Lees vóórdat je het programma start hieronder eerst hoe je het programma doet:


Het groen gekleurde gebied op de kaart stond in 1916 onder water
(Beeldbank: WAT001019894)

  1. Bekijk eerst goed de kaart uit 1916 op deze pagina. Je kunt deze vergroten door er één keer op te klikken. Het groene gebied is het gedeelte van onze omgeving dat in 1916 onder water heeft gestaan.
  2. Het programma bestaat uit verschillende pagina’s. Scrol op elke pagina naar beneden zodat je alle informatie en afbeeldingen ziet.
  3. Als je straks het programma hebt gestart kom je op een pagina met een afbeelding van een boerderij in het water. Klik eerst het geluidsfragment bovenin aan, luister er naar en klik daarna op de afbeelding van de boerderij om verder te gaan.
  4. Je komt nu op een interactieve kaart. Je kunt op de aangegeven plaatsen klikken. De volgorde maakt niet uit. Die mag je zelf kiezen. Als je ze maar allemaal doet.
  5. Beluister van elke plaats het verhaal dat verteld wordt (klik op het pijltje in de volumebalk).
  6. Je kunt vanuit elke plaats terug naar de interactieve kaart door op het blauwe of groene kleine kaartje, links op het scherm te klikken. Let op: het kaartje is op de iPad niet helemaal zichtbaar!
  7. Het luisteren naar alle teksten duurt ongeveer 30 minuten. Maar neem je tijd, haast je niet! Als je van alle plaatsen de verhalen hebt gehoord, kun je terug gaan naar de interactieve kaart en de quiz maken. Die bestaat uit vijf vragen. Als je die hebt beantwoord krijg je een code in de vorm van een plaatsnaam: Edam, Durgerdam, Landsmeer, Marken of Purmerend. De prijsvraag verbonden aan de quiz is afgesloten, maar je kunt de quiz nog wel spelen.

Veel succes met het programma en met de quiz!

Start het educatieve programma Watersnoodramp 1916 in Waterland