Zoeken door alles
U kunt met ons chatten:

Op maandag, woensdag en vrijdag van 09:00 tot 12:30 uur
Op dinsdag en donderdag van 09:00 tot 16:00 uur


Misschien wordt uw vraag ook beantwoord in onze Veel gestelde vragen

Zoeken door alles
Uw zoekacties: Beeldbank

Beeldbank

>
Zoektermen

Wildcards kunnen het zoeken vergemakkelijken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.

Meer zoektips vindt u hier.

Zoektermen: trefwoord:bussen
beacon
114 zoekresultaten
sorteren op:
 
 
weergave:
Pagina: 1
WAT002002776 Reisvereniging ''De Gouden Ploeg''Foto v.l.n.r.; Anne Vink-Berkhout, (meisjesnaam; Johanna (Anna) ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT002002776 Reisvereniging ''De Gouden Ploeg''
Foto v.l.n.r.; Anne Vink-Berkhout, (meisjesnaam; Johanna (Anna) Berkhout, geboren op 02-09-1864 te Avenhorn, Griet Fontijn-Ortelee, ( meisjesnaam; Grietje Ortelee, geboren op 22-09-1881 te Zaandijk) Betje Rond-Ham, (meisjesnaam: Lijzebet Ham, geboren op 19-02-1866 te Wijdenes) Klaas F. Wezel, Cor Fontijn, Fem de Wit-Wezel, Jan Vink, Cornelis Rond,( geboren op 21 maart 1870 te Spanbroek), Alie Fontijn- de Haas, chauffeur Jan Groot en Jaap Fontijn.
Datum vervaardiging:
voor 1935
Uiterlijke vorm:
Foto's
Persoon op afbeelding:
Cornelis Rond
Lijzebet Ham
Anna Berkhout
Grietje Ortelee
Jaap Fontijn
Fem Wezel
Cor Fontijn
Alie de Haas
Klaas F. Wezel
Jan Groot
Jan Vink
Deelcollectie:
Jan Vink
Adres:
Jisp
 
 
 
WAT001017684 Beemsterbrug, van Beemsterburgwal gezien.Op de brug rijd een Naco bus.Links achter: Zuidoostbeemster.
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001017684 Beemsterbrug, van Beemsterburgwal gezien.
Op de brug rijd een Naco bus.
Links achter: Zuidoostbeemster.
Datering:
1967
Datum vervaardiging:
september 1967
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Oortwijn, Maarten
Adres:
Purmerend - Beemsterburgwal
 
 
 
WAT002001885 Bus nummer 10 van garage Fonteijn gaat naar de sloop met man uit raam Jacob (Co) Fontijn (geboren in 1910) ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT002001885 Bus nummer 10 van garage Fonteijn gaat naar de sloop met man uit raam Jacob (Co) Fontijn (geboren in 1910) en chauffeur Besse met daarvoor Annie Fontijn (geboren in 1933) en man met militaire kleding is Manus Kleimeer.

Eigenaar garage Fontijn: Jacobus ( Cobus) Fontijn, geboren in 1883.

In november 1924 werd de Maatschappij tot het Exploiteren van Autobusdiensten (MEA) opgericht. Hierbij sloten zich aan: Cobus Fontijn, Gesink, Kaat, Terwey, Wezel en Zwart. De Zaanland en de MEA werden nu grote concurrenten. De Mea bussen waren rood en de bussen van de concurrent "Zaanland" waren blauw. Gebruikers van de diensten profiteerden van de concurrentie doordat de prijzen laag werden gehouden, anderzijds was een busrit niet altijd zonder risico, meermalen werden de bussen door de concurrent van de weg gereden.
Datering:
15-01-1947
Datum vervaardiging:
1947
Uiterlijke vorm:
Foto's
Persoon op afbeelding:
Besse
Manus Kleimeer
Annie Fontijn
Co Fontijn
Deelcollectie:
Jan Vink
Adres:
Wormer - Oosteinde 17
 
 
 
WAT002001867 Autobussen van garage Fontijn N.V. De Zeemeeuw, busnummer 5 met kinderen van Jaap Fontijn( geboren in ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT002001867 Autobussen van garage Fontijn N.V. De Zeemeeuw, busnummer 5 met kinderen van Jaap Fontijn( geboren in 1910), Bart Fontijn en in het midden Annie Fontijn ( geboren in 1933) en ?
Eigenaar: Jacobus ( Cobus) Fontijn, geboren in 1883.
In november 1924 werd de Maatschappij tot het Exploiteren van Autobusdiensten (MEA) opgericht. Hierbij sloten zich aan: Cobus Fontijn, Gesink, Kaat, Terwey, Wezel en Zwart. De Zaanland en de MEA werden nu grote concurrenten. De Mea bussen waren rood en de bussen van de concurrent "Zaanland" waren blauw. Gebruikers van de diensten profiteerden van de concurrentie doordat de prijzen laag werden gehouden, anderzijds was een busrit niet altijd zonder risico, meermalen werden de bussen door de concurrent van de weg gereden.
Datering:
ca. 1940
Datum vervaardiging:
circa 1940
Uiterlijke vorm:
Foto's
Persoon op afbeelding:
Annie Fontijn
Bart Fontijn
Deelcollectie:
Jan Vink
Adres:
Wormer - Oosteinde 17
 
 
 
WAT002001883 Garagebedrijf van Cobus Fontein, later onder de naam De Zeemeeuw, met autobus nr.2. voor de garage en de ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT002001883 Garagebedrijf van Cobus Fontein, later onder de naam De Zeemeeuw, met autobus nr.2. voor de garage en de winkel.
Eigenaar: Jacobus ( Cobus) Fontijn, geboren in 1883.
In november 1924 werd de Maatschappij tot het Exploiteren van Autobusdiensten (MEA) opgericht. Hierbij sloten zich aan: Cobus Fontijn, Gesink, Kaat, Terwey, Wezel en Zwart. De Zaanland en de MEA werden nu grote concurrenten. De Mea bussen waren rood en de bussen van de concurrent "Zaanland" waren blauw. Gebruikers van de diensten profiteerden van de concurrentie doordat de prijzen laag werden gehouden, anderzijds was een busrit niet altijd zonder risico, meermalen werden de bussen door de concurrent van de weg gereden.
Datering:
ca. 1925
Datum vervaardiging:
circa 1925
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Jan Vink
Adres:
Wormer - Dorpsstraat
Wormer - Oosteinde 17
 
 
 
WAT002001878 Piet Beemster in 1928 bij een autobus van N.V. Zeemeeuw in Purmerend, Piet werkte bij Cobus ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT002001878 Piet Beemster in 1928 bij een autobus van N.V. Zeemeeuw in Purmerend, Piet werkte bij Cobus Fontijn.
Eigenaar: Jacobus ( Cobus) Fontijn, geboren in 1883.
In november 1924 werd de Maatschappij tot het Exploiteren van Autobusdiensten (MEA) opgericht. Hierbij sloten zich aan: Cobus Fontijn, Gesink, Kaat, Terwey, Wezel en Zwart. De Zaanland en de MEA werden nu grote concurrenten. De Mea bussen waren rood en de bussen van de concurrent "Zaanland" waren blauw. Gebruikers van de diensten profiteerden van de concurrentie doordat de prijzen laag werden gehouden, anderzijds was een busrit niet altijd zonder risico, meermalen werden de bussen door de concurrent van de weg gereden.
Datering:
ca. 1928
Datum vervaardiging:
circa 1928
Uiterlijke vorm:
Foto's
Persoon op afbeelding:
Piet Beemster
Deelcollectie:
Jan Vink
Adres:
Wormer - Schoolplein
 
 
 
WAT002001875 N.V. M.E.A. Ford, samen met Autobussen van garage Fonteijn N.V. De Zeemeeuw met chauffeur Jan Smit.In ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT002001875 N.V. M.E.A. Ford, samen met Autobussen van garage Fonteijn N.V. De Zeemeeuw met chauffeur Jan Smit.

In november 1924 werd de Maatschappij tot het Exploiteren van Autobusdiensten (MEA) opgericht. Hierbij sloten zich aan: Cobus Fontijn, Gesink, Kaat, Terwey, Wezel en Zwart. De Zaanland en de MEA werden nu grote concurrenten. De Mea bussen waren rood en de bussen van de concurrent "Zaanland" waren blauw. Gebruikers van de diensten profiteerden van de concurrentie doordat de prijzen laag werden gehouden, anderzijds was een busrit niet altijd zonder risico, meermalen werden de bussen door de concurrent van de weg gereden.
Datering:
ca. 1947
Datum vervaardiging:
circa 1947
Uiterlijke vorm:
Foto's
Persoon op afbeelding:
Jan Smit
Deelcollectie:
Jan Vink
Adres:
Wormer - Oosteinde 17
 
 
 
WAT001009716 Nieuwe bushalte voor het stadsziekenhuis.
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001009716 Nieuwe bushalte voor het stadsziekenhuis.
Datering:
1987
Datum vervaardiging:
3 november 1987
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Weel, Hans van
Nieuwe Noordhollandse Courant
Adres:
Purmerend - Purmersteenweg
 
 
 
WAT002001864 Bussen van de autogarage- busmaatschappij firma Fontijn 'de Zeemeeuw'In het midden zien wij de eigenaar: ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT002001864 Bussen van de autogarage- busmaatschappij firma Fontijn 'de Zeemeeuw'
In het midden zien wij de eigenaar: Jacobus ( Cobus) Fontijn, geboren in 1883.

In november 1924 werd de Maatschappij tot het Exploiteren van Autobusdiensten (MEA) opgericht. Hierbij sloten zich aan: Cobus Fontijn, Gesink, Kaat, Terwey, Wezel en Zwart. De Zaanland en de MEA werden nu grote concurrenten. De Mea bussen waren rood en de bussen van de concurrent "Zaanland" waren blauw. Gebruikers van de diensten profiteerden van de concurrentie doordat de prijzen laag werden gehouden, anderzijds was een busrit niet altijd zonder risico, meermalen werden de bussen door de concurrent van de weg gereden.
Datering:
ca. 1940
Datum vervaardiging:
circa 1940
Uiterlijke vorm:
Foto's
Persoon op afbeelding:
Cobus Fontijn
Deelcollectie:
Jan Vink
Adres:
Wormer - Oosteinde 17
 
 
 
WAT001016565 Foto: Leerlingen van het Da Vinci College tonen wethouder H. Brinkman de milieubus.Onder het toeziend oog ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001016565 Foto: Leerlingen van het Da Vinci College tonen wethouder H. Brinkman de milieubus.

Onder het toeziend oog van wethouder H. Brinkman (milieu), schoolhoofd
R. Kuiken en vertegenwoordigers, van de vervoersmaatschappij NZH is gisteren voor het schoolgebouw aan de Flevostraat de zogeheten milieubus 'onthuld door leerlingen van het Dar Vinci College.
Het geld voor het project (2500 gulden) werd vorig jaar april bij elkaar gepraat tijdens een speciale raadsvergadering die werd gehouden om de leerlingen van het college beter bekend te maken met de lokale politiek.
Datering:
1994
Datum vervaardiging:
17 maart 1994
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Marco Bakker
Persoon op afbeelding:
R. Kuiken
H. Brinkman
Adres:
Purmerend - Flevostraat
 
 
 
WAT001017110 Foto: De Express-bussen van de NZH vervoeren passagiers uit Waterland rechtstreeks naar Amsterdam- ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001017110 Foto: De Express-bussen van de NZH vervoeren passagiers uit Waterland
rechtstreeks naar Amsterdam- Zuidoost.

NZH Express, lijn 186, Purmerend Overwhere.
Datering:
1990
Datum vervaardiging:
2 oktober 1990
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Purmerend
 
 
 
WAT001001283 Bus van vervoersmaatschappij NZH.
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001001283 Bus van vervoersmaatschappij NZH.
Datering:
ca. 1990
Datum vervaardiging:
ca. 1990
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Ilpendam - Jaagweg
 
 
 
WAT002001871 linker auto van garage Zwart en de andere van garage Fonteijn N.V. De Zeemeeuw op het Stationsplein te ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT002001871 linker auto van garage Zwart en de andere van garage Fonteijn N.V. De Zeemeeuw op het Stationsplein te Wormerveer.

In november 1924 werd de Maatschappij tot het Exploiteren van Autobusdiensten (MEA) opgericht. Hierbij sloten zich aan: Cobus Fontijn, Gesink, Kaat, Terwey, Wezel en Zwart. De Zaanland en de MEA werden nu grote concurrenten. De Mea bussen waren rood en de bussen van de concurrent "Zaanland" waren blauw. Gebruikers van de diensten profiteerden van de concurrentie doordat de prijzen laag werden gehouden, anderzijds was een busrit niet altijd zonder risico, meermalen werden de bussen door de concurrent van de weg gereden.
Datering:
ca. 1935
Datum vervaardiging:
circa 1935
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Jan Vink
Adres:
Wormer
 
 
 
WAT001005093 Jonk cars personenvervoer.
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001005093 Jonk cars personenvervoer.
Datering:
1985
Datum vervaardiging:
ca. 1985
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Purmerend
 
 
 
WAT001005099 NACO busstation. De NACO (Nederlandsche Auto Car Onderneming) breide erg uit tussen 1924 en 1946. Ze namen ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001005099 NACO busstation. De NACO (Nederlandsche Auto Car Onderneming) breide erg uit tussen 1924 en 1946. Ze namen verschillende kleine busbedrijven over. En de halteplaatsen van de NACO-bussen kwam op de hoek van de Gouw en het Tramplein rond de Amsterdamse Poort. In 1950 is het oude busstation gesloopt en op 28 november 1950 werd het nieuwe station opgeleverd. En op 8 januari 1951 geopend.
Datering:
1955
Datum vervaardiging:
ca. 1955
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Purmerend - Tramplein
Notabene:
Aanvankelijk was de doelstelling van de NACO om deelnemers aan de in 1924 in Amsterdam te houden Olympische Spelen van en naar de verschillende locaties te vervoeren. Ook wilde Post uitstapjes door Nederland gaan verzorgen. Amsterdam kreeg de Spelen echter pas in 1928, en ondertussen werden de amibities van de NACO gericht op het streekvervoer in Noord-Holland. In de periode 1924 – 1946 kende de NACO een grote expansie. Een groot gedeelte van de autobuslijnen in Noord-Holland ten noorden van het Noordzeekanaal kwam in handen van het bedrijf, door overname van o.a. Geelen, Hoff, Kuip, Zeemeeuw, Stormvogels en WACO. In dit gebied heeft alleen de Zaanstreek, waar de ENHABO actief was, nooit tot het vervoergebied van de NACO behoord. In 1940 werd de NACO overgenomen door de ATO - een dochteronderneming van de NS - en werd daardoor een "tweedekringsbedrijf" binnen het NS-concern. Dit hield in dat de NACO een eigen bestuur had dat verantwoording aflegde aan het bestuur van ATO. In 1942 werd de NACO een "eerstekringsbedrijf", een rechtstreekse dochter van de NS.[1] In 1946 hervatte het bedrijf de lijn Alkmaar – Leeuwarden via de Afsluitdijk, die in het begin van de oorlog was gestaakt. Dit gebeurde in samenwerking met de in Friesland opererende NTM, in opdracht van de ATO, die de lijn tot 1940 zelf geëxploiteerd had. In 1948 gingen de rechten over naar NACO en NTM. Door lijnenruil met de NZHVM te Haarlem kwam de NACO in 1949 resp. 1956 in het bezit van de buslijnen van Amsterdam naar Purmerend en Volendam, opvolgers van de Waterlandse tram. Zij raakte hierbij de lijnen Haarlem – IJmuiden, respectievelijk Velsen – Beverwijk kwijt. In 1959 werd het eiland Marken in het lijnennet opgenomen door een verbinding over de in 1957 aangelegde dam naar het vasteland. In 1970 nam het bedrijf de stadsdienst Beverwijk over van de firma Gebr. Oosterom. Een jaar later volgde de allerlaatste overname door de NACO, van de NHADO te Bergen (NH). In 1972 fuseerde het bedrijf met de NZHVM,
 
 
 
WAT001005098 NACO busstation. De NACO (Nederlandsche Auto Car Onderneming) breide erg uit tussen 1924 en 1946. Ze namen ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001005098 NACO busstation. De NACO (Nederlandsche Auto Car Onderneming) breide erg uit tussen 1924 en 1946. Ze namen verschillende kleine busbedrijven over. En de halteplaatsen van de NACO-bussen kwam op de hoek van de Gouw en het Tramplein rond de Amsterdamse Poort. In 1950 is het oude busstation gesloopt en op 28 november 1950 werd het nieuwe station opgeleverd. En op 8 januari 1951 geopend.
Datering:
1960
Datum vervaardiging:
ca. 1960
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Purmerend - Tramplein
Notabene:
Aanvankelijk was de doelstelling van de NACO om deelnemers aan de in 1924 in Amsterdam te houden Olympische Spelen van en naar de verschillende locaties te vervoeren. Ook wilde Post uitstapjes door Nederland gaan verzorgen. Amsterdam kreeg de Spelen echter pas in 1928, en ondertussen werden de amibities van de NACO gericht op het streekvervoer in Noord-Holland. In de periode 1924 – 1946 kende de NACO een grote expansie. Een groot gedeelte van de autobuslijnen in Noord-Holland ten noorden van het Noordzeekanaal kwam in handen van het bedrijf, door overname van o.a. Geelen, Hoff, Kuip, Zeemeeuw, Stormvogels en WACO. In dit gebied heeft alleen de Zaanstreek, waar de ENHABO actief was, nooit tot het vervoergebied van de NACO behoord. In 1940 werd de NACO overgenomen door de ATO - een dochteronderneming van de NS - en werd daardoor een "tweedekringsbedrijf" binnen het NS-concern. Dit hield in dat de NACO een eigen bestuur had dat verantwoording aflegde aan het bestuur van ATO. In 1942 werd de NACO een "eerstekringsbedrijf", een rechtstreekse dochter van de NS.[1] In 1946 hervatte het bedrijf de lijn Alkmaar – Leeuwarden via de Afsluitdijk, die in het begin van de oorlog was gestaakt. Dit gebeurde in samenwerking met de in Friesland opererende NTM, in opdracht van de ATO, die de lijn tot 1940 zelf geëxploiteerd had. In 1948 gingen de rechten over naar NACO en NTM. Door lijnenruil met de NZHVM te Haarlem kwam de NACO in 1949 resp. 1956 in het bezit van de buslijnen van Amsterdam naar Purmerend en Volendam, opvolgers van de Waterlandse tram. Zij raakte hierbij de lijnen Haarlem – IJmuiden, respectievelijk Velsen – Beverwijk kwijt. In 1959 werd het eiland Marken in het lijnennet opgenomen door een verbinding over de in 1957 aangelegde dam naar het vasteland. In 1970 nam het bedrijf de stadsdienst Beverwijk over van de firma Gebr. Oosterom. Een jaar later volgde de allerlaatste overname door de NACO, van de NHADO te Bergen (NH). In 1972 fuseerde het bedrijf met de NZHVM,
 
 
 
WAT001005097 Wegverkeer, Shuttle busvervoer.
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001005097 Wegverkeer, Shuttle busvervoer.
Datering:
1980
Datum vervaardiging:
ca. 1980
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Purmerend
 
 
 
WAT001005096 NACO busstation. De NACO (Nederlandsche Auto Car Onderneming) breide erg uit tussen 1924 en 1946. Ze namen ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001005096 NACO busstation. De NACO (Nederlandsche Auto Car Onderneming) breide erg uit tussen 1924 en 1946. Ze namen verschillende kleine busbedrijven over. En de halteplaatsen van de NACO-bussen kwam op de hoek van de Gouw en het Tramplein rond de Amsterdamse Poort. In 1950 is het oude busstation gesloopt en op 28 november 1950 werd het nieuwe station opgeleverd. En op 8 januari 1951 geopend.
Datering:
1955
Datum vervaardiging:
ca. 1955
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Purmerend - Tramplein
Notabene:
Aanvankelijk was de doelstelling van de NACO om deelnemers aan de in 1924 in Amsterdam te houden Olympische Spelen van en naar de verschillende locaties te vervoeren. Ook wilde Post uitstapjes door Nederland gaan verzorgen. Amsterdam kreeg de Spelen echter pas in 1928, en ondertussen werden de amibities van de NACO gericht op het streekvervoer in Noord-Holland. In de periode 1924 – 1946 kende de NACO een grote expansie. Een groot gedeelte van de autobuslijnen in Noord-Holland ten noorden van het Noordzeekanaal kwam in handen van het bedrijf, door overname van o.a. Geelen, Hoff, Kuip, Zeemeeuw, Stormvogels en WACO. In dit gebied heeft alleen de Zaanstreek, waar de ENHABO actief was, nooit tot het vervoergebied van de NACO behoord. In 1940 werd de NACO overgenomen door de ATO - een dochteronderneming van de NS - en werd daardoor een "tweedekringsbedrijf" binnen het NS-concern. Dit hield in dat de NACO een eigen bestuur had dat verantwoording aflegde aan het bestuur van ATO. In 1942 werd de NACO een "eerstekringsbedrijf", een rechtstreekse dochter van de NS.[1] In 1946 hervatte het bedrijf de lijn Alkmaar – Leeuwarden via de Afsluitdijk, die in het begin van de oorlog was gestaakt. Dit gebeurde in samenwerking met de in Friesland opererende NTM, in opdracht van de ATO, die de lijn tot 1940 zelf geëxploiteerd had. In 1948 gingen de rechten over naar NACO en NTM. Door lijnenruil met de NZHVM te Haarlem kwam de NACO in 1949 resp. 1956 in het bezit van de buslijnen van Amsterdam naar Purmerend en Volendam, opvolgers van de Waterlandse tram. Zij raakte hierbij de lijnen Haarlem – IJmuiden, respectievelijk Velsen – Beverwijk kwijt. In 1959 werd het eiland Marken in het lijnennet opgenomen door een verbinding over de in 1957 aangelegde dam naar het vasteland. In 1970 nam het bedrijf de stadsdienst Beverwijk over van de firma Gebr. Oosterom. Een jaar later volgde de allerlaatste overname door de NACO, van de NHADO te Bergen (NH). In 1972 fuseerde het bedrijf met de NZHVM,
 
 
 
WAT001005095 Naco busvervoer, ze reden met het merk Volvo - Kromhout - Leyland.
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001005095 Naco busvervoer, ze reden met het merk Volvo - Kromhout - Leyland.
Datering:
1955
Datum vervaardiging:
ca. 1955
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Purmerend
Notabene:
Aanvankelijk was de doelstelling van de NACO om deelnemers aan de in 1924 in Amsterdam te houden Olympische Spelen van en naar de verschillende locaties te vervoeren. Ook wilde Post uitstapjes door Nederland gaan verzorgen. Amsterdam kreeg de Spelen echter pas in 1928, en ondertussen werden de amibities van de NACO gericht op het streekvervoer in Noord-Holland. In de periode 1924 – 1946 kende de NACO een grote expansie. Een groot gedeelte van de autobuslijnen in Noord-Holland ten noorden van het Noordzeekanaal kwam in handen van het bedrijf, door overname van o.a. Geelen, Hoff, Kuip, Zeemeeuw, Stormvogels en WACO. In dit gebied heeft alleen de Zaanstreek, waar de ENHABO actief was, nooit tot het vervoergebied van de NACO behoord. In 1940 werd de NACO overgenomen door de ATO - een dochteronderneming van de NS - en werd daardoor een "tweedekringsbedrijf" binnen het NS-concern. Dit hield in dat de NACO een eigen bestuur had dat verantwoording aflegde aan het bestuur van ATO. In 1942 werd de NACO een "eerstekringsbedrijf", een rechtstreekse dochter van de NS.[1] In 1946 hervatte het bedrijf de lijn Alkmaar – Leeuwarden via de Afsluitdijk, die in het begin van de oorlog was gestaakt. Dit gebeurde in samenwerking met de in Friesland opererende NTM, in opdracht van de ATO, die de lijn tot 1940 zelf geëxploiteerd had. In 1948 gingen de rechten over naar NACO en NTM. Door lijnenruil met de NZHVM te Haarlem kwam de NACO in 1949 resp. 1956 in het bezit van de buslijnen van Amsterdam naar Purmerend en Volendam, opvolgers van de Waterlandse tram. Zij raakte hierbij de lijnen Haarlem – IJmuiden, respectievelijk Velsen – Beverwijk kwijt. In 1959 werd het eiland Marken in het lijnennet opgenomen door een verbinding over de in 1957 aangelegde dam naar het vasteland. In 1970 nam het bedrijf de stadsdienst Beverwijk over van de firma Gebr. Oosterom. Een jaar later volgde de allerlaatste overname door de NACO, van de NHADO te Bergen (NH). In 1972 fuseerde het bedrijf met de NZHVM,
 
 
 
WAT001005089 Naco busvervoer, ze reden met het merk Volvo - Kromhout - Leyland. 38-44 pers, met radio en ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001005089 Naco busvervoer, ze reden met het merk Volvo - Kromhout - Leyland.
38-44 pers, met radio en microfooninstallatie, airconditioning.
Datering:
1955
Datum vervaardiging:
ca. 1955
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Purmerend
Notabene:
Aanvankelijk was de doelstelling van de NACO om deelnemers aan de in 1924 in Amsterdam te houden Olympische Spelen van en naar de verschillende locaties te vervoeren. Ook wilde Post uitstapjes door Nederland gaan verzorgen. Amsterdam kreeg de Spelen echter pas in 1928, en ondertussen werden de amibities van de NACO gericht op het streekvervoer in Noord-Holland. In de periode 1924 – 1946 kende de NACO een grote expansie. Een groot gedeelte van de autobuslijnen in Noord-Holland ten noorden van het Noordzeekanaal kwam in handen van het bedrijf, door overname van o.a. Geelen, Hoff, Kuip, Zeemeeuw, Stormvogels en WACO. In dit gebied heeft alleen de Zaanstreek, waar de ENHABO actief was, nooit tot het vervoergebied van de NACO behoord. In 1940 werd de NACO overgenomen door de ATO - een dochteronderneming van de NS - en werd daardoor een "tweedekringsbedrijf" binnen het NS-concern. Dit hield in dat de NACO een eigen bestuur had dat verantwoording aflegde aan het bestuur van ATO. In 1942 werd de NACO een "eerstekringsbedrijf", een rechtstreekse dochter van de NS.[1] In 1946 hervatte het bedrijf de lijn Alkmaar – Leeuwarden via de Afsluitdijk, die in het begin van de oorlog was gestaakt. Dit gebeurde in samenwerking met de in Friesland opererende NTM, in opdracht van de ATO, die de lijn tot 1940 zelf geëxploiteerd had. In 1948 gingen de rechten over naar NACO en NTM. Door lijnenruil met de NZHVM te Haarlem kwam de NACO in 1949 resp. 1956 in het bezit van de buslijnen van Amsterdam naar Purmerend en Volendam, opvolgers van de Waterlandse tram. Zij raakte hierbij de lijnen Haarlem – IJmuiden, respectievelijk Velsen – Beverwijk kwijt. In 1959 werd het eiland Marken in het lijnennet opgenomen door een verbinding over de in 1957 aangelegde dam naar het vasteland. In 1970 nam het bedrijf de stadsdienst Beverwijk over van de firma Gebr. Oosterom. Een jaar later volgde de allerlaatste overname door de NACO, van de NHADO te Bergen (NH). In 1972 fuseerde het bedrijf met de NZHVM,
 
 
 
WAT001005088 Naco busvervoer, ze reden met het merk Volvo - Kromhout - Leyland.
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001005088 Naco busvervoer, ze reden met het merk Volvo - Kromhout - Leyland.
Datering:
1955
Datum vervaardiging:
ca. 1955
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Purmerend
Notabene:
Aanvankelijk was de doelstelling van de NACO om deelnemers aan de in 1924 in Amsterdam te houden Olympische Spelen van en naar de verschillende locaties te vervoeren. Ook wilde Post uitstapjes door Nederland gaan verzorgen. Amsterdam kreeg de Spelen echter pas in 1928, en ondertussen werden de amibities van de NACO gericht op het streekvervoer in Noord-Holland. In de periode 1924 – 1946 kende de NACO een grote expansie. Een groot gedeelte van de autobuslijnen in Noord-Holland ten noorden van het Noordzeekanaal kwam in handen van het bedrijf, door overname van o.a. Geelen, Hoff, Kuip, Zeemeeuw, Stormvogels en WACO. In dit gebied heeft alleen de Zaanstreek, waar de ENHABO actief was, nooit tot het vervoergebied van de NACO behoord. In 1940 werd de NACO overgenomen door de ATO - een dochteronderneming van de NS - en werd daardoor een "tweedekringsbedrijf" binnen het NS-concern. Dit hield in dat de NACO een eigen bestuur had dat verantwoording aflegde aan het bestuur van ATO. In 1942 werd de NACO een "eerstekringsbedrijf", een rechtstreekse dochter van de NS.[1] In 1946 hervatte het bedrijf de lijn Alkmaar – Leeuwarden via de Afsluitdijk, die in het begin van de oorlog was gestaakt. Dit gebeurde in samenwerking met de in Friesland opererende NTM, in opdracht van de ATO, die de lijn tot 1940 zelf geëxploiteerd had. In 1948 gingen de rechten over naar NACO en NTM. Door lijnenruil met de NZHVM te Haarlem kwam de NACO in 1949 resp. 1956 in het bezit van de buslijnen van Amsterdam naar Purmerend en Volendam, opvolgers van de Waterlandse tram. Zij raakte hierbij de lijnen Haarlem – IJmuiden, respectievelijk Velsen – Beverwijk kwijt. In 1959 werd het eiland Marken in het lijnennet opgenomen door een verbinding over de in 1957 aangelegde dam naar het vasteland. In 1970 nam het bedrijf de stadsdienst Beverwijk over van de firma Gebr. Oosterom. Een jaar later volgde de allerlaatste overname door de NACO, van de NHADO te Bergen (NH). In 1972 fuseerde het bedrijf met de NZHVM,
 
 
 
WAT001005087 Naco busvervoer, ze reden met het merk Volvo - Kromhout - Leyland.Dit is een Crossley bus (bron: Piet Kooiman)
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001005087 Naco busvervoer, ze reden met het merk Volvo - Kromhout - Leyland.

Dit is een Crossley bus (bron: Piet Kooiman)
Datering:
1955
Datum vervaardiging:
ca. 1955
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Purmerend
Notabene:
Aanvankelijk was de doelstelling van de NACO om deelnemers aan de in 1924
in Amsterdam te houden Olympische Spelen van en naar de verschillende
locaties te vervoeren. Ook wilde Post uitstapjes door Nederland gaan
verzorgen. Amsterdam kreeg de Spelen echter pas in 1928, en ondertussen
werden de amibities van de NACO gericht op het streekvervoer in Noord-
Holland. In de periode 1924 – 1946 kende de NACO een grote expansie. Een
groot gedeelte van de autobuslijnen in Noord-Holland ten noorden van het
Noordzeekanaal kwam in handen van het bedrijf, door overname van o.a.
Geelen, Hoff, Kuip, Zeemeeuw, Stormvogels en WACO. In dit gebied heeft
alleen de Zaanstreek, waar de ENHABO actief was, nooit tot het
vervoergebied van de NACO behoord. In 1940 werd de NACO overgenomen
door de ATO - een dochteronderneming van de NS - en werd daardoor een
"tweedekringsbedrijf" binnen het NS-concern. Dit hield in dat de NACO een
eigen bestuur had dat verantwoording aflegde aan het bestuur van ATO. In
1942 werd de NACO een "eerstekringsbedrijf", een rechtstreekse dochter
van de NS.[1] In 1946 hervatte het bedrijf de lijn Alkmaar – Leeuwarden via
de Afsluitdijk, die in het begin van de oorlog was gestaakt. Dit gebeurde in
samenwerking met de in Friesland opererende NTM, in opdracht van de
ATO, die de lijn tot 1940 zelf geëxploiteerd had. In 1948 gingen de rechten
over naar NACO en NTM. Door lijnenruil met de NZHVM te Haarlem kwam de
NACO in 1949 resp. 1956 in het bezit van de buslijnen van Amsterdam naar
Purmerend en Volendam, opvolgers van de Waterlandse tram. Zij raakte
hierbij de lijnen Haarlem – IJmuiden, respectievelijk Velsen – Beverwijk
kwijt. In 1959 werd het eiland Marken in het lijnennet opgenomen door een
verbinding over de in 1957 aangelegde dam naar het vasteland. In 1970 nam
het bedrijf de stadsdienst Beverwijk over van de firma Gebr. Oosterom.
Een jaar later volgde de
 
 
 
WAT001005085 Naco busvervoer, ze reden met het merk Volvo - Kromhout - Leyland.Dit zijn de grote Crossley bussen. Ook ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001005085 Naco busvervoer, ze reden met het merk Volvo - Kromhout - Leyland.

Dit zijn de grote Crossley bussen. Ook de kleinere Scania Vabis bussen werden
gebruikt.(bron: Piet Kooiman)
Datering:
1955
Datum vervaardiging:
ca. 1955
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Purmerend - Kaasmarkt
Notabene:
Aanvankelijk was de doelstelling van de NACO om deelnemers aan de in 1924
in Amsterdam te houden Olympische Spelen van en naar de verschillende
locaties te vervoeren. Ook wilde Post uitstapjes door Nederland gaan
verzorgen. Amsterdam kreeg de Spelen echter pas in 1928, en ondertussen
werden de amibities van de NACO gericht op het streekvervoer in Noord-
Holland. In de periode 1924 – 1946 kende de NACO een grote expansie. Een
groot gedeelte van de autobuslijnen in Noord-Holland ten noorden van het
Noordzeekanaal kwam in handen van het bedrijf, door overname van o.a.
Geelen, Hoff, Kuip, Zeemeeuw, Stormvogels en WACO. In dit gebied heeft
alleen de Zaanstreek, waar de ENHABO actief was, nooit tot het
vervoergebied van de NACO behoord. In 1940 werd de NACO overgenomen
door de ATO - een dochteronderneming van de NS - en werd daardoor een
"tweedekringsbedrijf" binnen het NS-concern. Dit hield in dat de NACO een
eigen bestuur had dat verantwoording aflegde aan het bestuur van ATO. In
1942 werd de NACO een "eerstekringsbedrijf", een rechtstreekse dochter
van de NS.[1] In 1946 hervatte het bedrijf de lijn Alkmaar – Leeuwarden via
de Afsluitdijk, die in het begin van de oorlog was gestaakt. Dit gebeurde in
samenwerking met de in Friesland opererende NTM, in opdracht van de
ATO, die de lijn tot 1940 zelf geëxploiteerd had. In 1948 gingen de rechten
over naar NACO en NTM. Door lijnenruil met de NZHVM te Haarlem kwam de
NACO in 1949 resp. 1956 in het bezit van de buslijnen van Amsterdam naar
Purmerend en Volendam, opvolgers van de Waterlandse tram. Zij raakte
hierbij de lijnen Haarlem – IJmuiden, respectievelijk Velsen – Beverwijk
kwijt. In 1959 werd het eiland Marken in het lijnennet opgenomen door een
verbinding over de in 1957 aangelegde dam naar het vasteland. In 1970 nam
het bedrijf de stadsdienst Beverwijk over van de firma Gebr. Oosterom.
Een jaar later volgde de
 
 
 
WAT001005081 Naco busvervoer, ze reden met het merk Volvo - Kromhout - Leyland.
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001005081 Naco busvervoer, ze reden met het merk Volvo - Kromhout - Leyland.
Datering:
1955
Datum vervaardiging:
ca. 1955
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Purmerend
Notabene:
Aanvankelijk was de doelstelling van de NACO om deelnemers aan de in 1924 in Amsterdam te houden Olympische Spelen van en naar de verschillende locaties te vervoeren. Ook wilde Post uitstapjes door Nederland gaan verzorgen. Amsterdam kreeg de Spelen echter pas in 1928, en ondertussen werden de amibities van de NACO gericht op het streekvervoer in Noord-Holland. In de periode 1924 – 1946 kende de NACO een grote expansie. Een groot gedeelte van de autobuslijnen in Noord-Holland ten noorden van het Noordzeekanaal kwam in handen van het bedrijf, door overname van o.a. Geelen, Hoff, Kuip, Zeemeeuw, Stormvogels en WACO. In dit gebied heeft alleen de Zaanstreek, waar de ENHABO actief was, nooit tot het vervoergebied van de NACO behoord. In 1940 werd de NACO overgenomen door de ATO - een dochteronderneming van de NS - en werd daardoor een "tweedekringsbedrijf" binnen het NS-concern. Dit hield in dat de NACO een eigen bestuur had dat verantwoording aflegde aan het bestuur van ATO. In 1942 werd de NACO een "eerstekringsbedrijf", een rechtstreekse dochter van de NS.[1] In 1946 hervatte het bedrijf de lijn Alkmaar – Leeuwarden via de Afsluitdijk, die in het begin van de oorlog was gestaakt. Dit gebeurde in samenwerking met de in Friesland opererende NTM, in opdracht van de ATO, die de lijn tot 1940 zelf geëxploiteerd had. In 1948 gingen de rechten over naar NACO en NTM. Door lijnenruil met de NZHVM te Haarlem kwam de NACO in 1949 resp. 1956 in het bezit van de buslijnen van Amsterdam naar Purmerend en Volendam, opvolgers van de Waterlandse tram. Zij raakte hierbij de lijnen Haarlem – IJmuiden, respectievelijk Velsen – Beverwijk kwijt. In 1959 werd het eiland Marken in het lijnennet opgenomen door een verbinding over de in 1957 aangelegde dam naar het vasteland. In 1970 nam het bedrijf de stadsdienst Beverwijk over van de firma Gebr. Oosterom. Een jaar later volgde de allerlaatste overname door de NACO, van de NHADO te Bergen (NH). In 1972 fuseerde het bedrijf met de NZHVM,
 
 
 
WAT001005080 Naco busvervoer, ze reden met het merk Volvo - Kromhout - Leyland.
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001005080 Naco busvervoer, ze reden met het merk Volvo - Kromhout - Leyland.
Datering:
1955
Datum vervaardiging:
ca. 1955
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Purmerend
Notabene:
Aanvankelijk was de doelstelling van de NACO om deelnemers aan de in 1924 in Amsterdam te houden Olympische Spelen van en naar de verschillende locaties te vervoeren. Ook wilde Post uitstapjes door Nederland gaan verzorgen. Amsterdam kreeg de Spelen echter pas in 1928, en ondertussen werden de amibities van de NACO gericht op het streekvervoer in Noord-Holland. In de periode 1924 – 1946 kende de NACO een grote expansie. Een groot gedeelte van de autobuslijnen in Noord-Holland ten noorden van het Noordzeekanaal kwam in handen van het bedrijf, door overname van o.a. Geelen, Hoff, Kuip, Zeemeeuw, Stormvogels en WACO. In dit gebied heeft alleen de Zaanstreek, waar de ENHABO actief was, nooit tot het vervoergebied van de NACO behoord. In 1940 werd de NACO overgenomen door de ATO - een dochteronderneming van de NS - en werd daardoor een "tweedekringsbedrijf" binnen het NS-concern. Dit hield in dat de NACO een eigen bestuur had dat verantwoording aflegde aan het bestuur van ATO. In 1942 werd de NACO een "eerstekringsbedrijf", een rechtstreekse dochter van de NS.[1] In 1946 hervatte het bedrijf de lijn Alkmaar – Leeuwarden via de Afsluitdijk, die in het begin van de oorlog was gestaakt. Dit gebeurde in samenwerking met de in Friesland opererende NTM, in opdracht van de ATO, die de lijn tot 1940 zelf geëxploiteerd had. In 1948 gingen de rechten over naar NACO en NTM. Door lijnenruil met de NZHVM te Haarlem kwam de NACO in 1949 resp. 1956 in het bezit van de buslijnen van Amsterdam naar Purmerend en Volendam, opvolgers van de Waterlandse tram. Zij raakte hierbij de lijnen Haarlem – IJmuiden, respectievelijk Velsen – Beverwijk kwijt. In 1959 werd het eiland Marken in het lijnennet opgenomen door een verbinding over de in 1957 aangelegde dam naar het vasteland. In 1970 nam het bedrijf de stadsdienst Beverwijk over van de firma Gebr. Oosterom. Een jaar later volgde de allerlaatste overname door de NACO, van de NHADO te Bergen (NH). In 1972 fuseerde het bedrijf met de NZHVM,
 
 
 
Pagina: 1
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS