Inspectie

Naast het beheer en toegankelijk maken van gemeentearchieven, is ook inspectie van de niet-overgebrachte archieven een wettelijke taak die het Waterlands Archief uitvoert. Dit betekent dat er inspecties worden gehouden op het informatie- en archiefbeheer van de vijf aangesloten gemeenten (Edam-Volendam, Landsmeer, Purmerend, Waterland en Wormerland). Namens de archivaris voert de archiefinspecteur inspecties uit op het informatie- en archiefbeheer van de vijf gemeenten.

In de praktijk houdt dit in dat de archiefinspecteur eenmaal per twee jaar bij elke gemeente een KPI (kritische prestatie indicatoren) inspectie uitvoert. Hiermee wordt gemeten in hoeverre een gemeente voldoet aan de wettelijke vereisten uit de Archiefwet. Het verslag over het archief- en informatiebeheer dat uit de KPI inspectie voortvloeit, wordt aan het college van Burgemeester en Wethouders aangeboden. Naast de KPI inspecties kunnen ook thema-inspecties plaatsvinden. 

Meer weten over inspectie? In oktober a.s. kunt u contact opnemen met onze nieuwe archiefinspecteur.


Advies

Het Waterlands Archief legt de nadruk op advies vooraf in plaats van inspectie achteraf. Voor advies aan gemeenten over inhoudelijke vragen is de adviseur digitale informatievoorziening het eerste aanspreekpunt. Deze vragen kunnen over diverse onderwerpen gaan, van het kwaliteitssysteem tot metadataschema’s en van het e-depot tot het calamiteitenplan. 

Meer weten over advies? Neem contact op met de adviseur digitale informatievoorziening, Migiza Victoriashoop:  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Producten- en dienstencatalogus Toezicht

Het Waterlands Archief heeft een overzicht gemaakt van de producten en diensten die zij biedt op het gebied van Toezicht.
Lees meer hierover in het artikel  Producten- en dienstencatalogus Toezicht

Of download de PDF