BEELDBANK BEELDBANK

KA2_00009 Folder over het waterbeheer in de gemeente Purmerend met plattegrond, waarop de verschillende onderwerpen met cijfers zijn aangegeven: 1. Aanpassingen aan de riolering. 2. Aanleggen van natuurvriendelijke oevers. 3. Duurzaam beheren en onderhouden van het watersysteem. 4. Maatregelen om wateroverlast te voorkomen. 5. Monitoren van het watersysteem
Datering:
ca. 2015
Schaal:
[ca. 1:12.000]
Uiterlijke vorm:
Kaarten
Titel:
Waterplan Purmerend
Techniek:
kleurendruk
Formaat buiten:
46 x 56 cm.
Trefwoorden:
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT120002580 Het voormalige gemaal Ceres met de Poelslsuis. V.r.n.l. het gemeentelijk monument Ceres, de houten kolenbergplaats van het gemaal, de sluiswachterswoning, de wipbrug van de poelsluis en de poelsluis met z’n moderne bedieningsruimte naast de sluis.
Datering:
30-06-2010
Datum vervaardiging:
30-06-2010
Uiterlijke vorm:
Foto's
Titel:
Gemeentelijk monument Ceres
Techniek:
Digitale foto
Formaat buiten:
25 x 16 cm
Trefwoorden:
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT120002569 De Bartelsluis werd in 1638 gebouwd. Op dat moment viel ook de naastliggende droogmakerij Engewormer droog. In 1734 werd de houten sluis vervangen door een stenen sluis.
In 2008 werd de sluis op de gemeentelijke monumentenlijst gezet.
In 2008 werd de sluis op de gemeentelijke monumentenlijst gezet.
Datering:
2010
Datum vervaardiging:
juni 2010
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Kingma, Cees
Titel:
Relicten van de Bartelsluis in Wormer
Techniek:
Digitale foto
Notabene:
In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de schepen van Van Gelder.
In het begin van de jaren zestig werd het besluit genomen de aanvoer van grondstoffen per vrachtwegen te doen. De eindprodukten werden toen al voornamelijk per vrachtwagen afgevoerd. Toen de energie centrale van de fabriek op aardgas werd gestookt verviel ook de aanvoer van steenkool. Het belang van de Bartelsluis was hiermee verdwenen en de sluis geraakte in verval.
@ann In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de
In het begin van de jaren zestig werd het besluit genomen de aanvoer van grondstoffen per vrachtwegen te doen. De eindprodukten werden toen al voornamelijk per vrachtwagen afgevoerd. Toen de energie centrale van de fabriek op aardgas werd gestookt verviel ook de aanvoer van steenkool. Het belang van de Bartelsluis was hiermee verdwenen en de sluis geraakte in verval.
@ann In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de
Formaat binnen:
20 x 30 cm
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT120002568 De Bartelsluis werd in 1638 gebouwd. Op dat moment viel ook de naastliggende droogmakerij Engewormer droog. In 1734 werd de houten sluis vervangen door een stenen sluis.
In 2008 werd de sluis op de gemeentelijke monumentenlijst gezet.
In 2008 werd de sluis op de gemeentelijke monumentenlijst gezet.
Datering:
2010
Datum vervaardiging:
juni 2010
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Kingma, Cees
Titel:
Relicten van de Bartelsluis in Wormer
Techniek:
Digitale foto
Notabene:
In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de schepen van Van Gelder.
In het begin van de jaren zestig werd het besluit genomen de aanvoer van grondstoffen per vrachtwegen te doen. De eindprodukten werden toen al voornamelijk per vrachtwagen afgevoerd. Toen de energie centrale van de fabriek op aardgas werd gestookt verviel ook de aanvoer van steenkool. Het belang van de Bartelsluis was hiermee verdwenen en de sluis geraakte in verval.
@ann In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de
In het begin van de jaren zestig werd het besluit genomen de aanvoer van grondstoffen per vrachtwegen te doen. De eindprodukten werden toen al voornamelijk per vrachtwagen afgevoerd. Toen de energie centrale van de fabriek op aardgas werd gestookt verviel ook de aanvoer van steenkool. Het belang van de Bartelsluis was hiermee verdwenen en de sluis geraakte in verval.
@ann In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de
Formaat binnen:
20 x 30 cm
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT120002567 De Bartelsluis werd in 1638 gebouwd. Op dat moment viel ook de naastliggende droogmakerij Engewormer droog. In 1734 werd de houten sluis vervangen door een stenen sluis.
In 2008 werd de sluis op de gemeentelijke monumentenlijst gezet.
In 2008 werd de sluis op de gemeentelijke monumentenlijst gezet.
Datering:
2010
Datum vervaardiging:
juni 2010
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Kingma, Cees
Titel:
Relicten van de Bartelsluis in Wormer
Techniek:
Digitale foto
Notabene:
In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de schepen van Van Gelder.
In het begin van de jaren zestig werd het besluit genomen de aanvoer van grondstoffen per vrachtwegen te doen. De eindprodukten werden toen al voornamelijk per vrachtwagen afgevoerd. Toen de energie centrale van de fabriek op aardgas werd gestookt verviel ook de aanvoer van steenkool. Het belang van de Bartelsluis was hiermee verdwenen en de sluis geraakte in verval.
@ann In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de
In het begin van de jaren zestig werd het besluit genomen de aanvoer van grondstoffen per vrachtwegen te doen. De eindprodukten werden toen al voornamelijk per vrachtwagen afgevoerd. Toen de energie centrale van de fabriek op aardgas werd gestookt verviel ook de aanvoer van steenkool. Het belang van de Bartelsluis was hiermee verdwenen en de sluis geraakte in verval.
@ann In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de
Formaat binnen:
20 x 30 cm
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
0061 Gerrit Schepers

WAT120003622 Gemaal aan de Purmerdijk nummer E4.
Datering:
ca 2010
Datum vervaardiging:
ca 2010
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Schepers, Gerrit
Deelcollectie:
Gerrit Schepers
Trefwoorden:
laatste wijziging 31-03-2023
1 gedigitaliseerd
0061 Gerrit Schepers

WAT120003318 Gemaal aan de Purmerdijk.
Datering:
ca. 2010
Datum vervaardiging:
ca. 2010
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Schepers, Gerrit
Deelcollectie:
Gerrit Schepers
Trefwoorden:
laatste wijziging 31-03-2023
1 gedigitaliseerd
0061 Gerrit Schepers

WAT120003317 Gemaal aan de Purmerdijk.
Datering:
ca. 2010
Datum vervaardiging:
ca. 2010
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Schepers, Gerrit
Deelcollectie:
Gerrit Schepers
Trefwoorden:
laatste wijziging 31-03-2023
1 gedigitaliseerd
0061 Gerrit Schepers

WAT120003302 Gemaal Zeevang.
Datering:
ca. 2010
Datum vervaardiging:
ca. 2010
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Schepers, Gerrit
Deelcollectie:
Gerrit Schepers
Trefwoorden:
laatste wijziging 31-03-2023
1 gedigitaliseerd
0061 Gerrit Schepers

WAT120003301 Gemaal Zeevang.
Datering:
ca. 2010
Datum vervaardiging:
ca. 2010
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Schepers, Gerrit
Deelcollectie:
Gerrit Schepers
Trefwoorden:
laatste wijziging 31-03-2023
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT120002560 De houten puntdeuren in de Poelsluis worden bediend met behulp van houten kaapstanders en houten duwpersen. De kaapstanders bezitten een horizontale windas met een verticaal windrad. Er komt echter geen spierkracht meer te pas bij het openen en sluiten van de deuren, de kaapstanders worden aangedreven door fraai in de kaapstanders weggewerkte elektromechanische systemen. Op beide zuidelijke deuren staan ook twee kaapstanders, maar ook de rinketten worden elektrisch bediend. De ophaalbrug aan het bovenhoofd van de sluis wordt ook bediend vanaf de bedieningslessenaar op de zuidelijke sluismuur direct naast de ophaalbrug.
De Poelsluis heeft een sluiswachter in vaste dienst bij het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier.
De Poelsluis heeft een sluiswachter in vaste dienst bij het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier.
Datering:
2009
Datum vervaardiging:
september 2009
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Kingma, Cees
Titel:
De Poelsluis aan de Veerdijk in Wormer
Techniek:
Digitale foto
Notabene:
“ De Poelsluis is vroeger een bron van geschillen tussen Wormer en Jisp geweest, waaraan steeds weer de kostenverdeling van onderhoud en vernieuwingen ten grondslag lag. In de 18e eeuw, toen de welvaart van Wormer al tot het verleden behoorde, had men daar niet veel belang meer bij deze sluis, maar in het dorp Jisp was de situatie gunstiger, want daar zetelde nog de redersfamilies en was de walvisvaart en de kaashandel nog van betekenis. Niet ten onrechte eiste Wormer dan ook dat Jisp het grootste aandeel op zich zou nemen en kwam men niet tot overeenstemming, dan onderwierp men zich aan een arbitrage-uitspraak, waartoe reeds in het contract betreffende de Poelsluis van 1630 het recht was voorbehouden”. Bron: Uit de geschiedenis van WormerHoofdstuk Dijken en DammenDoor C. Mol
Formaat binnen:
20 x 30 cm
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT051000475 Gemaal aan de Walakker nummer 1.
Datering:
ca. 2009
Datum vervaardiging:
ca. 2009
Uiterlijke vorm:
Foto's
Trefwoorden:
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT051000474 Gemaal aan de Walakker nummer 1.
Datering:
ca. 2009
Datum vervaardiging:
ca. 2009
Uiterlijke vorm:
Foto's
Trefwoorden:
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT051000473 Gemaal aan de Walakker nummer 1.
Datering:
ca. 2009
Datum vervaardiging:
ca. 2009
Uiterlijke vorm:
Foto's
Trefwoorden:
laatste wijziging 03-06-2019
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT051000472 Gemaal aan de Walakker nummer 1.
Datering:
ca. 2009
Datum vervaardiging:
ca. 2009
Uiterlijke vorm:
Foto's
Trefwoorden:
laatste wijziging 03-06-2019
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT051000471 Gemaal aan de Walakker nummer 1.
Datering:
ca. 2009
Datum vervaardiging:
ca. 2009
Uiterlijke vorm:
Foto's
Trefwoorden:
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT051000470 Gemaal aan de Walakker nummer 1.
Datering:
ca. 2009
Datum vervaardiging:
ca. 2009
Uiterlijke vorm:
Foto's
Trefwoorden:
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT051000469 Gemaal aan de Walakker nummer 1.
Datering:
ca. 2009
Datum vervaardiging:
ca. 2009
Uiterlijke vorm:
Foto's
Trefwoorden:
laatste wijziging 03-03-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT051000280 Beemsterbrug.
Datering:
2009
Datum vervaardiging:
circa 2009
Uiterlijke vorm:
Foto's
Trefwoorden:
laatste wijziging 26-10-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT051000279 Brug Hoornselaan.
Datering:
2009
Datum vervaardiging:
circa 2009
Uiterlijke vorm:
Foto's
Trefwoorden:
laatste wijziging 26-10-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT051000278 Brug Hoornselaan.
Datering:
2009
Datum vervaardiging:
circa 2009
Uiterlijke vorm:
Foto's
Trefwoorden:
laatste wijziging 26-10-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT051000258 Wheermolenbrug, gebouwd in 1964.
Datering:
2009
Datum vervaardiging:
circa 2009
Uiterlijke vorm:
Foto's
Trefwoorden:
laatste wijziging 26-10-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT051000074 Watergemaal.
Datering:
ca. 2009
Datum vervaardiging:
ca. 2009
Uiterlijke vorm:
Foto's
Trefwoorden:
laatste wijziging 26-10-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT051000073 Watergemaal.
Pomp.
Pomp.
Datering:
ca. 2009
Datum vervaardiging:
ca. 2009
Uiterlijke vorm:
Foto's
Trefwoorden:
laatste wijziging 26-10-2021
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK

WAT051000072 Watergemaal.
Datering:
ca. 2009
Datum vervaardiging:
ca. 2009
Uiterlijke vorm:
Foto's
Trefwoorden:
laatste wijziging 26-10-2021
1 gedigitaliseerd