Zoeken door alles
U kunt met ons chatten:

Op maandag, woensdag en vrijdag van 09:00 tot 12:30 uur
Op dinsdag en donderdag van 09:00 tot 16:00 uur


Misschien wordt uw vraag ook beantwoord in onze Veel gestelde vragen

Zoeken door alles
Uw zoekacties: Beeldbank

Beeldbank

>
Zoektermen

Wildcards kunnen het zoeken vergemakkelijken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.

Meer zoektips vindt u hier.

beacon
14 zoekresultaten
sorteren op:
 
 
weergave:
WAT120002567 De Bartelsluis werd in 1638 gebouwd. Op dat moment viel ook de naastliggende droogmakerij Engewormer ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT120002567 De Bartelsluis werd in 1638 gebouwd. Op dat moment viel ook de naastliggende droogmakerij Engewormer droog. In 1734 werd de houten sluis vervangen door een stenen sluis.
In 2008 werd de sluis op de gemeentelijke monumentenlijst gezet.
Datering:
2010
Datum vervaardiging:
juni 2010
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Kingma, Cees
Titel:
Relicten van de Bartelsluis in Wormer
Techniek:
Digitale foto
Adres:
Wormer - Engewormerdijk
Notabene:
In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de schepen van Van Gelder.
In het begin van de jaren zestig werd het besluit genomen de aanvoer van grondstoffen per vrachtwegen te doen. De eindprodukten werden toen al voornamelijk per vrachtwagen afgevoerd. Toen de energie centrale van de fabriek op aardgas werd gestookt verviel ook de aanvoer van steenkool. Het belang van de Bartelsluis was hiermee verdwenen en de sluis geraakte in verval.
@ann In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de
 
 
 
WAT120002560 De houten puntdeuren in de Poelsluis worden bediend met behulp van houten kaapstanders en houten ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT120002560 De houten puntdeuren in de Poelsluis worden bediend met behulp van houten kaapstanders en houten duwpersen. De kaapstanders bezitten een horizontale windas met een verticaal windrad. Er komt echter geen spierkracht meer te pas bij het openen en sluiten van de deuren, de kaapstanders worden aangedreven door fraai in de kaapstanders weggewerkte elektromechanische systemen. Op beide zuidelijke deuren staan ook twee kaapstanders, maar ook de rinketten worden elektrisch bediend. De ophaalbrug aan het bovenhoofd van de sluis wordt ook bediend vanaf de bedieningslessenaar op de zuidelijke sluismuur direct naast de ophaalbrug.
De Poelsluis heeft een sluiswachter in vaste dienst bij het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier.
Datering:
2009
Datum vervaardiging:
september 2009
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Kingma, Cees
Titel:
De Poelsluis aan de Veerdijk in Wormer
Techniek:
Digitale foto
Adres:
Wormer - Veerdijk
Notabene:
“ De Poelsluis is vroeger een bron van geschillen tussen Wormer en Jisp geweest, waaraan steeds weer de kostenverdeling van onderhoud en vernieuwingen ten grondslag lag. In de 18e eeuw, toen de welvaart van Wormer al tot het verleden behoorde, had men daar niet veel belang meer bij deze sluis, maar in het dorp Jisp was de situatie gunstiger, want daar zetelde nog de redersfamilies en was de walvisvaart en de kaashandel nog van betekenis. Niet ten onrechte eiste Wormer dan ook dat Jisp het grootste aandeel op zich zou nemen en kwam men niet tot overeenstemming, dan onderwierp men zich aan een arbitrage-uitspraak, waartoe reeds in het contract betreffende de Poelsluis van 1630 het recht was voorbehouden”. Bron: Uit de geschiedenis van WormerHoofdstuk Dijken en DammenDoor C. Mol
 
 
 
WAT120002571 De Bartelsluis werd in 1638 gebouwd. Op dat moment viel ook de naastliggende droogmakerij Engewormer ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT120002571 De Bartelsluis werd in 1638 gebouwd. Op dat moment viel ook de naastliggende droogmakerij Engewormer droog. In 1734 werd de houten sluis vervangen door een stenen sluis.
In 2008 werd de sluis op de gemeentelijke monumentenlijst gezet.
Datering:
04-09-2006
Datum vervaardiging:
september 04-09-2006
Uiterlijke vorm:
Foto's
Titel:
Relicten van de Bartelsluis in Wormer
Techniek:
Digitale foto
Adres:
Wormer - Engewormerdijk
Notabene:
In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de schepen van Van Gelder.
In het begin van de jaren zestig werd het besluit genomen de aanvoer van grondstoffen per vrachtwegen te doen. De eindprodukten werden toen al voornamelijk per vrachtwagen afgevoerd. Toen de energie centrale van de fabriek op aardgas werd gestookt verviel ook de aanvoer van steenkool. Het belang van de Bartelsluis was hiermee verdwenen en de sluis geraakte in verval.
@ann In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de
 
 
 
WAT120002569 De Bartelsluis werd in 1638 gebouwd. Op dat moment viel ook de naastliggende droogmakerij Engewormer ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT120002569 De Bartelsluis werd in 1638 gebouwd. Op dat moment viel ook de naastliggende droogmakerij Engewormer droog. In 1734 werd de houten sluis vervangen door een stenen sluis.
In 2008 werd de sluis op de gemeentelijke monumentenlijst gezet.
Datering:
2010
Datum vervaardiging:
juni 2010
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Kingma, Cees
Titel:
Relicten van de Bartelsluis in Wormer
Techniek:
Digitale foto
Notabene:
In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de schepen van Van Gelder.
In het begin van de jaren zestig werd het besluit genomen de aanvoer van grondstoffen per vrachtwegen te doen. De eindprodukten werden toen al voornamelijk per vrachtwagen afgevoerd. Toen de energie centrale van de fabriek op aardgas werd gestookt verviel ook de aanvoer van steenkool. Het belang van de Bartelsluis was hiermee verdwenen en de sluis geraakte in verval.
@ann In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de
Adres:
Wormer - Engewormerdijk
 
 
 
WAT120002568 De Bartelsluis werd in 1638 gebouwd. Op dat moment viel ook de naastliggende droogmakerij Engewormer ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT120002568 De Bartelsluis werd in 1638 gebouwd. Op dat moment viel ook de naastliggende droogmakerij Engewormer droog. In 1734 werd de houten sluis vervangen door een stenen sluis.
In 2008 werd de sluis op de gemeentelijke monumentenlijst gezet.
Datering:
2010
Datum vervaardiging:
juni 2010
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Kingma, Cees
Titel:
Relicten van de Bartelsluis in Wormer
Techniek:
Digitale foto
Adres:
Wormer - Engewormerdijk
Notabene:
In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de schepen van Van Gelder.
In het begin van de jaren zestig werd het besluit genomen de aanvoer van grondstoffen per vrachtwegen te doen. De eindprodukten werden toen al voornamelijk per vrachtwagen afgevoerd. Toen de energie centrale van de fabriek op aardgas werd gestookt verviel ook de aanvoer van steenkool. Het belang van de Bartelsluis was hiermee verdwenen en de sluis geraakte in verval.
@ann In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de
 
 
 
WAT120002524 De huidige Oost-Knollendammersluis, ook wel Boerensluis genoemd, werd gebouwd in 1789. Door het verdwijnen ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT120002524 De huidige Oost-Knollendammersluis, ook wel Boerensluis genoemd, werd gebouwd in 1789. Door het verdwijnen van de boerderijen aan de Zaanzijde van het dorp en de teruggang van de visserij werd de sluis steeds minder gebruikt. Na 1960 werd er nog nauwelijks geschut. Onderzoek naar de bouwkundige staat wees uit de restauratie goed mogelijk was. De Stichting “Vrienden van de Boerensluis” werd geboren. Deze stichting slaagde er in de nodige fondsen te verwerven om de restauratie te realiseren. Deze restauratie is in 2000 afgerond.
Datering:
08-2006
Datum vervaardiging:
08-2006
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Kingma, Cees
Techniek:
Digitale foto
Adres:
Oostknollendam - Dorpsstraat
 
 
 
WAT120002522 De huidige Oost-Knollendammersluis, ook wel Boerensluis genoemd, werd gebouwd in 1789. Door het verdwijnen ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT120002522 De huidige Oost-Knollendammersluis, ook wel Boerensluis genoemd, werd gebouwd in 1789. Door het verdwijnen van de boerderijen aan de Zaanzijde van het dorp en de teruggang van de visserij werd de sluis steeds minder gebruikt. Na 1960 werd er nog nauwelijks geschut. Onderzoek naar de bouwkundige staat wees uit de restauratie goed mogelijk was. De Stichting “Vrienden van de Boerensluis” werd geboren. Deze stichting slaagde er in de nodige fondsen te verwerven om de restauratie te realiseren. Deze restauratie is in 2000 afgerond.

Datering:
08-2006
Datum vervaardiging:
08-2006
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Kingma, Cees
Techniek:
Digitale foto
Adres:
Oostknollendam - Dorpsstraat
 
 
 
KA3_00004 Topografische kaart van het Waterschap de Beemster, waarop de Beemster groen is ingekleurd en in rode inkt de ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
KA3_00004 Topografische kaart van het Waterschap de Beemster, waarop de Beemster groen is ingekleurd en in rode inkt de gemalen zijn aangegeven, evenals de waterpeilen in verschillende, met groen omrande, delen
Uiterlijke vorm:
Kaarten
Titel:
het waterschap de Beemster
Techniek:
druk, gedeeltelijk gekleurd
Adres:
Beemster
 
 
 
WAT001020400 Tekening van de veranderde situatie van de kruising van de Oosterweg met de Verloren Tocht met de dammen, ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001020400 Tekening van de veranderde situatie van de kruising van de Oosterweg met de Verloren Tocht met de dammen, keerschutten en pompen
Uiterlijke vorm:
Kaarten
Titel:
Dammen en pompen en verdere werken in en bij de Verloren Tocht aan de Oosterweg
Techniek:
pentekening, ingekleurd
Notabene:
Titel op de achterzijde
Adres:
Purmer
Monnickendam
 
 
 
WAT002001978 Waterwinning van papierfabriek 'Van Gelder in Enge Wormerringvaart met lage Kippenbrug.
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT002001978 Waterwinning van papierfabriek "'Van Gelder" in Enge Wormerringvaart met lage Kippenbrug.
Datering:
ca. 1960
Datum vervaardiging:
circa 1960
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Jan Vink
Adres:
Enge Wormer
Wormer
 
 
 
WAT002001976 Waterwinning voor Van Gelder papierfabriek.Enge Wormerdijk richting Kippenbrug.
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT002001976 Waterwinning voor Van Gelder papierfabriek.
Enge Wormerdijk richting Kippenbrug.
Datering:
ca. 1930
Datum vervaardiging:
circa 1930
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Jan Vink
Adres:
Enge Wormer
Wormer
 
 
 
WAT120002572 De Bartelsluis werd in 1638 gebouwd. Op dat moment viel ook de naastliggende droogmakerij Engewormer ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT120002572 De Bartelsluis werd in 1638 gebouwd. Op dat moment viel ook de naastliggende droogmakerij Engewormer droog. In 1734 werd de houten sluis vervangen door een stenen sluis.
In 2008 werd de sluis op de gemeentelijke monumentenlijst gezet.
Datering:
04-09-2006
Datum vervaardiging:
september 04-09-2006
Uiterlijke vorm:
Foto's
Titel:
Relicten van de Bartelsluis in Wormer
Techniek:
Digitale foto
Adres:
Wormer - Engewormerdijk
Notabene:
In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de schepen van Van Gelder.
In het begin van de jaren zestig werd het besluit genomen de aanvoer van grondstoffen per vrachtwegen te doen. De eindprodukten werden toen al voornamelijk per vrachtwagen afgevoerd. Toen de energie centrale van de fabriek op aardgas werd gestookt verviel ook de aanvoer van steenkool. Het belang van de Bartelsluis was hiermee verdwenen en de sluis geraakte in verval.
@ann In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de
 
 
 
WAT120002523 De huidige Oost-Knollendammersluis, ook wel Boerensluis genoemd, werd gebouwd in 1789. Door het verdwijnen ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT120002523 De huidige Oost-Knollendammersluis, ook wel Boerensluis genoemd, werd gebouwd in 1789. Door het verdwijnen van de boerderijen aan de Zaanzijde van het dorp en de teruggang van de visserij werd de sluis steeds minder gebruikt. Na 1960 werd er nog nauwelijks geschut. Onderzoek naar de bouwkundige staat wees uit de restauratie goed mogelijk was. De Stichting “Vrienden van de Boerensluis” werd geboren. Deze stichting slaagde er in de nodige fondsen te verwerven om de restauratie te realiseren. Deze restauratie is in 2000 afgerond.

Datering:
08-2006
Datum vervaardiging:
08-2006
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Kingma, Cees
Techniek:
Digitale foto
Adres:
Oostknollendam - Dorpsstraat
 
 
 
WAT001020269 Topografische kaart van een gedeelte van Noord-Holland met Amsterdam-noord, Zaandam, de Koog, Zaandijk, ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001020269 Topografische kaart van een gedeelte van Noord-Holland met Amsterdam-noord, Zaandam, de Koog, Zaandijk, Oostzaan en Westzaan, Wijdewormer met aangegeven het landelijk verziltingsonderzoek.
Datering:
1950
Datum vervaardiging:
1954
Uiterlijke vorm:
Kaarten
Vervaardiger:
Topografische Dienst Nederland ; Commissie onderzoek landbouwhuishouding
Uitgever:
Ministerie van Oorlog
Staat der Nederlanden
Titel:
TOPOGRAFISCHE KAART VAN NEDERLAND 1:25.000 BLAD 25 B ZAANDAM.
Techniek:
fotogrammetrische kaart in stereografische projectie
Notabene:
met legenda ; 1 cm = 4 cm op kaart.
Adres:
Zaandam
Zaanstreek
 
 
 
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS