren bewoond.
Sinds 1970 bezit de toren de status rijksmonument.
Datering:
ca. 1995
Datum vervaardiging:
ca. 1995
Uiterlijke vorm:
Foto's
Trefwoorden:
laatste wijziging 21-12-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT003002953 De Katwouder Zeedijk tussen Volendam en Katwoude kreeg een stevige opknapbeurt.
Foto: De steenzet-werkzaamheden aan de Katwouder Zeedijk zullen binnen veertien dagen zijn afgerond.
Foto: De steenzet-werkzaamheden aan de Katwouder Zeedijk zullen binnen veertien dagen zijn afgerond.
Datering:
14-09-1993
Datum vervaardiging:
13 september 13-09-1993
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Marco Bakker
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT003000767 NAM bereidt boring voor
Datering:
1993
Datum vervaardiging:
17 maart 1993
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Bruijn, Rob
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT003003896 Aanleg fietsbrug.
Foto: medewerkers van aannemer Dekker uit Krabbendam zijn bezig met het stellen van de bekisting voor de peilers van de vaste brug naast de Molenzijlbrug.
(informatie: NNC van woensdag 15 januari 1992)
Foto: medewerkers van aannemer Dekker uit Krabbendam zijn bezig met het stellen van de bekisting voor de peilers van de vaste brug naast de Molenzijlbrug.
(informatie: NNC van woensdag 15 januari 1992)
Datering:
15-01-1992
Datum vervaardiging:
14 januari 15-01-1992
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Bruijn, Rob
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT003002089 Werkzaamheden jachthaven
Datering:
1991
Datum vervaardiging:
5 juni 1991
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Marco Bakker
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT001017179 Werkzaamheden aan het riool.
Links achter het kantoor van de Nieuwe Noordhollandse Courant.
Rechts achter: Kwik-Fit.
Links achter het kantoor van de Nieuwe Noordhollandse Courant.
Rechts achter: Kwik-Fit.
Datering:
1991
Datum vervaardiging:
30 januari 1991
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Weel, Hans van
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT050000014 Vaarroute zandtransport voor de uitbreiding van de provinciale weg S11. Gezicht over de binnenstad op het Monnickendammergat
Datering:
1990
Datum vervaardiging:
ca. 1990
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Blaauw, P.
Notabene:
Zie ookWAT050000019
Formaat binnen:
10 x 15 cm
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT003003050 Sloot gedempt.
Datering:
1989
Datum vervaardiging:
08-1989
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Bruijn, Rob
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT003003049 Sloot gedempt.
Datering:
1989
Datum vervaardiging:
07-1989
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Bruijn, Rob
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT001017172 Foto: De populieren aan de Oosterweg in de Purmer worden, op dit moment
gerooid.
De ongeveer vijfhonderd bomen zullen in een tijdsbestek van drie a vier
weken tegen de vlakte gaan. De populieren zijn te oud geworden. Als
populieren zo'n 30 a 35 jaar oud zijn worden ze zwakker en bestaat er
meer kans dat ze omwaaien en op de weg terecht komen.
Ook komen er dode takken in die wegwaaien en eveneens op de weg
belanden.
Volgroeide populieren zijn bovendien grote bomen, die met hun wortels op
sommige plekken het wegdek schade toebrengen.
De populieren zullen vervangen worden doof essen. Deze bomen groeien
niet zo snel als populieren en hebben 'niet zo snel dood hout Ook het
wegdek heeft .door essen minder schade.
gerooid.
De ongeveer vijfhonderd bomen zullen in een tijdsbestek van drie a vier
weken tegen de vlakte gaan. De populieren zijn te oud geworden. Als
populieren zo'n 30 a 35 jaar oud zijn worden ze zwakker en bestaat er
meer kans dat ze omwaaien en op de weg terecht komen.
Ook komen er dode takken in die wegwaaien en eveneens op de weg
belanden.
Volgroeide populieren zijn bovendien grote bomen, die met hun wortels op
sommige plekken het wegdek schade toebrengen.
De populieren zullen vervangen worden doof essen. Deze bomen groeien
niet zo snel als populieren en hebben 'niet zo snel dood hout Ook het
wegdek heeft .door essen minder schade.
Datering:
1989
Datum vervaardiging:
4 januari 1989
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Bruijn, Rob
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT001017170 Werkzaamheden aan het treinstation.
Datering:
1989
Datum vervaardiging:
25 juni 1989
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Weel, Hans van
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT003000967 Uitbereiding camping
Datering:
1988
Datum vervaardiging:
19 juli 1988
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Weel, Hans van
Trefwoorden:
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT001017159 Foto: Een shovel is ter hoogte van de Binnendijk in De Purmer- Noord
bezig een talud naast de dijk van de Purmerringvaart aan te brengen voor
een langzaam verkeersroute, die zal leiden naar de binnenkort aan te
leggen fiets- en voetgangersbrug naar Wheermolen.
De gemeente is in De Purmer-Noord begonnen met de voorbereidende
werkzaamheden voor de aanleg van een brug voor fietsers en voetgangers
ter hoogte van de Binnendijk.
De brug zal een verbinding geven met de Vrouwenzandstraat in
Wheermolen.
De oeververbinding zal voor het eind van het jaar gereed zijn.
Tegelijkertijd wordt er ook een brug voor langzaam verkeer gebouwd ter
hoogte van het volkstuinencomplex Fenix (in De Purmer) en het Trimpad (in
Wheermolen).
bezig een talud naast de dijk van de Purmerringvaart aan te brengen voor
een langzaam verkeersroute, die zal leiden naar de binnenkort aan te
leggen fiets- en voetgangersbrug naar Wheermolen.
De gemeente is in De Purmer-Noord begonnen met de voorbereidende
werkzaamheden voor de aanleg van een brug voor fietsers en voetgangers
ter hoogte van de Binnendijk.
De brug zal een verbinding geven met de Vrouwenzandstraat in
Wheermolen.
De oeververbinding zal voor het eind van het jaar gereed zijn.
Tegelijkertijd wordt er ook een brug voor langzaam verkeer gebouwd ter
hoogte van het volkstuinencomplex Fenix (in De Purmer) en het Trimpad (in
Wheermolen).
Datering:
1987
Datum vervaardiging:
25 juni 1987
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Weel, Hans van
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT001001939 Foto: vuurtoren van Marken. Kruiend ijs.
Het Paard van Marken is de vuurtoren van Marken. De huidige vuurtoren is ontworpen door J. Valk en gebouwd in 1839 en staat op de oostelijke punt van het eiland. De toren heeft een lichthoogte van 16 meter en een lichtbereik van 16,7 km.
Geschiedenis:
De toren is in 1700 begonnen als een vierkante vuurtoren. Dit was er een van drie vuurtorens bij Marken, De Venen en Durgerdam waartoe in 1699 werd besloten om de route van de Waddenzee naar Amsterdam te markeren. De torens waren voorzien van olielampen volgens het ontwerp van Jan van der Heyden.
In 1839 werd de vierkante stenen toren vervangen door een rond ijzeren exemplaar op de oude fundering. Later werden er een bakstenen gebouw met een woning en opslagplaats aan de vuurtoren gebouwd, die de toren de karakteristieke vorm gaf.
In 1814 kreeg de toren een mistbel. In 1919 is de mistbel vervangen door een misthoorn.
Regelmatig heeft de vuurtoren last van kruiend ijs. In 1971 was dit zo erg dat de toren enkele centimeters van zijn plaats werd geduwd. Momenteel wordt de vuurtoren bewoond.
Sinds 1970 bezit de toren de status rijksmonument.
Het Paard van Marken is de vuurtoren van Marken. De huidige vuurtoren is ontworpen door J. Valk en gebouwd in 1839 en staat op de oostelijke punt van het eiland. De toren heeft een lichthoogte van 16 meter en een lichtbereik van 16,7 km.
Geschiedenis:
De toren is in 1700 begonnen als een vierkante vuurtoren. Dit was er een van drie vuurtorens bij Marken, De Venen en Durgerdam waartoe in 1699 werd besloten om de route van de Waddenzee naar Amsterdam te markeren. De torens waren voorzien van olielampen volgens het ontwerp van Jan van der Heyden.
In 1839 werd de vierkante stenen toren vervangen door een rond ijzeren exemplaar op de oude fundering. Later werden er een bakstenen gebouw met een woning en opslagplaats aan de vuurtoren gebouwd, die de toren de karakteristieke vorm gaf.
In 1814 kreeg de toren een mistbel. In 1919 is de mistbel vervangen door een misthoorn.
Regelmatig heeft de vuurtoren last van kruiend ijs. In 1971 was dit zo erg dat de toren enkele centimeters van zijn plaats werd geduwd. Momenteel wordt de vuurtoren bewoond.
Sinds 1970 bezit de toren de status rijksmonument.
Datering:
ca. 1985
Datum vervaardiging:
ca. 1985
Uiterlijke vorm:
Foto's
Trefwoorden:
laatste wijziging 21-12-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT001001933 Foto: vuurtoren van Marken. Kruiend ijs.
Het Paard van Marken is de vuurtoren van Marken. De huidige vuurtoren is ontworpen door J. Valk en gebouwd in 1839 en staat op de oostelijke punt van het eiland. De toren heeft een lichthoogte van 16 meter en een lichtbereik van 16,7 km.
Geschiedenis:
De toren is in 1700 begonnen als een vierkante vuurtoren. Dit was er een van drie vuurtorens bij Marken, De Venen en Durgerdam waartoe in 1699 werd besloten om de route van de Waddenzee naar Amsterdam te markeren. De torens waren voorzien van olielampen volgens het ontwerp van Jan van der Heyden.
In 1839 werd de vierkante stenen toren vervangen door een rond ijzeren exemplaar op de oude fundering. Later werden er een bakstenen gebouw met een woning en opslagplaats aan de vuurtoren gebouwd, die de toren de karakteristieke vorm gaf.
In 1814 kreeg de toren een mistbel. In 1919 is de mistbel vervangen door een misthoorn.
Regelmatig heeft de vuurtoren last van kruiend ijs. In 1971 was dit zo erg dat de toren enkele centimeters van zijn plaats werd geduwd. Momenteel wordt de vuurtoren bewoond.
Sinds 1970 bezit de toren de status rijksmonument.
Het Paard van Marken is de vuurtoren van Marken. De huidige vuurtoren is ontworpen door J. Valk en gebouwd in 1839 en staat op de oostelijke punt van het eiland. De toren heeft een lichthoogte van 16 meter en een lichtbereik van 16,7 km.
Geschiedenis:
De toren is in 1700 begonnen als een vierkante vuurtoren. Dit was er een van drie vuurtorens bij Marken, De Venen en Durgerdam waartoe in 1699 werd besloten om de route van de Waddenzee naar Amsterdam te markeren. De torens waren voorzien van olielampen volgens het ontwerp van Jan van der Heyden.
In 1839 werd de vierkante stenen toren vervangen door een rond ijzeren exemplaar op de oude fundering. Later werden er een bakstenen gebouw met een woning en opslagplaats aan de vuurtoren gebouwd, die de toren de karakteristieke vorm gaf.
In 1814 kreeg de toren een mistbel. In 1919 is de mistbel vervangen door een misthoorn.
Regelmatig heeft de vuurtoren last van kruiend ijs. In 1971 was dit zo erg dat de toren enkele centimeters van zijn plaats werd geduwd. Momenteel wordt de vuurtoren bewoond.
Sinds 1970 bezit de toren de status rijksmonument.
Datering:
ca. 1985
Datum vervaardiging:
ca. 1985
Uiterlijke vorm:
Foto's
Trefwoorden:
laatste wijziging 21-12-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK


WAT050000024 6 foto's van het Hemmeland in aanleg
Datering:
1981
Datum vervaardiging:
1981
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Blaauw, P.
Notabene:
Zie ookWAT050000023
Formaat binnen:
10 x 15 cm
laatste wijziging 31-10-2019
BEELDBANK BEELDBANK

WAT050000023 Hemmeland. Parkeerplaats in aanleg
Datering:
1981
Datum vervaardiging:
1981
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Blaauw, P.
Notabene:
Zie ookWAT050000024
Formaat binnen:
10 x 15 cm
laatste wijziging 03-06-2019
1 gedigitaliseerd